Vláda stanovila záruku při prodeji auta z autobazaru. Tohle je doba, do kdy ho můžete vrátit, pokud se něco porouchá
Kupující při nákupu vozidla z bazaru nyní získávají o něco větší jistotu. Ojeté auto totiž máte možnost vrátit, a to za předpokladu, že splníte potřebné podmínky. Záruka se však vztahuje pouze na určité typy závad.
Koupě ojetého auta je pro mnoho Čechů jednoznačně zajímavým a preferovaným řešením. Přesto však v této souvislosti mohou vyvstat určité problémy. Díky záruce na ojeté auto však máte alespoň nějakou jistotu, že vás prodejce neoklame.
Na jaké konkrétní závady se záruka (ne)vztahuje
Záruku na ojeté vozidlo bohužel nelze vztáhnout na všechny typy závad. Platí totiž pouze pro takzvané skryté vady. Jedná se o takové vady, které kupující nebyl schopen při koupi auta odhalit, nebo na ně nebyl prodejcem dopředu upozorněn.
Kromě toho má kupující možnost uplatnit záruku v případě, že mu byla předána chybná informace o vlastnostech daného auta. Týkat se to může například situace, kdy prodejce tvrdí, že vozidlo nikdy nebylo bouráno, ale kupující následně prokazatelně zjistí pravý opak.
Záruku na ojeté vozidlo naopak nelze uplatnit na vady, které byly prodejcem sděleny a které jsou zapsány v kupní smlouvě. Kromě toho se záruka nevztahuje ani na vady, které lze odhalit během prohlídky auta nebo při zkušební jízdě. Typickým příkladem mohou být nefunkční stěrače nebo nedostatečná hloubka dezénu pneumatik.
Záruka na skryté vady činí 24 měsíců
V souvislosti se zárukou na ojeté vozidlo je rozhodující, u koho přesně auto koupíte. Při koupi vozidla z autobazaru totiž činí záruka na skryté vady 24 měsíců, při koupi auta od soukromé osoby se však jedná pouze o 12 měsíců.
Při koupi auta z autobazaru je prokazovací povinnost stanovena na 12 měsíců od koupě na straně obchodníka. Pokud se tedy na autě objeví skrytá vada do 12 měsíců od podpisu kupní smlouvy, musí autobazar prokázat, že v době prodeje tato vada na vozidle nebyla. Až po uplynutí 12 měsíců od koupě přechází prokazovací povinnost na kupujícího.
Jak postupovat, když chcete vadu reklamovat
Pokud na ojetém automobilu objevíte skrytou vadu, máte možnost vůz reklamovat. V takovém případě je potřeba svůj nárok písemně uplatnit u prodávajícího. Pokud dojde k uznání reklamace, autobazar sepíše reklamační protokol.
Jakožto kupující přitom vždy vyžadujte vystavení kopie reklamačního protokolu. Při uplatnění reklamace začíná běžet 30denní lhůta pro její vyřízení. V případě, že prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy jste se vzájemně domluvili.
Mezi možnosti patří:
-
oprava závady,
-
sleva z ceny
-
a odstoupení od smlouvy.
Až v případě, že se dohodnete na opravě závady, je možné k tomuto kroku přistoupit. Prodávající však má pochopitelně možnost reklamaci odmítnout. Pokud trváte na tom, že je vaše reklamace oprávněná, můžete si nechat vypracovat znalecký posudek, v reklamaci pokračovat a v krajním případě se obrátit na soud.
Lze rovněž doporučit nechat si závadu potvrdit nezávislým servisem. Nestranný posudek o stavu vozidla vám totiž může pomoci posílit vaši pozici při jednání s autobazarem.
Na co si dát v kupní smlouvě pozor
Kupní smlouvu na ojeté vozidlo si vždy pečlivě prostudujte a pokud zde narazíte na něco, co vám nevyhovuje, trvejte na její úpravě. Rizikem může být například podepsání smlouvy, která obsahuje formulaci „jak stojí a leží“. Prodávající se totiž v takovém případě v podstatě zbavuje odpovědnosti za skryté vady na vozidle.
Kromě toho lze doporučit nepodepisovat smlouvu, která obsahuje jakékoli ustanovení o rozhodčí doložce. Pokud by totiž došlo k následnému sporu mezi vámi a prodejcem, mohli byste se dostat do méně výhodné právní pozice.