EnergoZrouti.cz

Stovky pokut měsíčně za nesprávné parkování koloběžek a kol. Jejich provozovatelé chtějí nová pravidla

  
Martin Bárta
11. 6. 2024 ▪ 10:44

Jeden z provozovatelů elektrických koloběžek v hlavním městě rozdá každý měsíc přibližně pět set pokut za nesprávné parkování těchto vozítek. Podle společnosti Lime však nejde vždy jen o problém jejich uživatelů. Zaparkovat koloběžku správně totiž může být na mnoha místech „vyšší dívčí“. Firma proto usiluje o nová pravidla pro jejich regulaci.

Sdílené koloběžky jsou součástí většiny evropských metropolí. Jejich parkování je ale „peklo“
Sdílené koloběžky jsou součástí většiny evropských metropolí. Jejich parkování je ale „peklo“
Foto: Unsplash

Elektrické koloběžky a kola se staly nedílnou součástí městské mobility v mnoha velkoměstech, Prahu nevyjímaje. Přestože tyto dopravní prostředky přinášejí mnoho výhod, včetně snížení dopravních zácp a ekologičtější dopravy, jejich parkování představuje značné výzvy. Jejich provozovatelé tak nyní v Praze chtějí sjednotit parkovací pravidla a jednají tak s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy.

Zaparkovat koloběžku nebo kolo je v Praze výzva

Jednou z největších výzev, se kterou se provozovatelé elektrických koloběžek a kol potýkají, je správné parkování těchto dopravních prostředků. V nejvytíženějších měsících rozdala společnost Lime za špatné parkování až 500 pokut měsíčně. Hlavním problémem ale nejsou jen jezdci – vandalové ale i to, že jezdci často nevědí, kde mohou správně zaparkovat. Různé městské části Prahy mají totiž různá pravidla pro parkování, což vede k nejasnostem a zvýšenému počtu špatně zaparkovaných koloběžek a kol​​.

Podle generálního ředitele Lime pro Česko a Maďarsko Václava Petra je klíčové, aby byl v ulicích Prahy dostatek parkovacích míst. Pokud jsou jednotlivé parkovací body vzdálené 100–150 metrů od sebe, počet špatně zaparkovaných kol a koloběžek prudce klesá. Tento model se osvědčil ve velkých městech jako Londýn a Paříž, kde elektrická vozítka firma také provozuje.

Rozdílná pravidla v různých částech města způsobují chaos

V současné době pracují platformy sdílených koloběžek s TSK Praha na smlouvě, která by stanovila jednotná pravidla pro všechny sdílené koloběžky a kola ve městě. Městské části nyní jednají s TSK o podobě smlouvy, která bude následně nabídnuta všem bikesharingovým platformám v Praze. Součástí této smlouvy je i systém poplatků za jednotlivé stroje a pokut za jejich včasné neodstranění z místa, kam nepatří​​.

Model jednotné podoby parkovacích míst se daří velmi dobře aplikovat na Praze 2, kde jsou parkovací místa umístěna do tzv. dopravních stínů, což jsou místa kolem přechodů a ve vozovkách, kde auta parkovat nemohou. Jezdci se naučili, že piktogram kola označuje parkovací místo právě tam, čímž odpadá nutnost složitého hledání parkovacího místa​​.

Naopak na Praze 1 jsou některá parkovací místa umístěna v dopravních stínech a jiná na chodníku, což jezdci ztěžuje orientaci. Proto se TSK snaží sjednotit pravidla pro všechny městské části, aby bylo parkování přehlednější a efektivnější​​.

Free float by měl skončit úplně

V některých městských částech, kde infrastruktura zatím není připravena na parkovací body, funguje tzv. volné parkování neboli free float. Na Praze 4, 9, 10 a částečně i na Praze 5 mohou jezdci zaparkovat kdekoli mimo zakázané zóny, což vyžaduje větší opatrnost při výběru vhodného místa. Jezdci potvrzují správné parkování fotografií, čímž poskytují důkaz o tom, jak zaparkovali​​.

Aktuálně je 80 % území Prahy, kde Lime jezdí, řešeno prostřednictvím povinných parkovacích míst. Zbytek zůstává v systému free float. Lime se snaží své jezdce edukovat o správném parkování, aby zaparkovaný stroj nepřekážel dopravnímu provozu ani chodcům. Společnost plánuje, že po sjednocení pravidel pro parkování a vytyčení dostatečného množství parkovacích míst se i posledních 20 % území Prahy přepne do režimu povinných parkovacích míst​​.

Mimo úpravy systému parkování ale chtějí platformy pracovat i na podpoře vzniku dalších cyklopruhů, které by zvýšily počet pravidelných jezdců na sdílených i vlastních kolech a koloběžkách.




Štítky: Sdílené koloběžky Sdílená kola Bikesharing Městská mobilita Doprava Veřejná doprava Praha Sdílení
Zdroj: LIME, TSK Praha