EnergoZrouti.cz

Podvádí výrobci vozidel? Podle organizace, která pomohla odhalit i dieselgate, jsou emise aut vyšší než výrobci uvádí

  
Martin Bárta
31. 1. 2024 ▪ 13:42

Automobilové emise a jejich snižování v současnosti patří mezi jeden z pilířů snižování celkového množství produkovaných emisí oxidu uhličitého. Podle nové studie ale i přes přísnější metriky pro jejich měření vzniká velký rozdíl mezi reálnými emisemi a těmi, které uvádějí výrobci.

Rozdíl mezi reálnými a uváděnými emisemi se stále zvětšuje, uvádí studie
Rozdíl mezi reálnými a uváděnými emisemi se stále zvětšuje, uvádí studie
Foto: Unsplash

Výrobci automobilů podle nové studie mezinárodní neziskové organizace ICCT (International Council on Clean Transportation) možná podvádí v uváděných emisí produkovaných jejich vozidly. Podle ICCT, která například stála za odhalením kauzy dieselgate, která zahýbala s trhem naftových vozů, jsou oficiálně uváděné emise vozidel oproti těm skutečným výrazně rozdílné. Rozdíl se podle ICCT navíc rychle zvýšil v posledních letech.

Studie ICCT, která sleduje emise vozidel od roku 2010, zjistila, že v roce 2022 byl rozdíl ve skutečných emisích vozidel oproti těm uváděným výrobci u registrovaných vozů v Německu 14 %, v roce 2018 přitom tento rozdíl byl „pouze“ 8 %. „Bez protiopatření budou oficiální hodnoty emisí CO2 stále méně reprezentativní než skutečné hodnoty,“ varuje Jan Dornoff, vedoucí výzkumu v ICCT. Dornoff zdůrazňuje, že tento trend podkopává snahy EU o snižování emisí a zároveň zvyšuje náklady na palivo pro řidiče.

Studie vychází z údajů o emisích CO2 hlášených Evropskou agenturou pro životní prostředí a informací o skutečné spotřebě paliva z více než 160 000 vozů, uvedených na webu spritmonitor.de. Studie přichází v době, kdy byla v Evropě zavedena přísnější metodika testování emisí, známá jako WLTP (celosvětový harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla), která měla lépe reprezentovat skutečné jízdní emise.

Přestože podle WLTP došlo mezi lety 2018 a 2022 k údajnému snížení emisí CO2 o 7,3 %, reálná čísla ukazují, že skutečné emise klesly pouze o 2,3 %. Tato zjištění poukazují na propast mezi testovanými a skutečnými emisemi, která se navzdory pokročilým testovacím postupům rozšiřuje.

V reakci na tuto problematiku EU zavedla nové požadavky na výrobce automobilů, aby vylepšili průměrné emise CO2 svých vozidel. „Opravný mechanismus může zajistit, že cíle snížení emisí CO2, které musí výrobci splnit v nadcházejících letech, budou proporcionálně aktualizovány,“ uvádí Dr. Peter Mock, výkonný ředitel ICCT Europe. Od roku 2021 musí nová vozidla používat zařízení OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring) pro sledování vypouštěných emisí ve skutečných podmínkách. Tento systém by měl od roku 2030 poskytovat klíčová data pro monitorování emisí CO2.

Tato studie nejenže upozorňuje na rostoucí problém rozdílů mezi oficiálními a skutečnými emisemi, ale také zdůrazňuje potřebu přehodnotit současné testovací postupy a zavést přísnější regulace, které zajistí, že cíle stanovené pro snížení emisí oxidu uhličitého budou skutečně splněny.




Štítky: Auto Automobily Doprava Dieselgate ICCT Emise Oxid uhličitý CO2 EU