EnergoZrouti.cz

Němci se vysmívají tuzemským dálnicím. D1 je podle nich spíše vtip

     
Martin Bárta
16. 8. 2024 ▪ 15:32

Česká dálnice D1 je pokus o vtip, říká německá veřejnoprávní stanice MDR. Podle Němců ale problém tuzemských dálnic sahá výrazně dál než jen po délku hlavního tahu z Prahy na Brno. V Česku totiž chybí například odpočívky pro kamiony, kterých výrazně přibylo.

Česká dálniční síť je v Německu pro smích
Česká dálniční síť je v Německu pro smích

Problémů tuzemské dálniční sítě už si všímají nejen čeští řidiči ale i ti zahraniční. Průjezd po hlavní tuzemské tepně, tedy dálnici D1 je tak podle některých názorů peklo na zemi. Na nefunkční dálnice v Česku nově upozorňuje i německá veřejnoprávní televize a rádio MDR. Podle něj je tuzemská dálniční síť přetížená a hlavní spojnice z Prahy na Brno je spíše vtip.

Německé veřejnoprávní médium MDR se ve svém článku zaměřilo na českou dálniční síť, přičemž upozornilo na řadu problémů, které tuto infrastrukturu sužují. Text, věnovaný stavu českých dálnic, zdůrazňuje několik klíčových oblastí, kde Česká republika zaostává za svými evropskými sousedy, zejména v porovnání s Polskem, které v posledních letech zaznamenalo významný pokrok v rozvoji své dálniční sítě.

Jedním z hlavních bodů kritiky je pomalé tempo výstavby nových dálnic a modernizace stávajících úseků. MDR poukazuje na to, že česká byrokracie je často příliš zdlouhavá, což brzdí jakýkoliv pokrok. Tento problém je dále umocněn složitými schvalovacími procesy, které mohou trvat roky, než vůbec dojde k zahájení stavebních prací. V kontrastu s tímto stavem článek zmiňuje rychlý rozvoj v Polsku, kde se v posledních dvou dekádách podařilo vybudovat tisíce kilometrů nových dálnic, což Polsko posunulo na evropskou špičku v oblasti dopravní infrastruktury.

Dalším kritizovaným aspektem je nedostatek kvalitních odpočívadel pro kamiony. Podle MDR je situace na českých dálnicích v tomto ohledu katastrofální. Často se stává, že řidiči kamionů nemají kde zastavit, což je nutí parkovat na nebezpečných místech, například na krajích silnic, čímž ohrožují bezpečnost silničního provozu. Přestože česká vláda slibuje investice do rozšíření počtu parkovacích míst a zlepšení infrastruktury, situace se podle MDR zatím příliš nezlepšila a problémy přetrvávají.

Na problémy s odpočívadly pro řidiče kamionů naposledy na začátku prázdnin upozorňoval server Seznam Zprávy. „Je to děs a katastrofa. Kdyby tohle nastalo na Slovensku, tak tam na minutu létají hlavy. Jste v dálniční infrastruktuře hrozně pozadu,“, uváděl pro Seznam Zprávy jeden z řidičů stojících na přeplněných odpočívkách kolem hlavního dálničního tahu z Prahy na Brno.

V článku Roberta Schustera MDR také upozorňuje na kontroverzi ohledně nízké mýtné sazby pro kamiony, která činí Českou republiku atraktivní tranzitní zemí pro zahraniční dopravce. Tento stav sice přináší určité příjmy z mýtného, avšak zároveň výrazně zatěžuje českou dálniční síť, která na tento nápor není dostatečně připravena. Zatímco někteří odborníci doporučují zvýšení mýtného jako řešení, tento krok by mohl být v rozporu s evropskými regulacemi, což činí situaci ještě komplikovanější.

Nedostatky v české dálniční síti mají podle MDR také širší dopady na ekonomiku a bezpečnost. Špatně udržovaná a přetížená infrastruktura zpomaluje ekonomický růst, protože zvyšuje náklady na dopravu a snižuje konkurenceschopnost českých firem. Navíc, vysoká míra nehodovosti na českých dálnicích je částečně způsobena právě nedostatky v infrastruktuře, ať už jde o špatný stav vozovek, nedostatečné kapacity či zmíněný nedostatek odpočívadel.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Německo Silnice Doprava Dálnice Automobily


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.