Co dělat, pokud bankomat vydá méně peněz? Jednejte do 15 minut, pak může být problém

     
Dan Bright
28. 9. 2025 ▪ 06:03

Bankomaty patří k nejvyužívanějším zařízení finančních služeb. Jsou k dispozici téměř na každém rohu a většina lidí je používá s absolutní důvěrou - vloží kartu, zadá PIN, vybere částku a očekává, že dostane přesně tolik peněz, kolik chce. Přesto se občas stane, že bankomat vydá jinou částku, než kolik se následně strhne z účtu. A i když jsou to vzácné případy, o to více dokážou člověka zaskočit.

Bankomaty v Česku denně obslouží statisíce transakcí, přesto se technickým chybám úplně vyhnout nedá.
Bankomaty v Česku denně obslouží statisíce transakcí, přesto se technickým chybám úplně vyhnout nedá.
Foto: Shutterstock

V takové chvíli rozhoduje hlavně rychlost. Banka sice má k dispozici podrobné záznamy o každé transakci, včetně počtu vydaných bankovek, ale čím později problém nahlásíte, tím obtížněji se prokazuje. Pokud zareagujete okamžitě, je velká šance, že se celá věc vyřeší rychle a peníze se vrátí na účet během několika dnů. Při delším odkladu už ale může být proces zdlouhavý a s nejistým výsledkem.

Jak bankomaty fungují a proč mohou udělat chybu

Uvnitř bankomatu jsou umístěny zásobníky s bankovkami rozdělenými podle nominální hodnoty. Při výběru bankomat počítá požadovanou částku a vydává bankovky postupně. Jednotlivé kusy zachycují senzory, které ověřují, že bankovka prošla správně. Zároveň se kontroluje její velikost, tloušťka a pravost, aby se nestalo, že by vydal falešnou nebo poškozenou bankovku.

Problém nastává, pokud se senzor splete, bankovka se zasekne nebo pokud zásobník dojde. V takovém případě může bankomat vydat méně kusů, než má, případně zobrazit chybu. Některé bankomaty zase nabídnou jinou kombinaci bankovek nebo vyzvou uživatele, aby zvolil menší částku.

Zvláštním případem je situace, kdy uživatel peníze nestihne vybrat. Bankomat má časový limit – obvykle kolem jedné až dvou minut. Pokud peníze zůstávají nevyzvednuty, mechanismus je vtáhne zpět do zásobníku a transakce se automaticky stornuje. Uživatel tak nepřijde o peníze, i když se mu na účtu krátkodobě může zobrazit odečtená částka.

Občas ale nastane i jiný problém – bankomat vydá jen část požadované sumy. V takovém případě se už nejedná o storno, ale o chybu v samotném procesu vydávání peněz, kterou musí následně prověřit banka v logu transakce.

Každý bankomat má přesně evidovaný počet bankovek v zásobnících a při nesrovnalostech se logy porovnávají s reálným stavem uvnitř stroje. , ...

Nejlepší postup při problému s výběrem peněz

Pokud bankomat vydá méně peněz, než měl, je nejdůležitější jednat okamžitě. Nejlepší je zůstat na místě a ihned zavolat zákaznickou linku banky. Na většině bankomatů je uvedené telefonní číslo, takže jej nemusíte složitě hledat. Pokud se nacházíte u bankomatu přímo na pobočce, můžete informovat obsluhu, která incident zaznamená.

Vždy si uschovejte potvrzení o transakci, které bankomat vytiskl. Pokud účtenku nemáte, poslouží výpis z účtu, kde bude záznam o výběru. Banka totiž při reklamaci porovnává údaje z vašeho účtu s interními záznamy bankomatu. Ty zaznamenávají každý krok, od požadované částky až po počet vydaných bankovek a případné chyby. Na základě těchto dat může banka rozhodnout, zda byla částka skutečně vyplacena nesprávně.

Pokud si rozdílu všimnete až doma, i tak má smysl problém nahlásit co nejdříve. Čím dříve to uděláte, tím větší šanci máte, že banka problém rychle dohledá. V některých případech se reklamace vyřeší během několika dnů, jindy může trvat déle  záleží na konkrétním provozovateli bankomatu a složitosti případu.

Pobočkové bankomaty bývají vybavené kamerovým dohledem, což může při reklamaci posloužit jako dodatečný důkaz. , ...

Jak předejít komplikacím

Rychlé jednání je důležité proto, že bankomaty pravidelně generují nové záznamy a některá data se mohou po čase přepsat. Pokud se reklamace podá pozdě, banka už nemusí mít všechny potřebné informace k dispozici, což ztěžuje prokázání chyby. Proto odborníci doporučují reagovat během několika minut. I když patnáct minut není pevná hranice, je to logický časový rámec, kdy je šance na úspěšnou reklamaci nejvyšší.

Bankomaty jsou sice pravidelně servisovány a kontrolovány, přesto se vyplatí volit takové, které jsou umístěny přímo na pobočkách bank. Jsou totiž více pod dohledem, a v případě potíží je snadnější situaci okamžitě nahlásit. Vyhýbat byste se měli bankomatům na odlehlých místech nebo takovým, které působí zanedbaně – riziko technických problémů je tam vyšší.

Praktické je také průběžně sledovat stav účtu přes internetové bankovnictví. Jakmile zjistíte, že stržená částka neodpovídá vydané hotovosti, jednejte okamžitě. Uchovávejte účtenky alespoň do chvíle, kdy ověříte, že transakce proběhla správně. Tyto drobné návyky často rozhodují o tom, zda se peníze vrátí rychle a bez komplikací, nebo vás čeká zdlouhavý proces bez jistého výsledku.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Finance Bankomat Závada
Zdroj: cnb.cz, konzument.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější