České dráhy utratily miliony. Z vlaku má být pojízdná kancelář
Železniční doprava v České republice patří mezi často využívané způsoby cestování. Řada cestujících ji volí nejen kvůli praktickým důvodům, ale i vzhledem ke komfortu, který poskytuje.
Jednou z nesporných výhod cestování vlakem je totiž právě pohodlí. Na rozdíl od cesty autem není potřeba neustále sledovat provoz a soustředit se na řízení. Čas ve vlaku lze trávit volným pohybem, čtením nebo prací. A právě na tento aspekt se České dráhy rozhodly blíže zaměřit.
Vlaky mohou nabízet skvělé místo pro soustředění
Jízda vlakem zpravidla nabízí velmi dobré podmínky pro jednoduchou práci na počítači. Čas na cestě tak lze využít produktivně, což je pro mnoho cestujících jednoznačně lákavou volbou.
V mnoha případech je však třeba počítat s určitými limity. Především stabilita internetového připojení nemusí být vždy optimální. Pokud vaše práce vyžaduje nepřetržité online připojení, můžete bojovat s problémy. K výpadku signálu může dojít v případě přetížení sítě nebo třeba v určité části tratě, kde signál není dostupný.
Ve vybraných vlacích se nyní dočkáte vylepšení
České dráhy se přitom rozhodly na posílení signálu ve vlacích zapracovat. Dodavatelé po roce od zadání zakázky dokončili instalaci 5G opakovačů ve vlacích Pendolino, Railjet a InterPanter. Instalaci provedlo konsorcium firem ČD-Telematika a Kontron Transportation a zakázka celkově vyšla na 132 milionů korun.
Opakovače pomáhají zesilovat signál mobilních operátorů, který bývá tlumen vozovou skříní. Vzhledem k tomu dochází ke zvýšení rychlosti a kvality připojení ve vlacích. Míra zesílení se nastavuje na základě aktuálního pokrytí.
Pro cestující tato změna znamená výrazně lepší dostupnost datových a hlasových služeb na mobilních zařízeních. Opakovače byly instalovány do 151 vozů v 27 jednotkách Pendolino, Railjet a InterPanter. Ty se tak s trochou nadsázky proměnily v plnohodnotnou pojízdnou kancelář.
České dráhy se navíc snaží signál zlepšit pomocí speciální laserové úpravy oken. Jako jeden z prvních železničních dopravců na světě testují satelitní internet Starlink od společnosti SpaceX. Lze tedy předpokládat, že do budoucna bude tuzemský dopravce na zdokonalení připojení nadále pracovat a že práce ve vlacích se stane pro cestující opět o něco příjemnější.
České dráhy do roku 2026 vstupují s komfortnějšími vlaky
Zajištění stabilního připojení není jedinou změnou, které se u Českých drah dočkáte. Další se dotknou dálkové dopravy. České dráhy totiž nasadí další nové vlaky ComfortJet, díky čemuž výrazně zvýší kvalitu služeb. Například na trase mezi Prahou a Brnem se budete moci 14× denně svézt ComfortJetem a 16× denně moderním Railjetem. V regionech se pak ve větší míře objeví motorové jednotky RegioFox.
České dráhy rovněž oznámily, že od roku 2026 budou zavedeny častější spoje z Prahy do Berlína nebo do Vídně a od května příštího roku také do Hamburku.
Ještě lepší propojení s Evropou pro pohodlnější cestování
Plánované novinky se dotknou také cestování vlakem po Evropě. Ve spolupráci se zahraničními partnery nabídnou České dráhy lepší propojení s dalšími zeměmi. Od prosince se s moderní soupravou ComfortJet dostanete až na jih Rakouska, do Villachu.
Od května 2026 se po více než 10 letech vrátí přímé vlakové spojení z Prahy do Kodaně, čímž se do této severské země dostanete skutečně komfortně. Navíc dojde k rozšíření nočních spojů do Polska.
A modernizace se dotkne i samotného vybavení jednotlivých vlaků. Celkem 85 % vypravovaných vlaků by mělo být bezbariérových. Téměř o 500 vlaků více bude disponovat zásuvkou a USB portem pro dobití elektrických zařízení a meziročně dojde i k nárůstu souprav, u kterých se lze připojit k Wi-Fi síti. Všechna tato vylepšení jsou tak pro České dráhy cestou, jak přilákat ještě více cestujících k jízdě vlakem a přispět tak k lepšímu zážitku.






























































