Češi hromadně mažou tuto oblíbenou aplikaci. Důvodem je nová funkce, která uživatele děsí

     
Dan Bright
21. 9. 2025 ▪ 12:12

Digitální svět se vyvíjí rychleji než kdy dřív a aplikace, které lidé denně používají, často přicházejí s novými funkcemi. Firmy je představují jako vylepšení, která mají zjednodušit život, zpříjemnit komunikaci nebo přinést přesnější doporučení. Jenže ne každá novinka je vítaná. Jakmile se funkce začne dotýkat soukromí, reakce uživatelů bývá prudká a často negativní.

Největší odezvu mezi uživateli vždy vyvolávají změny, které se dotýkají jejich soukromí.
Největší odezvu mezi uživateli vždy vyvolávají změny, které se dotýkají jejich soukromí.
Foto: Shutterstock

To se odráží i v českém prostředí. V diskuzích na sociálních sítích i v recenzích aplikací se objevují desítky stížností na novinky, které lidé vnímají jako šmírování. Část uživatelů proto přestává službám důvěřovat a jednoduše je odinstaluje. Tento trend ukazuje, že hranice mezi inovací a invazí je velmi tenká.

Nové funkce aplikací, které uživatele zneklidňují

Jedním z nejvýraznějších příkladů je WhatsApp. Aplikace vznikla jako nástroj pro bezpečnou komunikaci bez reklam, ale postupně se začala více propojovat s Facebookem (dnes Meta). Obavy z toho, že se data ze soukromých zpráv dostanou do reklamních systémů, vyvolaly mezi uživateli silnou nedůvěru. Plány na zobrazení reklam přímo v aplikaci byly zatím pozastaveny, ale diskuse o tom, jak moc je WhatsApp ještě nezávislý, neutichají.

Další příklad přichází od Messengeru a Instagramu. Tyto platformy začaly testovat využití umělé inteligence, která analyzuje soukromé chaty s cílem vytvářet cílenější doporučení. Podle firem má jít o zlepšení služeb, ale uživatelé vnímají takovou analýzu jako narušení soukromí. Kritika míří i na nedostatek šifrování, protože zprávy se tak stávají přístupnými algoritmům firmy, a potenciálně i dalším subjektům.

Kontroverze vzbudilo také Spotify. Hudební aplikace spustila systém reklam, které reagují na hlas uživatele – rozpoznávají přízvuk, věk či pohlaví. Mnozí lidé si to vyložili tak, že aplikace je schopná neustále poslouchat okolí, což vyvolalo nepříjemný pocit ztráty soukromí.

WhatsApp sice používá systém end-to-end šifrování, ale obavy vyvolává to, co se děje s metadaty. , ...

Reakce uživatelů a obavy o soukromí

Reakce veřejnosti na tyto novinky bývá rychlá a intenzivní. V online diskuzích se množí komentáře lidí, kteří se rozhodli aplikace raději odinstalovat. Zaznívají obavy z toho, že firmy nerespektují původní hodnoty služeb a že uživatelé nemají možnost se invazivním funkcím bránit.

Jedním z nejčastějších problémů je, že není možnost nové funkce úplně vypnout. Uživatelé si stěžují, že změny se zavádějí automaticky a bez dostatečného vysvětlení. Když se k tomu přidají zprávy o únicích dat a nedostatku transparentnosti, důvěra rychle mizí. Kritiku posilují také neziskové organizace, například Amnesty International, které varují před zneužíváním technologií k profilování uživatelů.

Část lidí hledá alternativy. Roste popularita aplikací, které staví na silném šifrování a ochraně soukromí, například Signal nebo Telegram. Uživatelé také častěji volí tzv. digitální detox – omezují používání sociálních sítí, odinstalují aplikace nebo využívají anonymizační nástroje.

Telegram si získává příznivce díky šifrovaným chatům, možnosti mazání zpráv bez stopy a podpoře velkých skupin. , ...

Kam směřuje vývoj a pohled regulátorů

Technologické firmy dlouhodobě sází na personalizaci. Z jejich pohledu je sběr a vyhodnocování dat cestou k efektivnější reklamě a lepším doporučením. Jenže tato strategie má i druhou stránku – čím více informací o uživateli firmy získávají, tím větší je riziko jejich zneužití nebo úniku.

Na problémy reagují i regulační orgány. V rámci Evropské unie se prověřuje, zda nové funkce splňují požadavky GDPR a zda je souhlas uživatelů skutečně informovaný. Meta a další společnosti čelí vyšetřování a pokutám za neprůhledné zacházení s daty. Regulátoři se tak snaží nastavit pravidla, která ochrání spotřebitele a zároveň umožní rozvoj technologií.

Tlak ze strany uživatelů i úřadů nutí firmy hledat kompromisy. Do popředí se dostává vývoj etičtějších technologií, více možností nastavení ochrany dat a lepší informovanost uživatelů. Budoucnost aplikací tak bude záviset na tom, zda se podaří najít rovnováhu mezi inovacemi a ochranou soukromí. Pokud se to nepodaří, lidé budou i nadále hledat cesty, jak se invazivním funkcím vyhnout – a to klidně i tím, že oblíbené aplikace přestanou používat úplně.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Sociální média Aktualizace Digitální soukromí
Zdroj: ciobulletin.com, heydata.eu, techcrunch.com, metricool.com




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější