Bylo rozhodnuto, jaké značky aut v roce 2025 nesmějí projít technickou kontrolou. Je mezi nimi to vaše?
Někteří lidé se děsí dne, kdy se svým vozidlem budou muset opět zavítat na stanici technické kontroly. Mají obavy, že jejich auto již prohlídkou neprojde a že se s ním pravděpodobně budou muset rozloučit (nebo alespoň investovat velké množství financí do oprav).
Zásadní problém přitom může nastat u vozidel dovezených z USA. Tato auta totiž mají jiná pravidla a normy, které nemusejí být slučitelné s těmi evropskými. Právě odlišné normy týkající se bezpečnosti, emisí a konstrukce vozidel mohou při technické kontrole způsobit potíže.
V Evropské unii a USA platí rozdílné předpisy
Spousta lidí v Evropě sní o autě dovezeném z USA. Ačkoliv se to může zdát jako jednoduchý úkol, ve skutečnosti s tím bývá spojeno několik komplikací. Ty se týkají především rozdílných předpisů, které platí v Evropské unii a Spojených státech amerických. Pokud si tedy auto z USA dovezete, a poté jej u nás budete chtít řídit, můžete narazit na problém.
Při dovozu auta je totiž nezbytné, aby prošlo procesem homologace. To znamená, že daný vůz musí splňovat evropské normy. Většina vozidel z USA neprojde technickou kontrolou až do momentu, kdy se provedou nezbytné úpravy.
Co je nutné na autě z USA změnit
V prvé řadě můžeme zmínit přítomnost zadních mlhových světel. Zatímco v Evropě jsou tato světla povinná pro všechna auta účastnící se silničního provozu, v USA tato povinnost neplatí. Zadní mlhová světla jsou volitelným prvkem a řada aut je proto vůbec nemá.
Další rozdíl se týká barvy blinkrů. U vozidel v Evropě blikají oranžově, u aut z USA se často jedná o červenou barvu. I tento rozdíl je proto třeba změnit, aby auto mohlo projít technickou kontrolou.
U starších aut z Ameriky se často setkáte s tachometrem, který měří v mílích. I ten je třeba změnit tak, aby místo toho ukazoval kilometry.
Dovozová technická kontrola je povinná u aut mimo EU a EFTA
Pokud se jedná o automobil mimo Evropskou unii a EFTA, čeká vás dále povinnost absolvování dovozové technické kontroly. Právě ta se aut dovezených z USA týká. Během kontroly se ověří, zda vozidlo splňuje nutné požadavky a rovněž se změří emise.
Potřebovat k tomu budete originální technický průkaz země původu vozidla, u nových vozů pak COC list a některé stanice mohou uvítat i návod k obsluze.
Na druhou stranu ale dovozová technická kontrola není povinná pro auta z EU a EFTA, a to za předpokladu, že mají platnou technickou kontrolu.
Jaká konkrétní auta z USA technickou kontrolou neprojdou?
Pokud se rozhodnete pro koupi auta přímo z USA, ve spoustě případů se setkáte s nutností provedení základních úprav, aby vozidlo prohlídkou prošlo.
Typickým zástupcem oblíbených dovážených modelů je Ford Mustang. Právě u tohoto vozu se přitom lidé často potýkají s přítomností červených blinkrů a absencí zadních mlhových světel. Kromě toho lze zmínit například oblíbený Chevrolet Camaro nebo Dodge Ram.
Pokud budete chtít v České republice auto z USA přihlásit, musí rovněž splňovat minimální emisní normu EURO 3. V praxi to znamená, že dané auto není starší než přibližně z roku 2000. Pokud auto tuto emisní normu nesplňuje, na technické kontrole v roce 2025 neprojde. Výjimkou však mohou být starší vozidla s historickou hodnotou, která lze registrovat jako veterány a tímto způsobem se určitým legislativním překážkám vyhnout.
Než se proto do realizace vysněného vozidla z USA pustíte, dobře si promyslete, zda vám celý proces stojí za to a zda jste připraveni nutnou byrokracii podstoupit. K samotné ceně auta je samozřejmě nutné připočíst také náklady za případné úpravy.