České školy čeká největší změna za desítky let. Ministerstvo mění zkoušky i výuku
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (známé pod zkratkou MŠMT) připravilo během uplynulých let nové rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání - ty byly představeny na začátku letošního roku a školy by se podle nich měly začít řídit nejpozději od zahájení školního roku 2027/2028.
Na ně s vysokou pravděpodobností v budoucnu navážou i další změny, přičemž jedna z nich by se měla týkat přijímacích zkoušek na střední školy. Kterých změn by se mohli žáci a rodiče konkrétně dočkat, z jakého důvodu se uvažuje o jejich zavedení a jak se k nim vyjadřují odborníci?
Podle ministerstva by mohlo dojít ke zrušení přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia i maturitní obory
Všichni žáci, kteří se chtějí ucházet o studium libovolného maturitního oboru na střední škole, musí podle aktuálně platné legislativy absolvovat přijímací zkoušky. Ty nyní připravuje státní organizace Cermat. V přijímacích zkouškách se testuje především znalost českého jazyka a matematiky.
Tyto přijímací zkoušky připravované Cermatem absolvují nejen žáci devátých tříd ucházející se o studium maturitního oboru na střední škole, ale rovněž žáci pátých a sedmých tříd, kteří by rádi studovali na víceletých gymnáziích.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, v jehož čele bude stát až do výměny stávající vlády Mikuláš Bek (Starostové a nezávislí) nicméně avizovalo, že by v budoucnosti mohlo dojít ke zrušení těchto zkoušek.
Ty by měly být následně nahrazeny celonárodním ověřováním vědomostí, které by se mělo konat v pátých a devátých třídách. K zavedení zmíněných změn by každopádně mělo dojít nejdříve v roce 2032.
Jak by mělo plošné testování vypadat?
Konkrétní podoba celonárodního testování zatím může být pouze předmětem spekulací. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy aktuálně na toto téma diskutuje s příslušníky České školní inspekce, Národního pedagogického institutu a se zástupci státní organizace CERMAT.
„V 5. a 9. ročníku vzniknou ověřovací úlohy pro všechny obory (předměty). Počítá se i s určitou formou ověření osvojení klíčových kompetencí a základních gramotností. Plošné testování, které by mohlo nahradit přijímací zkoušky na střední školy, by mohlo být zavedeno nejdříve v roce 2032: čili až první deváťáci absolvují výuku podle nových RVP ZV (rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, pozn. red.),“ sdělilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a dodalo: „O tom, jak by mělo testování žáků v páté a deváté třídě vypadat, jedná ministerstvo školství se zástupci Národního pedagogického institutu, České školní inspekce a státní organizace Cermat.“
Na povrch zatím vyplynula pouze informace o tom, že by výsledky testování měly být souhrnně zveřejňovány - v podobném duchu, jako tomu je již nyní například u maturitních zkoušek.
To bude pro MŠMT mimo jiné zpětnou vazbou ohledně toho, jak budou nově nastolené Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání úspěšné. Na základě výsledků by mohly být prováděny případné úpravy těchto programů.
Nové rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Právě se zmiňovanými Rámcovými vzdělávacími programy pro základní vzdělávání (RVP ZV) plánované změny úzce souvisí. Školství se v důsledku toho dočká největších změn za dlouhé roky.
Žáci by se nově měli více zaměřovat na mediální gramotnost, duševní hygienu, spolupráci nebo prevenci onemocnění (např. jak jíst zdravě, jaké faktory zvyšují pravděpodobnost rozvoje určitých chorob apod.). Větší důraz se bude klást rovněž na výuku o tom, jak optimalizovat učení.
Kromě toho by mělo být zrušeno známkování v prvních a druhých třídách základních škol. Známky mají být nahrazeny slovním hodnocením.