EnergoZrouti.cz

Bude nutné jít kvůli SUV znovu do autoškoly? Návrh europoslankyně má podporu mezi lidmi

  
Tomáš Jelínek
29. 10. 2023 ▪ 16:21

Chcete řídit SUV? Budete muset znovu do autoškoly, navrhuje společně s dalšími opatřeními pro vyšší bezpečnost provozu europoslankyně. V některých případech má úprava i silnou podporu mezi řidiči.

Čeká na řidiče kvůli SUV návrat do autoškoly?
Čeká na řidiče kvůli SUV návrat do autoškoly?
Foto: Unsplash

Aktualizováno - 29. 10. 2023, 20:19

Větší a těžší. Možná právě tak by se dalo označit stále více nových modelů světových automobilek. I v Česku jsou vozy velká SUV v posledních letech velmi populární, což ukazuje oblíbenost modelů jako je například Škoda Kodiaq nebo Hyundai Tucson. Větší a těžší modely ale kladou i větší nároky na řidiče, ti by tak podle europoslankyně měli znovu podívat do autoškoly, aby své SUV mohli řídit.

Ačkoliv tak současné řidičské průkazy typu B, které má jen v tuzemsku několik milionů lidí opravňují své vlastníky k řízení vozidel o maximální povolené hmotnosti tři a půl tuny, v příštích letech by se mohl tento limit alespoň v některých případech změnit.

Podle poslankyně Evropského parlamentu Karimy Delliové by se totiž právě kvůli velkým a těžkým SUV, jež mohou s řidičským průkazem řídit i mladí řidiči měl limit hmotnosti upravit. Podle návrhu Delliové by tak mělo vzniknout další oprávnění označené jako B+, které by umožnilo řídit i vozidla SUV.

V případě současných řidičských průkazů typu B by v případě úpravy byla zachována možnost řídit pouze vozidla do hmotnosti 1,8 tuny.

Pro získání nového oprávnění, které by bylo stejně jako v případě dalších oprávnění platné v celé EU by bylo nutné absolvovat speciální školení a projít dvouletou zkušební dobou. Oprávnění k řízení vozidla nad 1,8 tuny by pak bylo možné pouze pro osoby starší 21 let.

Podobná opatření, která by měla snížit počet dopravních nehod hlavně u mladších a nezkušených řidičů ale většinou vyvolávají velmi silnou negativní odezvu u řidičů, jejich prosazování je tedy stále velmi obtížné.

Aktuální průzkum, který pro německý deník Spiegel provedl institut pro výzkum veřejného mínění Civey ale ukazuje, že v některých případech jsou lidé ochotni podobná opatření v zájmu bezpečnosti provozu na silnicích přijmout. Ačkoliv omezení pro všechny majitele SUV nejsou schopni němci přijmout, pokud by šlo o omezení pouze mladších osob do 21 let, jsou již němci tomuto nařízení více otevřeni. Jak ukázal průzkum, 48 procent účastníků průzkumu by bylo ochotno takové opatření přijmout, pokud by se týkalo pouze mladých řidičů.




Štítky: Auto Doprava Evropská unie SUV Řízení Automobily