Auta, která jezdí sama, míří na české silnice. V těchto úsecích na ně stoprocentně narazíte
Není to tak dávno, kdy do výbavy moderních vozidel začaly přibývat různé automatizované bezpečnostní systémy. Dnes již některé silnice začínají obsazovat vozidla, která se mohou pyšnit plně autonomním řízením.
S automobily, které se řídí samy, se v aktuální chvíli můžete setkat jen na pozemních komunikacích některých mimořádně vyspělých států. Brzy by k nim každopádně měla přibýt i Česká republika, kde bude provoz autonomních vozidel umožněn na vybraných silnicích díky změnám v legislativě.
Autonomyní vozidla již brzy na českých silnicích
Automobily, které spadají do třetí úrovně autonomie (zkratka L3), budou moci legálně jezdit po českých pozemních komunikacích. Oznámil to Zdeněk Petzl, který je výkonným ředitelem Sdružení automobilového průmyslu.
Vozidla, která spadají do této kategorie, dokážou řídit zcela bez asistence řidiče, nicméně vztahují se na ně určitá omezení.
Odkdy zde budou moci tyto automobily jezdit?
Konkrétní datum, kdy by mělo být autonomní řízení povoleno, je stanoveno na 1. leden 2026. Právě v tento den by totiž mělo v platnost vstoupit ustanovení, které se tohoto tématu týká.
Jedná se o novelu zákona o silniční dopravě a některých dalších zákonů, kterou na konci letošního dubna podepsal prezident České republiky Petr Pavel.
Automobily s homologovaným systémem L3 budou moci jezdit na vybraných úsecích. Mělo by se jednat především o dálnice či rychlostní silnice, kde panují vhodné podmínky díky vysoké přehlednosti a oddělení směrů. Právě na nich se s nimi můžete již brzy setkat.
„Obecně platí, že systémy této úrovně jsou určeny především pro provoz na dálnicích v běžném počasí. V současnosti je maximální povolená rychlost pro využití autonomního řízení L3 stanovena na 130 km/h. Do budoucna lze očekávat, že se rozsah použití těchto systémů bude postupně rozšiřovat, například na další typy komunikací či širší spektrum jízdních situací,“ přiblížil Petzl.
Co znamená úroveň L3?
Z hlediska autonomního provozu se vozidla rozdělují do několika kategorií:
- První z nich je L0 (úroveň 0), do které spadají všechna vozidla, která nemají žádnou automatizaci a jsou tedy plně kontrolována řidičem.
- Další úroveň je označena jako L1. Ta zahrnuje automobily, které jsou vybaveny základními asistenčními funkcemi. Jedná se například o tempomat.
- Do druhé úrovně (L2) patří vozidla, která disponují pokročilými asistenčními systémy, ale stále vyžadují, aby byl řidič neustále za volantem.
- Třetí úroveň (L3) představuje pravděpodobně nejvyšší skok, protože do ní spadají automobily, které dokážou v určitých podmínkách řídit zcela samy. Řidič tedy nemusí mít ruce na volantu. Může se však stát, že v některých případech tato vozidla řidiče vyzvou, aby převzal řízení. Ten na to tedy musí být neustále připraven.
- Označením L4 se mohou pyšnit všechna vozidla, která dokážou řídit zcela bez zásahu řidiče ve většině situací.
- Nejvyšší úrovní je L5. Do této kategorie se řadí automobily, které nevyžadují absolutně žádnou spoluúčast řidiče. Vozidlo nemusí být vybaveno volantem ani pedály.
Automobily, které spadají do kategorií L4 či L5, sice od začátku příštího roku nebudou moci na českých silnicích jezdit, ale to by se mělo již brzy změnit. Naznačil to ministr dopravy Martin Kupka: „Vymezujeme konkrétní oblasti spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku, protože přijetím nové legislativy od ledna 2026 rozvoj této oblasti u nás nekončí. Spíše naopak.“
To, o čem v minulém století nesnili snad ani největší fanoušci sci-fi, se tak může brzy stát realitou.































































