Vyhřívaní volantu v autě má svá rizika. Opakované používání může ovlivnit cit v rukou

     
Petr Eybl
16. 12. 2025 ▪ 19:13

U moderních vozidel se můžete setkat s celou řadou rozličných funkcí a výbavových prvků. V poslední době je stále populárnější mimo jiné vyhřívání volantu. To se může na první pohled jevit jako užitečné. Pravda je však taková, že se s ním pojí i nemalý háček.

Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.
Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.
Foto: Shutterstock

Vyhřívaný volant se řadí mezi prvky, po kterých obzvláště v zimních měsících touží dlouhé zástupy řidičů. Mnozí z nich každopádně nemají sebemenší tušení o tom, že tato luxusní vychytávka má i své negativní stránky. Používání vyhřívaného volantu může být především zdravotně závadné, na což upozorňují i někteří výrobci automobilů. Dokonce existují osoby, které by jej ze zdravotních důvodů raději neměly používat prakticky za žádných okolností. 

Na jakém principu vyhřívané volanty fungují?

Většina vyhřívaných volantů využívá tenkých topných spirál nebo vodivých fólií. Tyto komponenty se zpravidla nacházejí těsně pod povrchovým materiálem volantu

Jakmile řidič zapne funkci vyhřívání (nebo nastartuje automobil, pokud je tato funkce aktivována automaticky), povrch se zahřeje velice rychle. V mnohých případech stačí k plnému zahřátí pouze jedna až dvě minuty, přičemž teplo můžete ucítit již za 10 až 15 vteřin. To je ve srovnání s vyhřívanými sedačkami zpravidla výrazně kratší doba. 

Na tento fakt by mnozí majitelé automobilů nahlíželi velmi pozitivně, nicméně pravda je taková, že rychlé a intenzivní zahřívání může být někdy spíše na škodu. To se týká především citlivých osob, nicméně v dlouhodobém horizontu může mít negativní vliv i na zdravotní stav zdravých lidí. 

Na vyhřívané volanty si raději dejte pozor. , ...

Proč může být opakované používání vyhřívání volantu škodlivé?

Problém spočívá v tom, že pravidelné a dlouhodobé vystavování teplu může přispívat k nadměrnému vysušování pokožky. To platí zejména v zimních měsících (respektive obecně během chladných dní). 

Teplý povrch volantu podporuje odpařování vlhkosti z pokožky, což může následně vést k jejímu podráždění, svědění, zarudnutí nebo popraskání. U osob s citlivou kůží potom může docházet ke zhoršování atopického ekzému či jiných kožních potíží

Pozor na změnu citlivosti 

Další riziko představuje snížení citlivosti prstů. To sice bývá ve většině případů dočasné, nicméně i tak se jedná o problém. Nadměrně intenzivní a dlouhodobé zahřívání prstů může zapříčinit změny vnímání tlaku a negativně ovlivnit jemnou motoriku

Není žádným tajemstvím, že motorika je při řízení naprosto klíčová. Její zhoršení může mít za následek zvýšení chybovosti. Některé komplikovanější manévry se mohou v kritický okamžik stát takřka neproveditelnými, v důsledku čehož může v nejhorších případech dojít i k nehodě. 

U běžných řidičů by snížení citlivosti nemělo být nikterak dramatické, avšak existují rizikové skupiny, kterým by odborníci vyhřívané volanty s nejvyšší pravděpodobností nedoporučili. To se vztahuje například na osoby s poruchami kardiovaskulárního systému (se špatným krevním oběhem), syndromem karpálního tunelu, vážnými problémy s pokožkou nebo diabetem (cukrovkou). V posledním případě je na vině takzvaná diabetická neuropatie, která může způsobit snížení citlivosti na teplo. 

Na toto riziko mimochodem poukazují i někteří výrobci. Například na stránkách Ford můžete najít následující upozornění: POZOR:  Při používání vyhřívaného volantu buďte opatrní, pokud necítíte bolest na kůži z důvodu pokročilého věku, chronického onemocnění, cukrovky, poranění míchy, léků, vyčerpání nebo jiných fyzických potíží. Počínání v rozporu s tímto pokynem by mohlo mít za následek zranění, zejména pak tehdy, používá-li se funkce vyhřívaného volantu dlouhodobě.“

Používání vyhřívaného volantu může vést k podráždění kůže. , ...

Jak vyhřívané volanty správně používat?

Na druhou stranu neplatí, že vyhřívané volanty jsou v každém případě na škodu a automobilům, které jsou jimi vybaveny, byste se měli raději vyhýbat širokým obloukem. 

Funkci vyhřívání určitě používat můžete, ale měli byste dodržovat důležité doporučení: Volant zahřejte pouze krátce (přibližně na pět až deset minut jízdy). Jakmile budete mít zahřáté ruce, tuto funkci vypněte. Pokud netrpíte některým ze zmíněných zdravotních problémů, tímto byste měli potenciálním problémům předejít. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto Volanty
Zdroj: octanefinance.co.uk, taselectronics.com, fordservicecontent.com




Nejnovější z kategorie


Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.

Ve vytíženém úseku v Praze budou muset řidiči zvládnout zipování

Sídlo Evropské komise v Bruselu

Kde letos potkáte nejkrásnější vánoční tramvaj?

Autonomní vozidla míří na české silnice.

5 dopravních značek, u kterých máte pocit, že je navrhl znuděný grafik. Víte, co opravdu znamenají?

Kontrolky v autě vyděsí snad každého řidiče

Po sedmdesátce přichází za volantem kritický bod: Zrak i reflexy začínají zrazovat

V Praze se znovuotevře modernizovaná stanice metra.

Závěrečné testy autoškol jsou nyní složitější.

Některým ojetinám se raději vyhněte.

Zákazu spalovacích motorů

Řidiči hlásí hit z Actionu za 37 korun

Tuto chybu dělá v zimě značná část řidičů

Dopravní značení se rozšiřuje o nové značky

Řidiči se v zimě dopouštějí mnoha nešvarů.

Příspěvek na dojíždění do práce. Kdo na něj má nárok?

Hyundai představil model, který zaujme každého řidiče.

Action prodává vychytávku, která zastaví mlžení oken během pár vteřin

V Praze je prý momentálně lepší využívat hromadnou dopravu.

Automobilka Kia modelem EV9 dohnala světové konkurenty

Jaké auto je mezi Čechy nejoblíbenější?

Problémy s nastartováním se objevují hlavně za mrazivých dní.

Největší hrozba zimních silnic není sníh ale černý led

Řada seniorů bude muset v roce 2026 povinně na lékařskou prohlídku

Zmrzlé dveře jsou v zimě poměrně běžným problémem.

Rozhodli jste se pro elektroauto pro jeho výhody spojené s parkováním?

Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu a ničí si lak

Novela zákona stanovuje, že vás v praxi může vyjít průjezd na oranžovou stejně draze jako na červenou.

Naučte se klimatizaci používat správně.



Nejnovější