V létě se nemusíte pařit v autě. Dodržujte jednoduché pravidlo, vaše zpocené tělo si bude chrochtat blahem
Letní měsíce jsou bezesporu krásným obdobím, mají ovšem jednu nevýhodu. Když se rozhodnete vycestovat autem, které předtím stálo několik hodin na přímém slunci, v jeho útrobách se v podstatě nedá být. Nepříjemný horký vzduch, rozpálený volant, sedačky – to jsou problémy, které zná snad každý. Nicméně existuje několik jednoduchých tipů a triků, díky kterým se i v létě budete cítit v autě příjemně.
Jakmile začnou teploty šplhat strmě vzhůru, pobyt v autě se stává skutečně nepříjemným. Stačí doslova pár minut na parkovišti bez stínu a interiér vozu se promění v přehřátou saunu. Nemusí tomu tak ovšem být, pokud se inspirujete našimi tipy a zkusíte je převést do praxe.
Důkladně před cestou vyvětrejte
Než usednete za volant a rozjedete se vstříc svému cíli, otevřete všechna okna i dveře, nejlépe na obou stranách auta. Vzduch tak bude volně proudit skrz vyhřátý interiér a alespoň částečně jej ochladí. Rozhodně bychom nedoporučovali ihned nasednout, nastartovat a na plný výkon pustit klimatizaci. Rozpálený interiér bude déle chladnout a vy se v autě nebudete cítit dobře. Dobrým řešením je rovněž otevření dveří jen na jedné straně vozu, zatímco na druhé dveře několikrát za sebou rychle zavřete a otevřete. Vzniklý průvan pomůže vytlačit horký vzduch z interiéru ven.
Efektivní chlazení
Někdy to ovšem jinak nejde a vy se musíte vydat na cestu okamžitě. Na větrání na parkovišti zkrátka nezbyl čas. Nemusíte zoufat, i pro takové případy jsme si nachystali několik rad. Tou první je bezesporu spuštění klimatizace, máte-li ji k dispozici. I když jsme ji v předchozí kapitole nedoporučovali pouštět ihned, v momentě, kdy musíte s autem okamžitě vyjet, to jinak nejde. Alespoň se tedy zaměřte na její efektivní používání. Vyplatí se totiž ventilaci nasměrovat na čelní sklo a nohy. Horký vzduch stoupá, proto ho tímto způsobem dostanete pryč efektivněji. Součástí výbavy některých automobilů bývá také takzvaný „driver only“ režim, což je režim, kdy klimatizace chladí pouze řidiče, čímž šetří palivo i výkon.
Pokud vám to styl jízdy a dopravní situace dovolí, nechte si na začátku jízdy mírně pootevřená okénka, aby vznikla malá okenní štěrbina. Pomůže to s rychlejším odvodem teplého vzduchu.
Tipy a triky: Základem je prevence
Nejlepším řešením je samozřejmě zamezit tomu, aby se vám interiér auta takto extrémně vyhřál. Proto jsme sepsali několik preventivních opatření, jejichž dodržování se rozhodně vyplatí zvážit.
1. Hledejte místa pro parkování ve stínu
A nemusí se nutně jednat o garážové stání, případně stání pod střechou. Bohatě postačí strom, keř nebo zeď protějšího domu.
2. Používejte sluneční clony na čelní sklo
Nejlépe volte takové, které odrážejí UV záření. Pokud je zrovna nemáte po ruce, vystačíte si například s obyčejným ručníkem, který položíte na palubku a volant. Díky tomu vás později nebude nepříjemně pálit do rukou.
3. Zamyslete se nad instalací tónovacích skel
Fólie s UV filtrem mohou snížit teplotu v interiéru auta dokonce o 5 až 10 °C.
4. Pořiďte si větráček do zásuvky zapalovače
Jedná se o jednoduché a levné řešení, které pomůže při krajních situacích. Zlepší cirkulaci vzduchu uvnitř vozidla.
Vzdálené chlazení
Patříte-li mezi majitele elektromobilů, máte v boji proti přehřátému interiéru auta k dispozici ještě jednu velmi účinnou zbraň. Jedná se o vzdálené chlazení (v zimě zahřátí) kabiny na dálku prostřednictvím mobilní aplikace nebo klíče. Takovou funkci lze najít například u elektroaut od značek Nissan, Audi či Volvo Recharge.
V případě elektroauta Nissan se funkce jmenuje Remote Climate Control a zaměřuje teplotu interiéru podle času a teploty. U Audi je to podobné, vzdálené ovládání teploty interiéru vám nabízí aplikace myAudi. Volvo Recharge pak svým majitelům umožňuje nastavit klimatizaci až o 30 minut předem, než do auta skutečně dorazí, a to včetně časovače.