Technik STK prozradil, jakou část auta kontroluje jako první. Na místě sebere oprávnění a domů jedete autobusem

     
Petr Eybl
13. 6. 2025 ▪ 10:45

Navštěvování STK je zákonnou povinností, kterou v České republice ukládá legislativa. Abyste po absolvování této kontroly mohli odjet vlastním vozidlem, je třeba mít auto v pořádku a v souladu s platnými zákony.

Kontrola na STK
Kontrola na STK
Foto: STK

Značné množství lidí má při návštěvě stanice technické kontroly obavu zejména z různých rozbitých součástek nebo drobných vad, které mohou mít dalekosáhlé konsekvence. Taková obava je samozřejmě naprosto oprávněná. Na druhou stranu se může velmi snadno stát, že vám technik sebere malý i velký technický průkaz, aniž by začal pátrat po jakýchkoliv známkách poškození. Příslušníci stanic technické kontroly totiž v první řadě zpravidla kontrolují něco úplně jiného, než by mnozí očekávali. O co se jedná?

Úpravy vozidla vás mohou dostat do značných problémů se zákonem 

Upravit si automobil podle vlastních představ je snem nemalého množství příznivců motorismu. Důkazem tohoto tvrzení je neustále se rozrůstající tuningová scéna.

Na úpravách motorových vozidel samozřejmě nemusí být automaticky něco špatného. Při jejich provádění je ovšem nutné za všech okolností dbát na legislativní opatření, jejichž účelem je mimo jiné zajištění co nejvyšší bezpečnosti na silnicích. V žádném případě neplatí, že si se svým vozidlem můžete dělat, co se vám zlíbí – tedy čistě teoreticky můžete, vystavujete se tak ale riziku postihu v podobě pokuty či odebrání technického průkazu.

Právě po úpravách vozidla, které nejsou v souladu se zákony České republiky, zpravidla příslušníci stanic technické kontroly pátrají jako první – tedy ještě před tím, než přejdou ke kontrole potenciálně poškozených komponent. 

Jaké úpravy na svém vozidle můžete provádět naprosto bez problému a čemu byste se naopak při snaze vylepšit si auto měli za každou cenu vyhnout co možná největším obloukem?

Úpravy aut se musí řídit legislativou. , ...

Úpravy aut jsou dnes značně omezené 

Co se legálních úprav týče, těch můžete v souladu s platnou legislativou České republiky provést jen velmi malé množství.

V pořádku je například výměna výfukových systémů s homologací nebo vylepšení motoru, kterému se mezi zkušenými motoristy a tuningovými fajnšmekry údajně neřekne jinak než chiptuning. I tyto úpravy však mají svá pravidla, podle kterých je nezbytné se řídit, pokud se nechcete dostat do křížku se zákonem. Například sportovní výfuky musí mít homologaci E (např. E8. E9 či E14) a nesmí překračovat maximální povolenou hlučnost podle technického průkazu. V žádném případě pak nemohou být odstraněny nejdůležitější části, jako je například katalyzátor nebo DPF filtr. 

Dále je povolené tónování zadních oken, ale u něj platí, že musí být provedeno s atestem – aby řidič mohl legálně vyjet na silnici, musí mít k dispozici písemné osvědčení.

Bezvýhradně zakázané nejsou ani spoilery, křidélka nebo blatníky. I zde je ovšem naprostou samozřejmostí, že je řidič nemůže nainstalovat ryze dle své vlastní libosti. Aby tak mohl učinit, musí mít nová součástka vozidla materiálovou certifikaci o homologaci. Mezi nejznámější certifikáty se řadí ECE, TÜV a ABE. V některých případech je nutné disponovat rovněž typovým listem či dokumentem, ve kterém je výslovně zmíněno, že je daný komponent schválený výrobcem vozidla.

Bez problému může být rovněž výměna kol a pneumatik. V takovém případě je však nutné jednat v souladu s údaji, které jsou uvedené v technickém průkazu. To mimo jiné znamená, že není možné měnit velikost kol dle libosti.

Spoilery mohou být legální, ale jen za určitých okolností. , ...

Homologované či nehomologované, to je oč tu běží

Obecně platí, že pokud chcete provádět na svém autě nějaké výraznější úpravy, které zahrnují výměnu komponentů, musíte při této výměně sáhnout po takzvaných homologovaných dílech

Homologace je proces oficiálního schválení výrobku. O homologovaných dílech je tedy možné říct, že splňují technické a bezpečnostní normy – tím pádem mohou být použity i v běžném provozu. Každý z těchto dílů musí na sobě mít vyraženou značku schválení (např. E8, E2, TÜV nebo ABE). 

Naopak nehomologované díly použity být nesmí. Neprošly totiž schvalovacím řízením. Mezi ně patří například různé LED pásky pod autem, sportovní volanty bez airbagu nebo výfuky, které překračují hlukové limity. Pokud si tyto díly na auto namontujete, hrozí vám pokuty ve výši 1 500 až 10 000 korun v závislosti na okolnostech. Sankce ve výši až 50 000 korun pak hrozí v případě, že se tento přestupek týká vylepšení motoru



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto STK
Zdroj: autozive.cz, portalridice.cz, autosalon.tv