Technickou kontrolou projdu 10 z 10 pokusů. Znám totiž pravidla, co se musí zkontrolovat a co ne
STK by měla být známým pojmem pro každého řidiče. Její absolvování je povinností pro všechny majitele vozidel registrovaných k provozu v České republice.
Z návštěvy stanic technické kontroly má značné množství lidí obavu. Není se čemu divit, neboť v některých případech stačí jen zdánlivá drobnost a můžete být z hodiny na hodinu bez automobilu. Pravděpodobnost, že se něco takového stane, je ovšem možné do významné míry snížit. Stačí se pečlivě na technickou kontrolu připravit a neměli byste mít s jejím úspěšným absolvováním sebemenší problém. Co byste měli před návštěvou STK vždy učinit? A čemu se naopak vyvarovat?
Legislativa České republiky přesně stanovuje, co všechno technická kontrola obnáší
Přesné znění pravidel, která se pojí s technickou kontrolou, je možné najít v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V něm je v první řadě zmíněno, že návštěva stanice technické kontroly je povinná a musí být prováděna v pravidelných časových intervalech.
Osobní automobily, které spadají do kategorie M1 (tj. zpravidla motorové vozidlo do 3,5 tuny s maximálně osmi místy, která jsou určena k sezení, a žádným prostorem pro stojící cestující), musí technickou kontrolu absolvovat většinou každé dva roky. Výjimku představují nové automobily, jejichž vlastníci s nimi mohou první STK navštívit až po uplynutí 4 let.
Ve výše zmíněném zákoně je přesně uvedeno, co všechno by měli technici STK kontrolovat. Pokud o tom budete mít přehled i vy, můžete se na technickou kontrolu dokonale připravit.
Kontrola bývá zahájena ověřením identity vozidla
Pracovníci STK v první řadě ověřují identitu vozidla, což mimo jiné znamená, že s sebou musíte mít technický průkaz. Kontroluje se typ motoru, státní poznávací značka (SPZ) a takzvaný VIN kód, přičemž všechny tyto komponenty musí být v souladu s údaji, které jsou uvedené v technickém průkazu.
Asi nejproblémovější částí ověřování identity vozidla bývá kontrola VIN kódu. Ten musí být čitelný a neměl by být prorezlý korozí. Pokud technici nedokáží VIN kód identifikovat, jsou povinni automobil vyřadit z provozu – do té doby, dokud nedojde k nápravě.
V žádném případě pak neprojdou automobily, které byly nelegálně upravené (často se týká neschváleného tuningu).
Další kontrola se týká brzdového systému
Ve druhé řadě by měla následovat kontrola brzdového systému. Technici STK posuzují nejen účinnost brzd, ale rovněž stav ruční brzdy a případnou přítomnost úniků brzdové kapaliny.
Nemalé množství automobilů ztroskotá právě v této fázi kontroly. Může to být například kvůli nepravidelnému brzdnému účinku nebo nízkému účinku brzd (včetně ruční brzdy).
Co se brzdového systému týče, zde je doporučováno navštívit před absolvováním technické kontroly zkušeného mechanika. V některých případech může pomoci výměna brzdové kapaliny. V krajních případech se nicméně může stát, že bude nutné brzdy zcela vyměnit. To vás může stát 5 000 až 40 000 korun v závislosti na modelu automobilu. Jelikož je ovšem v tomto případě v sázce skutečně hodně (zejména bezpečnost vás i ostatních účastníků provozu), servis brzd není radno podceňovat, i když může být finančně nákladný.
Kontrola řízení a podvozku
Další na řadě je kontrola řízení a podvozku. V tomto případě se pracovníci STK zaměřují například na vůli v hřebenu řízení, stav tlumičů, pružin, čepů, ložisek apod. Jakákoliv netěsnost může v tomto případě znamenat, že technickou kontrolu neprojdete. Všechny zmíněné komponenty je tedy vhodné pečlivě zkontrolovat. Pokud si nevíte rady, je lepší si na pomoc zavolat automechanika.
Kontroluje se rovněž stav pneumatik, které jsou další častou příčinou neúspěchu. Vyhazuje se zejména za příliš ojeté pneumatiky, nebo pneumatiky s nesprávným rozměrem.
Podvozek by měl být bez jakýchkoliv prasklin. Problematická u něj může být i koroze.
Kontrola světelné techniky
Rovněž světelnou techniku není radno podceňovat. Veškerá světla by měla být řádně seřízená, jinak hrozí problémy. Auta s jakýmkoliv nefunkčním světlem neprojdou v žádném případě.
Kontrola stavu karoserie a výfukového systému
Nosné části karoserie nesmí být napadené korozí. Co se výfukového systému týče – často představuje důvod, proč vozidlo technickou kontrolou neprojde. Problematický může být, pokud je příliš hlučný nebo netěsní správně.