EnergoZrouti.cz

Start-up vyvíjí nástupce legendárního letounu Concorde, kvůli ekologii ale pravděpodobně neuspěje

     
Lenka Nováková
28. 1. 2025 ▪ 19:32

Americkému start-upu Boom se s modelem letadla XB-1, přezdívaným „Baby Boom“, podařilo překonat rychlost zvuku. Firma si klade za cíl vytvořit plnohodnotného nástupce legendárního letounu Concorde. Vzhledem k současným ekologickým podmínkám však projekt pravděpodobně nebude úspěšný.

Testovací model nadzvukového letadla Boom XB-1
Testovací model nadzvukového letadla Boom XB-1
Foto: Boom

Významný úspěch při vývoji nového letounu se povedl americkému start-upu Boom. Jeho testovacímu letounu s označením XB-1 se totiž podařilo prolomit zvukovou bariéru a letět rychleji než zvuk. Odborníci na letectví jeho vývoj přirovnávají o snahu vytvořit nástupce legendárního letounu Concorde. Vyhlídky firmy na uvedení podobného letadla do komerčního provozu jsou ale v dnešní době mizivé.

Asi 35 minut po startu se letounu, který odstartoval z Kalifornie, podařilo překonat rychlost zvuku Mach 1 a dosáhnout 1235 kilometrů v hodině. Firma let své novinky, která měla testovací lety zahájit už před téměř sedmi lety vysílala i na svém kanálu na serveru YouTube.

Podle firmy by nástupce Concordu, který by měl vzniknout pod názvem Overture, měl nabídnout rekordní rychlosti cestování na běžných linkách, a to zejména při transatlantických letech. Atlantský oceán by tak mělo letadlo překonat za pouhé tři a půl hodiny a významně tak zrychlit přepravu cestujících mezi Evropou a Amerikou.

Jak už dříve uvedl německý server Spiegel, společnost, ale dlouhodobě naráží na problémy s vývojem testovacího modelu, který sama označuje jako Baby Boom. I kdyby se tak společnosti podařilo překonat všechny technické potíže, bude pro ni velkým problémem ekonomická stránka provozu – nadzvukové letadlo je totiž nejen drahé na vývoj, ale i na samotný provoz kvůli výrazně vyšší spotřebě paliva.

Právě spotřeba paliva by nakonec mohla být i hřebíčkem do rakve projektu, který firma uvádí „s křížkem po funuse“. Doba nadzvukového létání v době, kdy země Evropské unie i další světové velmoci významně snižují produkci emisí skleníkových plynů totiž pravděpodobně skončila. Aby tak bylo nadzvukové letadlo určené pro běžný letecký provoz s cestujícími možné provozovat, bylo by nutné vymyslet způsob, jak snížit produkci emisí skleníkových plynů z jeho provozu a s tím si bohužel současná technologie úplně neví rady.

Testovací model XB-1 by tak mohl zůstat, dál jen „hračkou“ nadšenců, kteří se snaží přijít s novinkou, o kterou už ale na trhu není zájem.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Doprava Letadlo Letectví Letecká doprava Ekologie Start-up


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.