Pravda od mechanika s 30letou praxí: Kdybych si mohl koupit za celý život jen jedno auto, tak by to bylo tohle. Ještě by mi zbylo na luxusní dovolenou

     
Martina Minaříková
17. 6. 2025 ▪ 09:46

Když si lidé vybírají své budoucí auto, často si ověřují jeho výkon, výbavu či samotnou značku. Nicméně výběr auta z pohledu automechanika vypadá trochu jinak. Mezi nejdůležitější faktory při výběru nového auta jednoznačně řadí jeho spolehlivost a dostupnost servisu.

Toyota Corolla patří mezi nejspolehlivější auta
Toyota Corolla patří mezi nejspolehlivější auta
Foto: Toyota

I když je pořizovací cena některých vozů relativně nízká, později se ukáže, že jejich provoz vás bude stát daleko více. Po pár měsících se můžete setkat s tím, že začnou dosluhovat jednotlivé díly, u kterých se později zjistí, že jsou častým problémovým komponentem aut stejné značky. Vybrali jsme proto několik modelů, které jsou sice na první pohled lákavým vozem, ale na ten druhý vás z dlouhodobého hlediska mohou vyjít na pořádnou sumu peněz za servis. Říká se totiž, že skutečná cena auta není to, co stojí v bazaru, ale co vás čeká potom.

Značka ne vždy značí kvalitu

Jedním z nejčastějších omylů, kterých se můžete jakožto potenciální zájemci o nový vůz dopustit, je víra, že osvědčená značka znamená kvalitní vůz. Ne vždy to je totiž pravda. Podle mechaniků je to většinou právě naopak, a to zejména u starších modelů.

Například BMW řady 5, generace E60/61 se v servisech objevuje poměrně pravidelně. Zvenku luxusně působící karosa ovšem ukrývá techniku, která má sklony časem selhávat. Problémy se týkají zejména vzduchového/a­daptivního podvozku, elektroniky nebo automatické převodovky. Naftové motory se zase potýkají s problémy se vstřikovači a výměnami vodní pumpy. Taková oprava se lehce vyšplhá na částku přes desetitisíce korun.

BMW řady 5, generace E60/61 musí do servisu poměrně často. , ...

Podobný příběh můžete najít také u modelu Audi A6 C6. Jeho TDI motory mají komplikovaně uložené rozvodové řetězy, jejichž výměna bývá nákladná a stát vás může zhruba 35 až 50 000 Kč. Velmi nákladná je rovněž oprava převodovky Multitronic, která je známá svou poruchovostí. PPéči vyžaduje také DPF filtr u naftové verze, který se časem zanáší a jeho výměna stojí 20 až 30 000 Kč.

Zvláštní kapitolou je vůz Renault Laguna II. V době svého uvedení se stalo symbolem pro tvrzení „za málo peněz hodně výbavy“. Ovšem právě elektronická výbava je terčem častých poruch. Uživatelé na fórech často popisují komplikace s elektronikou, včetně zámků a palubní desky. Dají se najít desítky komentářů ohledně problémů se startovací kartou nebo centrálním zamykáním, jehož oprava vyjde v přepočtu na 2 500 až 15 000 Kč.  Jeden uživatel dokonce označil bezklíčový systém otevírání „za hrozný“.

Auta, která v servisu často neuvidíte

Mezi velmi spolehlivá auta patří například Toyota Corolla – ideálně generace z let 2000 až 2007 – s benzínovým motorem 1.4 nebo 1.6. Dostala do výbavy technicky nenáročný atmosférický motor a minimální elektroniku. Plusem je rozhodně dostupnost náhradních dílů za přijatelné ceny. Průměrné servisní náklady se u ní pohybují kolem částky 8 500 Kč.

Srovnatelnou spolehlivostí se může pochlubit rovněž automobil Mazda 3 nebo Honda Civic. Obě auta zvládnou vysoké nájezdy bez větších investic. Civic má výborné benzínové motory, u Mazdy je třeba dát pozor na sklony ke korozi. Pokud se ptáte na ceny oprav, tak základní servis se zpravidla pohybuje okolo 10 000 Kč do 13 000 Kč.

Na automobilových fórech se k tomu tématu dá najít vyjádření i od automechaniků. Jeden z nich napsal: „Jako mechanik s praxí říkám, že nejspolehlivějšími auty jsou čtyřválcová Honda Civic nebo Accord. Toyota je na druhém místě… Ale všechna auta mají své chyby.“. Podle námi osloveného mechanika jsou právě tato auta správnou volbou, pokud máte omezený rozpočet a ještě byste rádi v léte vyrazili na dovolenou.

Toyota Corolla Altis 1.8V 2003 patří mezi spolehlivé vozy , ...

Krátké shrnutí

Z našeho krátkého povídání tedy vyplývá, že výběr nového auta není radno podcenit. Pokud se přece jenom rozhodnete volit například BMW či Audi, počítejte s tím, že za pět let do něj budete muset investovat nemalé částky v řádu statisíců korun. Naopak údržba starší Toyoty nebo Hondy vás vyjde podstatně levněji, zhruba do 5 000 Kč ročně.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Výběr auta Cena servisu