Píšete si nákupní seznam, nebo nakupujete podle nálady? Podle psychologů to o vás odhaluje víc, než čekáte
Způsob, jakým se připravujete na obyčejný nákup v supermarketu, o vás vypovídá mnohem více, než si myslíte. Zatímco někteří si potrpí na přesně napsaném nákupním seznamu v odrážkách, jiní se až v supermarketu rozhodují o tom, co vloží do svého košíku.
Podle psychologů přitom toto každodenní chování může naznačovat, jaká je vaše osobnost. Někteří se zkrátka a jednoduše raději řídí přesným plánem, jiní bývají více impulzivní.
Rozdíl mezi impulzivními a plánovacími typy lidí
Někteří lidé si od impulzivních nákupů nemohou pomoci. Jakmile vidí něco, po čem zatouží, okamžitě to dávají do svého nákupního košíku. Nezřídka si však dopředu nepromyslí, zda danou věc skutečně potřebují, stihnou ji spotřebovat nebo v jaké podobě ji budou konzumovat. V obchodě tak například mohou spatřit neodolatelný kousek hovězího masa pro přípravu svíčkové omáčky. Okamžitě jej vloží do košíku, ale při průchodu supermarketem už zapomenou, co dalšího by pro tento recept měli nakoupit. Maso tak zůstává nespotřebované v lednici a často se vlivem tohoto chování plýtvá potravinami.
Lidé tíhnoucí k impulzivním nákupům totiž mnohdy nakupují více potravin, než je reálné pro jejich rodinu zkonzumovat. Suroviny tak zůstávají nedotčené v lednici a časem se vyhazují. Bohužel se však často ze svého chování nepoučí a pokračují v něm opakovaně. Do této skupiny lidí přitom mohou spadat lidé, kteří tolik netíhnou ke zdravému stravování a rádi sklouznou k různým neřestem. Často hledají okamžité uspokojení, jsou řízeni emocemi a snadno podlehnou.
Naopak plánovací typy lidí neumí tolik improvizovat. Potřebují si předem promyslet, co všechno budou v daném týdnu vařit a sepsat veškeré suroviny. Bývají velmi organizovaní a jejich seznam je tak mnohdy vytvořen i podle toho, v jakém pořadí se suroviny v daném supermarketu nacházejí. Často si však nedovolí dopřát si něco nad rámec svého nákupního seznamu. To, co v něm není, jednoduše nekoupí. Tito lidé bývají systematičtí, mají rádi kontrolu a strukturu. Rovněž mají tendenci se rozhodovat spíše racionálně, nikoliv emocionálně.
Impulzivní nákupy ve společnosti převládají
Podle některých zdrojů se více než 60 % lidí uchyluje spíše k impulzivním než pečlivě naplánovaným nákupům. K určité impulzivitě v supermarketech přitom nahrávají i nejrůznější poutavé bannery, reklamy a zvýhodněné nabídky. Jen málokdo se dokáže pokaždé pevně držet svého nákupního seznamu a nepřihodit do košíku žádnou věc navíc.
Impulzivní nákupy mohou negativně ovlivňovat náš rozpočet
Když je řeč o čerpání rodinného rozpočtu, většina lidí se shodne v tom, že je vhodné držet své výdaje pod kontrolou. Právě impulzivní nákupy přitom mohou významně ovlivnit váš měsíční rozpočet.
Proto se může vyplatit si nákupy plánovat, šetřit tak svůj čas i peněženku. Zároveň je ale vhodné neodpírat si čas od času i nečekané potěšení, například v podobě oblíbené čokolády, na kterou zrovna v obchodě narazíte.
-
Připravte se na nákup už doma. Zkontrolujte, co v lednici a spíži chybí a promyslete si, jaká jídla chcete připravovat. Určete si také částku, kterou při nákupu nebudete chtít překročit. Díky tomu budete přemýšlet nad každou položkou, kterou do košíku vkládáte.
-
Nakupujte s plným žaludkem. Pokud půjdete do supermarketu hladoví, bude pro vás jednoduché nakoupit více potravin, než jste původně zamýšleli.
-
Vyhýbejte se regálům se zbožím, které nepotřebujete. Pokud například na vašem seznamu nejsou žádné sladké nápoje, jednoduše k těmto regálům vůbec nechoďte.
-
Pokud narazíte na výhodnou akci, ptejte se sami sebe, zda dané zboží opravdu potřebujete. Pokud jej chcete koupit jen proto, že je zlevněné, možná jej ani nestihnete spotřebovat, jelikož jej reálně nepotřebujete.
-
Zvažte nakupování online. Tímto způsobem budete nad každým nákupem více přemýšlet a lépe odoláte nejrůznějším akčním nabídkám.