EnergoZrouti.cz

Nejen zákaz spalovacích motorů. Němci chtějí zakázat už i prodej konvenčních paliv na čerpacích stanicích

     
Tomáš Jelínek
21. 8. 2024 ▪ 12:49

Přestože by měl už v roce 2035 začít platit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem, podle německého Sdružení automobilového průmyslu to není dostatečné. Měl by být zaveden i samotný zákaz prodeje konvenčních paliv na čerpacích stanicích, aby tato vozidla nemohla být provozována výrazně delší dobu.

Nejen zákaz prodeje nových vozidel se spalovákem, ale i konec prodeje konvenčních paliv - žádá německé sdružení
Nejen zákaz prodeje nových vozidel se spalovákem, ale i konec prodeje konvenčních paliv - žádá německé sdružení
Foto: Unsplash

Zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem, který by měl podle finálního schválení Evropského parlamentu začít platit už od roku 2035, se může zdát jako velmi přísný. Podle Sdružení německého automobilového průmyslu (VDA) by ale měl samotný zákaz následovat i úplný zákaz prodeje fosilních pohonných hmot, tedy nejčastěji benzínu a nafty, na čerpacích stanicích.

Jak se uvádí v dokumentu, který VDA zveřejnilo ve středu a který mimo jiné apeluje i na větší podporu takzvaných syntetických paliv, někdy označovaných také jako e-paliva, VDA uvádí: „V zájmu ochrany klimatu by se od roku 2045 již neměla na německých čerpacích stanicích prodávat fosilní paliva,“

Podobná opatření, pokud by se jimi v reálu začala zabývat i Evropská unie, potažmo politická uskupení v jednotlivých státech sedmadvacítky, by měla vliv i na již prodaná vozidla. Právě ta se dosud mohla zdát jako neohrožená opatřeními proti dalšímu růstu emisí skleníkových plynů.

Podle sdružení postupný náběh elektromobilů, který již nyní probíhá, a stejně tak i zrychlení přechodu na vodík u užitkových vozidel může v příštích letech začít vytvářet výrazné úspory emisí oxidu uhličitého, jakožto hlavního skleníkového plynu. Taková opatření sice množství emisí sníží, ale kvůli tomu, že se po silnicích budou další desítky let pohybovat vozidla se spalovacími motory, nebudou pravděpodobně dostatečná.

Lze navíc očekávat, že s blížícím se zákazem spalovacích motorů jejich prodejci výrazně navýší své zásoby a ještě nějakou dobu budou tyto vozy doprodávat. Podobné chování se navíc dá očekávat i od mnoha motoristů, kteří ve snaze vyhnout se nákupu elektromobilu či jiného vozidla s nulovými emisemi koupí těsně před zákazem nové vozidlo se spalovacím motorem.

To by ale při průměrném stáří vozidla, které vloni například v Česku dosáhlo 16 let, mohlo znamenat, že bude na silnicích velké množství vozidel se spalovacími motory generujícími velké množství emisí CO₂ ještě mnoho let po zákazu prodeje těchto vozidel.

Podle VDA by tak mělo být řešením úplné ukončení prodeje benzínu a nafty na čerpacích stanicích. Ty by následně mohla nahradit již zmiňovaná e-paliva, která by měla mít výrazně nižší emise oxidu uhličitého při procesu spalování. Samotná alternativní či syntetická paliva ale velmi často vzbuzují jisté kontroverze, protože mohou být jen jakousi náhradou fosilních paliv „na oko“ – ve skutečnosti ale emise dále produkují a stále tak přispívají ke změně klimatu.

Právě tento důvod byl také hlavním důvodem, proč syntetická paliva dlouho byla odmítána Evropskou komisí jako šetrná ke klimatu. Tato situace se už ale změnila a i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nedávno uvedla, že syntetická paliva by mohla ze zákazu prodeje plánovaného na rok 2035 vyjít vítězně, a tedy umožnit prodej vozů jimi poháněných.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Benzín EU Německo Nafta Pohonné hmoty Paliva Čerpací stanice Zákaz spalovacích motorů


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.