Myslela jsem, že mi tato populární aplikace šetří peníze. Pak jsem zjistila, že mě stojí víc, než ušetřím. Hned jsem ji smazala
V moderním světě digitálních služeb očekáváme rychlost, pohodlí a také úsporu peněz. Aplikace a online platformy nám slibují, že nám ulehčí život a ušetří starosti i finance. Ne vždy to ale funguje tak, jak bychom si představovali - někdy totiž mohou skrývat mechanismy, které uživatele spíše zatíží, než aby mu přinesly skutečnou výhodu.
Zatímco většina lidí počítá jen s běžnými platbami a výběry, blokace peněz může neočekávaně snížit dostupný zůstatek i o několik tisíc korun. Největší problém nastává při cestování nebo v situaci, kdy člověk spoléhá na konkrétní částku na účtu. Tehdy se ukazuje, že zdánlivě užitečná aplikace může místo úspor způsobit finanční stres.
Jak funguje blokace peněz na kartě
Když člověk zadá rezervaci hotelu, přihlásí se do carsharingu nebo tankuje u samoobslužného stojanu, obchodník si často vyžádá zablokování vyšší částky, než je skutečná platba. Tyto peníze se z účtu neodečtou, ale banka je na určitou dobu „uzamkne“. Uživatel je tedy nevidí v dostupném zůstatku a nemůže s nimi disponovat.
Typickým příkladem je čerpací stanice – po vložení karty stojan zablokuje částku například 1 500 korun, přestože výsledné tankování vyjde třeba jen na 800 korun. Podobně funguje i hotelová záloha na minibar nebo případné škody v pokoji. Dokud poskytovatel služeb nepošle bance finální částku, blokace zůstává aktivní.
Doba, po kterou peníze zůstanou blokované, se liší – může jít o několik hodin, ale i o týdny. V extrémních případech se blokace uvolní až po 30 dnech. Tato časová nejistota je pro uživatele největším problémem.
Proč to uživatele stojí peníze, i když nic neplatí
Blokace může znamenat stovky až tisíce korun dočasně nedostupných prostředků. Tyto peníze se sice nakonec vrátí, ale v mezidobí nemohou být použity na jiné platby, což může způsobit problémy.
Pokud má člověk na účtu jen omezenou částku a několik blokací najednou, snadno se může stát, že karta nebude fungovat při běžném nákupu nebo výběru hotovosti. Časté je to v situacích, kde lidi kombinují rezervace hotelů, carsharing a čerpání na samoobslužných stanicích během krátké doby. Na účtu to pak vypadá, jako by jim peníze zmizely, ačkoliv jsou jen „zadrženy“ v systému.
Pro uživatele to znamená i nutnost držet vyšší finanční rezervu, než by jinak potřebovali. Pokud někdo počítá s každou korunou, může ho blokace dostat do situace, kdy mu banka zamítne platbu, ačkoliv má na účtu technicky dost peněz. Je to tedy překážka, která komplikuje správu osobních financí a může vytvořit stresové situace.
Paní Lenka z Brna popsala svou zkušenost: „Myslela jsem, že aplikace mi pomáhá šetřit. Ve skutečnosti mi zablokovala několik tisíc, které jsem potřebovala na běžné výdaje. Jakmile jsem to zjistila, hned jsem ji smazala.“

Jak blokaci minimalizovat a uspíšit její vrácení
Existuje několik kroků, které pomohou zmírnit dopad blokací a zrychlit jejich uvolnění. Prvním je komunikace s poskytovatelem služby. Pokud například rezervace hotelu byla zrušena, je dobré požádat recepci, aby okamžitě odeslala bance potvrzení o zrušení blokace. Podobně lze u carsharingu nebo čerpací stanice kontaktovat zákaznickou linku a požádat o rychlejší uvolnění.
Další možností je obrátit se přímo na banku. Pokud blokace trvá nepřiměřeně dlouho nebo je zjevně chybná, lze podat reklamaci transakce. Banka má pak povinnost situaci prověřit a případně částku uvolnit.
Praktické je také využívat internetové a mobilní bankovnictví, kde většina bank zobrazuje aktuální stav blokovaných částek. Některé instituce umožňují nastavit limity pro předautorizace nebo upozornění, která klienta ihned informují o zablokovaných penězích. To dává uživateli přehled a možnost reagovat včas.
Dobrým zvykem je mít na účtu určitou rezervu. Nemusí jít o desítky tisíc, ale i pár tisíc korun navíc pomůže předejít tomu, že běžné platby budou zamítnuty jen kvůli několika blokacím. To platí převážně pro cestování, kdy je běžné, že více služeb si předautorizaci vyžádá najednou.