Majitelé Audi a BMW patří mezi největší producenty emisí oxidu uhličitého, víme jak jsou na tom další značky

  
Tomáš Jelínek
12. 1. 2023 ▪ 16:56

Vlastníte automobil Audi, BMW nebo Mercedes-Benz? Pak patrně vytváříte i největší množství emisí oxidu uhličitého. Ukazují to data průměrné produkce emisí CO2 u dvacítky nejvíce registrovaných značek v ČR.

Audi
Audi
Foto: tookapic z Pixabay

Parkuje před vaším domem nebo v garáži nové vozidlo se značkou Audi, Mercedes-Benz nebo BMW? Pak podle statistik emisí dvacítky nejprodávanějších nových osobních vozidel patříte alespoň statisticky mezi největší producenty oxidu uhličitého. Nejhůře je na tom podle statistik tuzemského Centra dopravního výzkumu (CDV) a Svazu dovozců automobilů (SDA) jihokorejská značka SsangYong, jejíž vozy v roce 2022 produkovaly průměrně 183 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

První příčky statistiky, které ukazují na nejmenší emise pak obsadil Renault, Peugeot nebo Suzuki. Mladoboleslavská Škoda Auto, která patří v tuzemsku dlouhodobě k největšímu prodejci vozů obsadila v datech za loňský rok pátou příčku. Její největší konkurent – Hyundai pak obsadil místo desáté.

20 nejregistrovanějších značek dle emisí CO2 , Centrum...

„V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise CO₂ u nových osobních vozidel o 1,5 % na 138 g/km, dvanáct značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrova­nějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO₂ byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Z dvaceti uvedených značek jich sedm emise CO₂ meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 %, u kterého téměř každé 6. nově registrované osobní vozidlo bylo s externím dobíjením (10,5 % plug-in hybridní a 4,5 % bateriové elektromobily). Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 %, pokles podílu malých vozidel na 13,4 %, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s 2 % ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i..

Velmi zajímavá je přitom i hodnota průměrných emisí u nově registrovaných vozidel v minulém roce. Ty totiž dosáhly v roce na 138 gramů CO2 na ujetý kilometr. Ačkoliv tak automobilky představují nové vozy s hybridními či plně elektrickými motory, množství emisí CO2 se oproti roku 2021 ve stejném průměru zvýšilo o 1,5 % ze 136 gramů.

Pozn. Průměrné emise CO2 použité ve výše uvedených přehledech jsou stanoveny normou, na základě jednotného testovacího cyklu. Reálné emise mohou být významně (pozitivně i negativně) ovlivněny jízdním stylem konkrétního řidiče a technickým stavem vozidla. Skutečné emise v reálném provozu pak dosahují obvykle vyšších hodnot mj. s ohledem na zatížení vozidla, atmosférické podmínky, profil trasy, intenzitu provozu apod.




Štítky: Audi BMW Mercedes-Benz Automobilky Emise CO2