Kvíz: 10 otázek z autoškoly, které spolehlivě odhalí, kdo nemá co dělat za volantem
Umíte si ještě vyvolat ten pocit, který jste měli, když jste odcházeli z úřadu s ještě horkým řidičákem v kapse? A jak jste na tom s pamětí ohledně otázek ze závěrečné zkoušky?
Jestli dáváte na silnici přednost spíš svému řidičskému instinktu, některé otázky z teorie vás mohou zaskočit. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že se jejich obsah pomalu ale jistě mění.
Dostává sice zábavnější formu, ale také je ke splnění zkoušky potřeba více vědomostí a trénování „nanečisto“. Asociace autoškol totiž dlouhodobě pracuje s předpokladem, že když se budou zkvalitňovat závěrečné zkoušky, dojde také ke zvýšení kvality přípravy v samotných autoškolách.
Nové testové otázky pro žadatele o řidičák
Otázky k získání řidičského oprávnění aktuálně čítají přes 1100 sad. Jejich počet se přitom neustále navyšuje. Podle předpokladů by se měl dostat zhruba na číslo 1500 – podobně jako to mají naši sousedé v Německu. Koncem září 2025 se obsah rozrostl naposledy, konkrétně o 24 nových sad z oblasti rizikových situací v provozu za účasti chodců nebo cyklistů (takzvaných zranitelných osob).
I samotná forma testů se přitom vydává čím dál víc moderním směrem a snaží se otázky studentům zprostředkovat co nejjasněji, například skrze dynamické krátké videosekvence. Poprvé s uvedením poslední sady byly také například použity záběry z dronu.
Některé chyby při řízení se pořád opakují
A jak se výuka s testy promítá do praxe? Podle instruktorů se nejčastější chyby netýkají ani tak neznalosti předpisů, jako nepozornosti nebo nedostatečně rychlých reakcí v provozu.
Stále dokola se objevuje například špatný průjezd zatáčkou. I když se to může zdát jako banalita, právě tady řidiči nejvíce riskují. Vjíždí do zatáček příliš rychle, a tak jim často nezbyde nic jiného než začít brzdit v jejím průběhu, pokud z ní nechtějí „vyletět“. Když se navíc přidá náledí nebo voda na vozovce, jednoduše dojde ke smyku. Správný postup je přitom přibrzdit si ještě předtím, než do zatáčky vjedete, což umožní hladký průjezd. Plyn by se měl přidávat až na samotném výjezdu se současným rovnáním volantu.
Dalším častým nešvarem je nedostatečný odstup od auta vepředu, zvlášť za špatného počasí či sněhu, kde mívají důsledky nedostatečné brzdné dráhy často tragický průběh.
Stěžejní chybou je ale nepozornost. Pokud někdo řídí roky, pravděpodobně už se v autě cítí jako doma. A o to lehčí pak je ztratit přehled o tom, co se právě na vozovce děje. Na sníženou ostražitost navazuje celý řetězec událostí: nedostatečné používání zrcátek, přehlédnutí značky, pozdní blinkr nebo jeho úplná absence. Jak často se vám například stane, že vás předjíždí auto, které jste předtím vůbec nezaregistrovali?
A pak jsou tady případy, na které jste možná kdysi v přípravě na řidičské zkoušky narazili, ale teď je musíte z paměti namáhavě dolovat. Následující krátký kvíz zaměřený na situace z běžného provozu vám napoví, jak na tom momentálně se svými vědomostmi jste.
KVÍZ:
1. V obytné zóně:
A) Mohou chodci k chůzi použít pouze chodníku, a kde chodník není, mohou použít pozemní komunikaci v celé šířce.
B) Mohou chodci užít k chůzi pouze chodníku, a kde chodník není, užijí levou krajnici či levý okraj vozovky.
C) Smí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šíři.
2. Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti:
A) Rozsvícena potkávací a obrysová světla nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
B) Rozsvícena jen dálková světla.
C) Rozsvícena jen tlumená světla.
3. Strážník obecní policie:
A) Je oprávněn k zastavování vozidel i v civilním oblečení.
B) Je oprávněn zastavovat vozidla pouze ve stejnokroji obecní policie.
C) Není oprávněn zastavovat vozidla ani ve stejnokroji obecní policie.
4. Řidič, který se vzdálil od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout:
A) Musí vypnout motor a zapalování a použít parkovací brzdu nebo zařadit rychlostní stupeň.
B) Musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba.
C) Musí dát výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení, vypnout motor a zapalování.
5. Za snížené viditelnosti, deště a zhoršených klimatických podmínek je bezpečný odstup za vpředu jedoucím vozidlem?
A) Časový odstup minimálně o 1 sekundu delší než za běžných podmínek.
B) Stejný jako za dobré viditelnosti nebo běžných povětrnostních podmínek.
C) Kratší než za dobré viditelnosti nebo běžných povětrnostních podmínek.
6. Řidiči protijedoucích vozidel se vyhýbají:
A) Vpravo, včas a v dostatečné míře.
B) Vlevo, včas a v dostatečné míře.
C) Vlevo, minimálně 10 m před místem, kde se budou míjet.
7. Jakým způsobem lze ukončit platnost zákazových dopravních značek?
A) Platnost končí po ujetí 90 m za dopravní značkou.
B) Vyústěním polní nebo lesní cesty.
C) Nejbližší křižovatkou nebo příslušnou dopravní značkou ukončující zákaz.
8. Řidič nesmí při jízdě vozidlem:
A) Telefonovat ani komunikovat prostřednictvím jiného hovorového zařízení.
B) Držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.
C) Telefonovat jen při jízdě v obci.
9. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/hod je předepsaný bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty řidičem motorového vozidla:
A) Nejméně 0,5 m
B) Nejméně 1 m
C) Nejméně 1,5 m
10. Jedete za hustého deště za nákladním vozidlem, které intenzivně znečišťuje vaše přední okno. Jak se zachováte?
A) Zvýšíte rozestup mezi vozidly.
B) Pojedete co nejtěsněji za ním.
C) Okamžitě zahájíte předjíždění.
Správné odpovědi: 1C, 2A, 3B, 4B, 5A, 6A, 7C, 8B, 9B, 10A





























































