Koupil jsem si nový Mercedes. Při kontrole motoru jsem dostal záchvat paniky. Prodejce mi řekl: To je normální
Když si člověk koupí finančně nákladný automobil, očekává bezchybný stav a bezproblémový provoz. Ne vždy se ale tato představa ukáže jako realita. Místo euforie pak můžete pocítit klidně i lehkou paniku.
Své o tom ví i jeden z čtenářů, který si přál zůstat v anonymitě. „Nový Mercedes jsem si přál dlouhé roky. Když jsem si jeden konečně vyhlídnul, nechtěl jsem nic nechat náhodě a vůz jsem si detailně prohlédnul. Když jsem se podíval pod kapotu, zarazil jsem se. Takový motor bych u tak drahého auta nečekal. Prodejce mi ale vysvětlil, že to je úplně normální a vše je v pořádku.“
Totožný motor jako u levné Dacie?
Problém se v popisované situaci týkal právě použitého motoru. Konkrétně se čtenář zajímal o koupi vozidla Mercedes-Benz třídy C s označením C 180d (W205). U tohoto vozu s prvotřídním designem a poměrně vysokou cenovkou by totiž nikdo nečekal žádné kompromisy.
Pravdou ale zůstává, že toto auto v minulosti používalo motor vyvinutý Renaultem. Konkrétně se srdcem tohoto vozidla stala pohonná jednotka 1.5 dCi (K9K) vyvinutá Renaultem, která však u Mercedesu nese označení OM 608. Výkon dosahuje 116 koní a základ motoru je v mnohém skutečně totožný, i když zde zcela pochopitelně určité rozdíly najdete.
Mezi kladné vlastnosti motoru se řadí jeho úspornost. Spotřeba paliva se pohybuje kolem 4 až 5 litrů na 100 km. Motor netrpí častými drobnými poruchami a díky jeho masovému rozšíření jsou náhradní díly poměrně levné a snadno dostupné.
Pro jaké úpravy se Mercedes-Benz rozhodl?
Spolupráce s Renaultem byla v tehdejší době součástí širší dohody mezi několika značkami, konkrétně Daimler a Renault-Nissan. Mercedes-Benz se přitom pro použití tohoto motoru rozhodl hned z několika důvodů. Předně bylo jeho cílem šetřit náklady, které by vynaložil při vývoji malých dieselových motorů. Kromě toho však tato automobilka mohla rychle reagovat na aktuální trh, kde začaly vstupovat právě menší naftové modely.
Základ motoru vyvinutý značkou Renault přitom zůstal stejný. Přesto se ale Mercedes-Benz rozhodl pro určité úpravy. Konkrétně například došlo k vylepšení hlukové izolace. Motor dále využívá jiné řízení emisí a chlazení a odlišné turbo a softwarové ladění ECU. Mercedes se tak snažil dosáhnout jemnějšího chodu, lepší reakce motoru na plyn a v neposlední řadě také nižší hlučnosti. Všechny tyto kroky byly provedeny proto, aby byl motor v souladu se standardy značky Mercedes-Benz.
Motor od Renaultu najdete ve velké spoustě vozidel
Zajímavostí je, že zmíněný motor od společnosti Renault najdete v různých obměnách ve stovkách různých modelů. Jeho použití ve vozidle od značky Mercedes-Benz proto rozhodně není výjimkou. Motor se těší popularitě zejména díky své jednoduché konstrukci, úspornosti a v neposlední řadě i vysoké spolehlivosti.
Motor 1.5 dCi se vyvíjí již od roku 2001 a používá se dodnes. U jednotlivých vozidel se však samozřejmě může lišit, stejně tak se lze setkat s různým výkonem (od zhruba 65 do 116 koní).
Z konkrétních modelů aut, ve kterých se s tímto motorem setkáte, lze zmínit například Renault Clio, Mégane, Kangoo, Modus či Laguna. Automobilka Dacia se rozhodla pro jeho zakomponování v rámci svých levnějších vozidel, a to většinou ve verzi s nižším výkonem. Zde tvoří například srdce aut Dacia Duster, Dokker nebo Sandero. Kromě toho byl motor instalován také do aut Nissan Qashqai, Micra nebo Note. A automobilka Mercedes-Benz se pro jeho obměněnou variantu rozhodla nejen ve vozidle Mercedes-Benz C 180d (W205), ale i Mercedes-Benz A 180d, Mercedes-Benz B 180d či Mercedes-Benz CLA 180d.