EnergoZrouti.cz

Fiasko se zákazem spalovacích motorů? Po volbách by mohlo být vše jinak

  
Lenka Nováková
13. 2. 2024 ▪ 10:00

Zákaz spalovacích motorů už po rozhodnutí EU v minulém roce vypadal jako hotová věc. Současná oznámení politiků Evropského parlamentu ale nasvědčují, že po blížících se volbách by mohlo být vše jinak.

Zákaz spalovacích motorů vypadal jako hotová věc, nyní je ale situace jiná
Zákaz spalovacích motorů vypadal jako hotová věc, nyní je ale situace jiná
Foto: Unsplash

Ještě v červnu minulého roku se zdálo, že konec éry spalovacích motorů v rámci evropské sedmadvacítky je definitivně zpečetěn. Na půdě EU byl totiž stanoven zákaz nových registrací vozidel se spalovacím motorem už od 1. ledna 2035. Opatření, které má hlavní cíl snížit emise a pomoci splnit klimatickou neutralitu unie do roku 2050 má ale v současnosti trhliny. Aktuálně to totiž vypadá, že s novou Evropskou komisí by po volbách mohlo být vše jinak.

S blížícími se volbami do Evropského parlamentu, které se budou konat 7. a 8. června, se ale zdá, že zákaz spalovacích motorů by nemusel být tak definitivní, jak to vypadalo. Zejména konzervativní politici, v čele s německým poslancem Evropského parlamentu Manfredem Weberem, bývalým předsedou a současným předsedou skupiny Evropské lidové strany (EPP), vyjadřují pochybnosti. Weber prohlásil, že pokud jeho skupina získá po volbách většinu, plánují zrušit zákaz spalovacích motorů, který byl dříve schválen.

Odpůrci tohoto zákazu, včetně německého spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, poukazují na význam e-paliv jako přechodové technologie, která by mohla zmírnit tlak na automobilový průmysl přecházet výhradně na elektrický pohon. E-paliva, vyrobená synteticky z CO2 a obnovitelné elektřiny, nabízí možnost CO2 neutrálního spalování v konvenčních motorech a jejich distribuci prostřednictvím stávajících čerpacích stanic. Avšak výroba e-paliv je zatím v počáteční fázi a jejich cena je vyšší než u fosilních paliv. Přesto je o e-paliva zájem zejména v letectví a lodní dopravě, pro které elektrifikace není ekonomicky výhodná.

Před evropskými volbami se proto objevují otázky, zda by se v Evropském parlamentu mohla najít většina pro zvrácení rozhodnutí o ukončení spalovacích motorů. Současný stav naznačuje, že bez podpory pravicových národních stran by to bylo obtížné. Automobilový průmysl v Evropě již však směřuje k elektromobilitě, což potvrzuje i krok generálního ředitele Stellantis Carlosa Tavarese, který ukončil členství své skupiny v asociaci ACEA jako protest proti odporu vůči zákazu spalovacích motorů.

Tento vývoj ukazuje na složitost rozhodovacích procesů v EU, kde se protínají environmentální cíle, technologický pokrok a politické strategie. Jak volby do Evropského parlamentu ovlivní další směřování politiky v oblasti dopravy, zůstává otázkou. Jedno je však jisté: debata o budoucnosti spalovacích motorů v Evropě je stále daleko od ukončení.




Štítky: Spalovací motory EU Evropská unie Zákaz spalovacích motorů