EU došly nervy: Zavádí nové povinnosti pro e-shopy, které vás ochrání před podvody. Tuto novinku si zamilujete
S tím, jak se neustále rozvíjí oblast e-commerce, přibývá i množství nových regulací. Zásadní novinku přineslo nařízení GPSR, které se vztahuje na všechny e-shopy v Evropské unii.
GPSR – General Product Safety Regulation v překladu znamená Nařízení o obecné bezpečnosti výrobků. V platnost vstoupilo již v prosinci 2024 a jednotlivé požadavky ovlivňují výrobce, dovozce, distributory i provozovatele e-shopů. Některé další změny se ale plánují.
Transparentnost hraje hlavní roli
Nařízení GPSR EU 2023/988 přináší řadu změn, které v prvé řadě zdůrazňují nutnost chránit spotřebitele během online nakupování.
E-shopy nyní mají povinnost uvádět přesné popisy produktů, varování a bezpečnostní pokyny. Spotřebitelé díky tomu mají mít jasný přehled o tom, co si doopravdy kupují. Každý produkt na e-shopu musí mít EAN nebo jiný jednoznačný identifikátor a chybět nesmí ani kontakty na výrobce (jako je název, adresa, e-mail a webová stránka výrobce).
Podvodné recenze už nehrozí
V minulosti bylo těžké recenzím vystaveným na některých internetových obchodech věřit. Mnohé napadlo, že si je majitel e-shopu mohl snadno sepsat sám. S novým nařízením Evropské unie však přichází zásadní změna, díky níž už manipulace s recenzemi nebude možná. Nově musí být každé hodnocení ověřené.
Plánuje se i tlačítko pro jednoduché odstoupení od smlouvy
Součástí připravovaného zákona je návrh týkající se toho, aby každý e-shop disponoval viditelným tlačítkem, kterým by zákazník mohl jednoduše odstoupit od smlouvy. Díky tomuto řešení by již nebylo nutné psát e-maily, vyplňovat formuláře nebo kontaktovat infolinku.
Pokud zákon vstoupí v platnost, tlačítko bude muset být dostatečně viditelné a bude na něm muset být napsáno „Odstoupit od smlouvy“ (nebo něco jiného v totožném smyslu). Kliknutím na tlačítko pak zákazník bude přesměrován na formulář pro odstoupení od smlouvy, který jednoduše vyplní. Pokud bude zákazník přihlášen ke svému účtu, měl by formulář již obsahovat předvyplněné kontaktní údaje a celý proces by tak měl být maximálně zjednodušen.
Majitelům e-shopů se však plánovaná novinka příliš nepozdává. Mnozí z nich tvrdí, že se jedná o nadbytečnou zátěž pro online obchody a podnikatele. Majitelé e-shopů se domnívají, že funkce odstoupení od kupní smlouvy je lidem všeobecně známa a že není nutné jít zákazníkům naproti ještě prostřednictvím speciálního tlačítka.
Ministerstvo navrhuje, aby tento zákon vstoupil v platnost v příštím roce, nicméně konkrétní informace prozatím známé nejsou.
Jak poznat bezpečný e-shop
Nařízení Evropské unie se snaží maximálně podporovat spotřebitele v bezpečném nakupování. Přesto se ale vyplatí znát několik základních pravidel, jak rozpoznat seriózní internetový obchod od toho podvodného.
-
Vždy si všímejte, zda e-shop jasně identifikuje provozovatele (název společnosti, IČO, kontaktní údaje). Pokud zde tyto informace chybí, jedná se o prvotní varovný signál.
-
Web by měl být zabezpečený. Poznáte to podle toho, že doména začíná „https://“ a u názvu domény je ikona zámku.
-
Každý produkt musí být transparentně popsán a nesmí zde chybět ceny včetně DPH.
-
E-shop by měl mít k nahlédnutí srozumitelné obchodní podmínky.
-
Neměla by chybět možnost bezpečné platby přes ověřené platební brány.
-
Bezpečný e-shop poznáte i podle způsobu komunikace, například dle promptních reakcí na e-maily a telefonáty.
Před nákupem v novém e-shopu se rovněž vyplatí pročíst si recenze zákazníků. Ty mohou napovědět, zda nákup a dodání zboží proběhlo bez problémů, či nikoliv.