Praha se znovu rozkopala. V jednom z nejvytíženějších úseků čeká řidiče povinné zipování
Řidiči na Praze 11 mají poslední týdny o zábavu postaráno. Průjezd Opatovem už není tak hladký jako dřív a každý, kdo tudy jezdí ráno do práce nebo odpoledne zpět, si musel všimnout, že se tu výrazně zpomalil provoz. Kolony zde vznikají snad z ničeho a cesta zabere víc času, než byste čekali.
Opatovská ulice, jedna z hlavních spojnic Jižního Města s dálnicí D1, se totiž změnila. Provoz teď ovlivňují stavební práce, které zasahují přímo do komunikace i pod ní. Na první pohled se může zdát, že je to jen o pár metrů zúženého pruhu, ale každé auto navíc tady okamžitě zpomalí proud a výsledkem jsou kolony, které se táhnou dál do okolních ulic.
Zdržení se tak netýká jen jednoho konkrétního místa. Jakmile se provoz zpomalí na hlavním tahu, auta se začnou hromadit i na navazujících křižovatkách a v přilehlých ulicích. Řidiči hledají objízdné trasy, což ale v praxi často znamená, že se problémy jen přesunou jinam.
Oprava podchodu už byla nutná
Důvodem celé situace nejsou práce na povrchu vozovky, ale rekonstrukce podchodu, který vede pod Opatovskou ulicí. Tento objekt byl dlouhodobě ve špatném technickém stavu. Problémy se neobjevily ze dne na den, ale postupně. Betonové části byly narušené a opakovaně se řešilo zatékání vody do konstrukce.
Zatékání nebylo jen kosmetickým problémem. Voda postupně narušovala stavební prvky a zvyšovala riziko dalšího poškození. Oprava proto nebyla otázkou pohodlí, ale nutnosti. Odkládání zásahu by v budoucnu znamenalo ještě rozsáhlejší a náročnější práce.
Rekonstrukce se zaměřuje hlavně na technickou stránku stavby. Opravují se nosné konstrukce, mění se izolace a řeší se systém odvodnění. Právě ten má zabránit tomu, aby se problémy se zatékáním vrátily i po dokončení prací. Součástí oprav jsou také úpravy stěn, stropů a výměna osvětlení v podchodu.
Práce jsou rozděleny do několika etap. Počítá se s tím, že během zimních měsíců dojde k omezení některých činností, protože ne všechny technologické postupy lze provádět při nízkých teplotách. Navázání dalších prací je plánováno na jaro.
Jaká omezení se týkají Prahy 11?
Z pohledu dopravy je nejviditelnější změnou zúžení vozovky v místě stavby. Počet jízdních pruhů je snížený a v některých částech zůstává v každém směru pouze jeden pruh. To má zásadní vliv na plynulost provozu, hlavně ve špičkách.
Doprava je v úseku upravena dočasným značením. To stanovuje maximální rychlost i způsob řazení vozidel. Problémem ale často není samotné značení, ale reakce řidičů. Někteří se snaží zařadit příliš brzy, jiní naopak až na poslední chvíli. Výsledkem je prudké brzdění a další zpomalování.
Omezení se dotýká i městské hromadné dopravy. Autobusy projíždějící Opatovskou ulicí se pohybují stejným provozem jako osobní auta, a zpoždění se tak nevyhýbá ani jim. To se následně může projevit i na dalších spojích a návaznostech.
Pravidla zipování na silnici
V místě zúžení platí pravidla takzvaného zipování. V praxi to znamená, že vozidla jedoucí v obou pruzích mají pokračovat až k místu, kde se pruhy sbíhají, a tam se zařazovat střídavě. Tento způsob je považován za nejefektivnější, pokud je dodržován.
Problém nastává ve chvíli, kdy část řidičů zipování ignoruje. Předčasné řazení nebo snaha projet bez ohledu na ostatní vede ke zbytečným konfliktům a dalšímu zpomalení dopravy. Přitom právě plynulé střídání vozidel může výrazně zkrátit kolony.
Radnice Prahy 11 proto doporučuje řidičům zvážit využití alternativních tras nebo veřejné dopravy. Snížení počtu aut v dotčeném úseku může situaci alespoň částečně ulevit. Omezení budou platit po dobu trvání stavebních prací a jejich přesný dopad se může měnit podle aktuální fáze rekonstrukce.





























































