Technik prozradil, jaké 3 značky aut nechce ani kdyby mu za ně platili 100 tisíc. Škoda ve výběru nechybí
Některé značky automobilů jsou sice lákavým nákupem například ze sběratelského hlediska, ovšem z hlediska provozních nákladů je jejich pořízení minimálně diskutabilní. Pokud se pro ně přece jen rozhodnete, počítejte s tím, že vás čekají nemalé finanční výdaje či snížený komfort při jízdě.
Za výběrem těchto tří značek, respektive konkrétních modelů, stojí kombinace faktorů v podobě ergonomie, jízdního komfortu, spolehlivosti, dostupnosti náhradních dílů, náročnosti servisu či celkových provozních nákladů.
Škoda Favorit
Prvním modelem, jehož pořízení je třeba hodně zvážit, je Škoda Favorit z přelomu 80. a 90. let. Jde o vůz, který sehrál významnou roli v modernizaci československého automobilového průmyslu, jeho provoz ovšem už v dnešní době neobstojí.
Zvlášť z hlediska pasivní a aktivní bezpečnosti není Favorit vhodným společníkem na cesty – nevyhovuje totiž současným standardům. Chybí mu ABS, airbagy i moderní ochrana karoserie. Je ale důležité přiznat, že ve své době byla Škoda Favorit v podstatě unikátem, protože šlo o první model Škodovky s motorem vpředu a předním pohonem.
Nicméně v současné době má hodnotu spíše pro sběratele jakožto veterán do jejich sbírky. Při občasných veteránských jízdách vám totiž určitě nebude vadit, že sedadla Favoritu postrádají dostatečnou oporu a v interiéru je výrazný hluk zvenčí. Při opravdu dlouhých cestách obzvlášť pocítíte minimální komfort. Na každodenní používání zkrátka Favorit už nestačí, na spanilých jízdách veteránů s ním určitě parádu uděláte.
Fiat Multipla
Tento model budou zřejmě znát i ti z vás, kterým jinak automobilový průmysl nic neříká. Do myslí mnoha lidí se zapsal výrazným designem, který obvykle rozděluje okolí na dva tábory – jedni ho mají skutečně rádi a druhým se diplomaticky řečeno příliš nepozdává. Už při svém uvedení během 90. let se Fiat Multipla stal velmi kontroverzním. Hlavním důvodem byl právě zmiňovaný design.
I když Multipla sveze najednou až šest lidí a tudíž by se mohlo jednat o skvělou volbu pro početnější rodiny, často se u něj objevují problémy s kvalitou vnitřní výbavy a elektroniky. Mezi nejčastější problémy patří nízká životnost některých dílů (zejména spínače), špatná izolace hluku a nižší kvalita použitých materiálů v interiéru. Majitelé starších ročníků Fiatu Multipla se pak musejí potýkat s korozí či poddimenzovaným podvozkem.
Range Rover
Třetí příklad se od předchozích dvou v mnohém liší. Nejde o technicky zastaralý vůz nebo o vůz svým vzhledem budící rozpaky. Jedná se naopak o automobil z nejvyšší třídy, který však může svým majitelům přivodit problémy z hlediska nákladů a spolehlivosti. Řeč je o ikonickém voze Range Rover, který nabízí špičkový komfort a výborné jízdní vlastnosti. Na druhou stranu klade na majitele mimořádně vysoké servisní požadavky, složité mechanické a elektronické systémy a s tím spojené provozní náklady.
Vozidla této značky, zejména starší modely, jsou známá častými závadami na vzduchovém odpružení, opravami převodovky či elektroniky. Průměrné roční náklady za servis se mohou vyšplhat až na částky dosahující 100 000 Kč. Pokud je tedy pořízení Range Roveru vaším velkým snem, počítejte s tím, že kromě kapitálu na samotné pořízení bude potřeba také rozsáhlý rozpočet na provoz a v tom nejlepším případě blízkost zručného servisu.