Letuška odhalila tajemství: Při každém letu je vybrán jeden cestující, který je sledován hned po nástupu do letadla
Při nástupu do letadla se jako první setkáte s několika členy posádky. Ti pasažéry přivítají a popřejí jim příjemný let. Nejde však jen o gesto slušnosti. Tato chvíle má skrytý význam.
Letušky a stevardi mají na palubě letadla celou řadu povinností a musí dodržovat mnoho bezpečnostních pravidel. Právě za bezpečnost během letu částečně zodpovídají, a tak se snaží neustále sledovat chování pasažérů, letadla a celkovou situaci. Nepsaným pravidlem pak je, že si členové posádky na začátku letu vyberou jednoho z pasažérů, kterého následně celou dobu sledují. Proč? A můžete to být právě vy?
Výběr „tichého spojence“
Letuška nízkonákladové společnosti Wizz Air v nedávném rozhovoru pro jeden z britských deníků popsala, že během nástupu cestujících posádka velmi pozorně sleduje každého jednotlivce. Nejde tedy jen o zdvořilostní úsměvy a pozdravy, ale o promyšlené a cílené chování. Letušky sledují, jak pasažéři vypadají, jaké mají fyzické dispozice, jak reagují na přímý oční kontakt a hodnotí celkový dojem z dané osoby.
„Nehledáme krásu nebo styl, ale kompetenci,“ uvedla letuška. „Zajímají nás cestující, kteří působí klidně, silně, pozorně a schopně. Pokud by došlo k mimořádné situaci, tito lidé mohou pomoci například otevřít nouzové východy, uklidnit ostatní nebo zadržet agresora.“
Nemusí jít pouze o jednoho člověka, posádka si jich často vytipuje více, přičemž každý v případě nouze zastane jinou pozici. V neformálním žargonu jsou tito lidé často označeni jako ABP, tedy Able Bodied Person (fyzicky schopná osoba). Posádka si tyto lidi nenápadně poznačí, obvykle si stačí zapamatovat čísla sedadel cestujících a v případě potřeby pak ví, na koho se ve spěchu obrátit. Nemusí tak v chaosu hledat, který z lidí je fyzicky zdatný, kdo působí klidně a podobně.
Skryté posuzování během nástupu
Podle některých zaměstnanců leteckých společností existují určité znaky, které se posuzují. Mezi ty patří především reakční rychlost při vstupu na palubu. Cestující se chová pohotově, orientuje se bez zaváhání a zvládá rutinní úkony bez problémů. Ví, kudy jít, co dělat, kam si dát zavazadlo a kde najít své sedadlo. Posuzuje se také oční kontakt nebo úsměv, ve kterém stevardi nepozorují žádnou nervozitu. Důležitá je i tělesná kondice, držení těla či různé nevhodné chování. Viditelně velmi nervózní lidé budou zase naopak v případě nouze potřebovat pomoct.
Cílem letušek není nikoho soudit, ale v co nejkratším čase vyhodnotit, kdo je mezi pasažéry přirozený lídr, který se nezalekne krizové situace. Pasažéři o tomto “výběru” samozřejmě nevědí, letušky se na vybrané osoby obrátí pouze v případě nouze. Nejde však jen o tyto “pomocníky”. Palubní personál se snaží rozpoznat i nervózní nováčky, kterým by se mohlo udělat nevolno, nebo potenciální potížisty.
Když jde o život: skutečný případ z Maďarska
Nedávný případ zveřejněný na Boon.hu ukazuje, jak důležité je mít podobné osoby na palubě. Během jednoho letu z letiště v Budapešti musel pilot nouzově přistát. Důvodem byla zdravotní indispozice jednoho z cestujících. Jedna z letušek pak uvedla, že při nástupu si povšimla muže, který působil jako voják či zdravotník. Její dedukce byla správná, protože právě tento muž pomohl s resuscitací ještě před přistáním. Podobný případ však není jediný, někdy si letušky údajně procházejí i seznam pasažérů a hledají například cestující s lékařským titulem.
Jak se stát tímto „vybraným cestujícím“?
Možná vás láká myšlenka, že to budete právě vy, kdo letuškám v nečekané situaci pomůže. Pokud máte pocit, že byste krizovou situaci zvládli, nastupte do letadla s tímto přesvědčením. Zdravé sebevědomí je totiž vidět a personál pravděpodobně ihned zaujmete. Buďte pozorní, všímaví, letušky pozdravte, mírně se usmějte a věnujte jim krátký oční kontakt. Neméně důležitý je i oděv. Lidé v pohodlném sportovním oblečení a uzavřených botách (např. teniskách) působí připraveněji.