Globus mění prostředí svých hypermarketů a zákazníci jsou zmatení. Důvod úprav vás překvapí

     
Lukáš Srnec
22. 9. 2025 ▪ 21:32

Návštěvníci některých hypermarketů si v posledních týdnech všimli, že se změnila atmosféra v prodejně. Osvětlení je tlumenější, z reproduktorů se neozývají reklamy a u samoobslužných pokladen se snížila hlasitost. Na sociálních sítích se začaly objevovat příspěvky zákazníků, kteří si lámali hlavu, proč se obchody najednou chovají jinak.

V supermarketech Globus zkouší novinku, která mnohé zákazníky překvapila.
V supermarketech Globus zkouší novinku, která mnohé zákazníky překvapila.
Foto: Shutterstock

Podle vyjádření řetězce se nejedná o náhodu ani technickou závadu. Jde o promyšlenou změnu, která má usnadnit nakupování určité skupině lidí a zároveň zlepšit prostředí pro všechny ostatní. Mnozí pravidelní zákazníci byli nejprve zaskočeni, ale po vysvětlení kroku řetězce se většina shoduje, že jde o krok správným směrem.

Co jsou tzv. modré hodiny?

Hypermarkety Globus v Česku postupně zavádějí tzv. modré hodiny. To jsou klidné časové bloky, během nichž se upraví prostředí prodejen tak, aby vyhovovalo lidem s poruchami autistického spektra. Tlumená světla, vypnutá reklamní hlášení a nižší hluk pomáhají snížit přetížení smyslů, které může být pro autisty velmi stresující.

Tento projekt Globus připravil ve spolupráci se spolkem ADAM a dalšími organizacemi, které se věnují podpoře lidí s PAS. Cílem je vytvořit klidné prostředí, kde si lidé mohou v bezpečí a bez stresu nakoupit. Tento přístup se osvědčil v zahraničí a postupně se dostává i do Česka. Aktuálně modré hodiny v Globusu probíhají každé úterý od 15:00 do 17:00.

Vypnuté rádio a utlumené světlo během modrých hodin dávají autistům větší klid při nakupování. , ...

Proč mohou být někteří zákazníci zmatení?

Změna atmosféry v prodejně může být pro běžného nakupujícího překvapivá. „Poprvé jsem si myslela, že je porucha osvětlení, protože bylo najednou polotemno,“ popsala paní Iveta, pravidelná zákaznice Globusu. Podobné reakce se objevují i na sociálních sítích. Čas od času někdo napíše, že nevěděl, zda je obchod vůbec v provozu, nebo jestli se něco nestalo.

Řetězec proto začal přímo na prodejnách i online více komunikovat, kdy přesně se modré hodiny konají. Transparentní komunikace pomáhá zákazníkům pochopit, že nejde o chybu, ale o krok k větší ohleduplnosti.

Přínos pro všechny, nejen pro lidi s autismem

Odborníci upozorňují, že klidnější prostředí prospívá nejen autistům, ale i seniorům, rodičům s dětmi a vůbec všem, kteří mají rádi méně rušné nakupování. Nižší hluk a méně agresivní reklamy pomáhají snížit stres a umožňují soustředit se na samotný výběr zboží.

Podle psychologa Jiřího Šourka je tento krok důležitý i z hlediska prevence přetížení: „Příliš mnoho hluku, světla a reklamních podnětů může u citlivějších lidí vyvolat úzkost nebo záchvat paniky. Tiché a méně osvětlené prostředí jim tak umožní nakupovat více v klidu.

Podle psychologů může mít takové opatření pozitivní vliv i na prodavače. Méně hluku a vizuálních podnětů snižuje únavu personálu a zlepšuje celkovou pracovní atmosféru.

Inspirace pro další řetězce

Je pravdou, že modré hodiny zavedly už dříve i některé pobočky Tesca nebo Lidlu. Globus ale patří mezi řetězce, které tento přístup prosazují plošně a systematicky. Je pravděpodobné, že se k němu v budoucnu přidají i další prodejci, protože poptávka po inkluzivním nakupování roste.

Zákazníci, kteří jednou modré hodiny vyzkouší, často říkají, že se jim nakupuje pohodlněji a přirozeněji. Někteří dokonce navrhují, aby klidné hodiny byly v prodejnách častěji než jen jednou týdně.

Děsíte se už jen plného parkoviště u Globusu? Vyrazte nakupovat v úterý od 15 do 17 hodin, kdy probíhají modré hodiny a v obchodě je méně lidí. , ...

Osvěta je klíčová

Řetězec se snaží o to, aby se o modrých hodinách dozvědělo co nejvíce lidí. Na prodejnách jsou proto umístěny informační plakáty a na webu i sociálních sítích se zveřejňují přesné časy modrých hodin. Globus také školí svůj personál, aby dokázal zákazníkům vysvětlit důvod změn a pomoci těm, kteří potřebují speciální podporu.

Podle zástupců spolku ADAM je důležité, že se tímto krokem otevírá téma inkluze širší veřejnosti. Lidé si uvědomí, že existují skupiny zákazníků, které mají specifické potřeby a že je možné jim pomoci jednoduchými úpravami.

Náhled do budoucnosti nakupování

Experti na retail se shodují, že podobné projekty mohou být začátkem větší transformace nákupního prostředí. Do budoucna se může více pracovat s personalizací, například s možností rezervace klidného času pro citlivější zákazníky, nebo s technologií, která přizpůsobí světlo a zvuk podle aktuální situace v prodejně. Taková opatření mohou výrazně zlepšit zákaznickou zkušenost a přilákat i lidi, kteří se běžně velkým nákupním centrům vyhýbají.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Autismus Nakupování Inkluze
Zdroj: Globus.cz, Kupi.cz, TN.cz, autistickedeti.cz




Nejnovější z kategorie


























Nejnovější