EnergoZrouti.cz

Evropa chce zákaz spalovacích motorů do roku 2035, dodavatelé autodílů proti tomu ale aktivně bojují

  
Martin Bárta
18. 1. 2022 ▪ 07:16

Evropská unie dlouhodobě bojuje za dekarbonizaci evropského automobilového průmyslu. Jak ale ukázal nový výzkum, velcí dodavatelé autodílů proti tomu aktivně bojují silným lobbingem.

Benzínový automobil
Benzínový automobil

Ačkoliv tlaky na dekarbonizaci evropského automobilové průmyslu stále sílí a velké množství automobilek už do budoucna počítá i s kompletním ukončením vývoje spalovacích motorů, silný lobbing některých firem jde přesně naproti snahám Evropské unie. Velcí dodavatelé automobilek totiž brojí proti snahám o snížení emisí skleníkových plynů.

Proti snahám o dekarbonizaci jsou i firmy působící v ČR

Podle nového rozboru evropského think-tanku InfluenceMap se tak ukazuje, že klíčoví hráči automobilového průmyslu silně lobbují, aby zdrželi či oslabili snahy Evropské unie vedoucí k dekarbonizaci dopravy.

Rozbor, který se soustředí na Evropskou asociaci dodavatelů autodílů (CLEPA) a obzvláště jejího silného člena, německou firmu Bosch ukazuje, že organizace aktivně vystupují proti cílům vyplývajícím z Pařížské klimatické dohody. I přes to, že firmy velmi často uvádí, že pracují na mnoha klimatických opatřeních, podle think-tanku je tomu v případě konkrétních opatření k naplnění cílů stanovených EU přesně naopak.

„Ukazuje, že i když se CLEPA a Bosch tváří, že berou klimatickou změnu vážně, jejich činy ohrožují snahy EU o prosazení opatření, která by skutečně dekarbonizovala dopravu.“ uvedla za InfluenceMap Kalina Dmitriewová.

Asociace dodavatelů autodílů tak odrazuje Evropskou unii od cíle nulových emisí z vozidel do roku 2035, jelikož to podle ní může vyvolat velkou ztrátu pracovních míst. Podle asociace by tak měla být více používána spíše technologicky neutrální klimatická opatření, která upřednostňují větší využívání spalovacích motorů oproti elektromobilům.

Mezi členy Evropské asociace dodavatelů autodílů spadají i mnohé firmy, jež působí v České republice. Nechybí tak mezi nimi výrobce pneumatik Continental, italský výrobce brzd Brembo nebo německá firma zabývající se osvětlovací technikou – OSRAM.

Snahy jsou pochopitelné, firmy mohou přijít o byznys

V případě některých výrobců jsou snahy o potlačení trhu s elektromobily pochopitelné. Ve vozidlech na bateriový pohon je totiž použito mnohem menšího počtu autodílů, které jsou pro jeho chod nutné. Tím pádem by při rozšíření těchto vozidel došlo i k menší výrobě u dodavatelů těchto autodílů, což by pro ně přineslo citelné ztráty.

Zatímco tedy Evropská unie plánuje úplné ukončení spalovacích motorů, CLEPA i Bosch apelují na větší využívání biopaliv, která by měla být součástí emisních standardů EU. Podle některých studií jsou ale i motory poháněné biopalivy značně neefektivní a navíc vytvářejí podobné emise oxidů dusíku jako je tomu u běžných motorů na klasický benzín či naftu.

„Pokud má být v dekarbonizaci dopravy EU úspěšná, měly by se zapojit všechny články řetězce automobilového průmyslu a jejich kroky by měly být řádně kontrolovány“ řekla Kalina Dmitriewová z InfluenceMap.

I přes snahy výrobců autodílů to ale vypadá, že trend odchodu od spalovacích motorů přijde i bez nástupu nových regulací. Už v současnosti je totiž tato strategie viditelná na největších evropských automobilkách jako je Volvo či Volkswagen, které zaměřují své síly hlavně na elektromobilitu.




Štítky: Auto Elektromobily Fosilní paliva Evropská unie Automobilky Emise
Zdroj: RED



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.






Kraje