Brusel zpřísňuje pravidla: Pokud vám v garáži stojí ojetina, dost možná už ji neprodáte

     
Anna Adlerová
28. 12. 2025 ▪ 09:20

Jestli doma máte už nějaký ten pátek staré auto, které chcete v budoucnu prodat, je načase zpozornět. Z Bruselu se totiž blíží nový návrh nařízení o vozidlech s ukončenou životností. Postihne výrobce aut, komerční prodejce, ale i běžné majitele. 

Prodej ojetých vozů bude komplikovanější než dosud.
Prodej ojetých vozů bude komplikovanější než dosud.
Foto: Shutterstock

Evropská unie si tentokrát pos­vítila na to, jak funguje systém s vozidly, které už na silnice z hlediska bezpečnosti nepatří. Velké množství z nich totiž aktuálně kon­čí někde v šedé zóně na skládkách mimo E­vropu a správný recyklační cyklusProblémem je i prodej nebezpečných vozidel s vážnými technickými nedostatky nebo aut, u kterých došlo ke skrytí původní identity z důvodu krádeže nebo demontáže. 

S auty se bude zacházet jinak 

Z toho vyplývá potřeba nastavovat nová pravidla­. Prozatímně tak vzni­kla mezi Radou EU, Evropskou komisí a Evropským parlamentem dohoda, která popisuje osud vozidel od jejich samotného návrhu až po stadium ukončení životnosti (stav ELV)Jednotlivé členské státy by měly především zavést kontroly, které by odhalovaly nelegální sběr, vývoz nebo zpracování sta­rých aut s ukon­čenou životností. Někdy se totiž s vraky podvod­ně nakládá tak, jako by šlo o běžné ojetinyCo dal­šího se v doho­dě chystá? 

Výrobci budou muset řešit nové postupy a už pří výrobě aut zohlednit vhodnou recyklaci. , ...

Jednotlivá vozidla „k vyřazení“ by mělo být nově snazší monitorovat. Automobilkám přibyde povinnost pamatovat už při návrhu svých modelů na to, že po ukončení jejich životnosti musí jít co nejvíce součástí zpětně využít­. Vraky by tak měly jít například lépe rozebrat a použité materiály by od sebe měly jít lépe oddělit, aby se usnadnila recyklace. V současnosti totiž Evropa ročně produkuje 8 až 9 milionu tun odpadu z aut s ukončenou životností.

Jelikož EU už zahájila také svůj plošný boj proti plastovým odpadům, nová nařízení týkající se vozidel na plasty také pamatují. Do 6 let od uvedení nových pravidel v platnost by plasty měly obsahovat nejméně 15 % recyklovatelného materiálu. Do 10 let by se měl tento podíl zvýšit až na 25 %. 

Zároveň na bedra výrobců spadne zodpověd­nost za placení souvisejících nákladů se sběrem a zpracováním au­tovraků. To by z pohledu Evropské komise mělo ochránit zájmy majitelů vozidel s ukon­čenou životností, kterým odpadne starost se správnou likvidací aktuálně spojenou s fi­nančními náklady. 

Konec dosavadní volnosti při prodeji a vývozu ojetin

Zásadní novinkou je, že se bude muset při každé změně vlastníka dokazovat pot­vrzením, že auto není ve stavu ukončené životnosti. Bez vystavení takového dokladu bude omezená jak přeregistra­ce, tak vývoz vozi­dla. 

Základním pravidlem pro určení stavu ELV přitom je opravitelnost vozu. Pokud opravit nejde, měl by být vyřazený. Roli ale může hrát i problém s určením stavu registrace nebo nedohleda­telnost informací o ma­jiteli. Tato pravidla se však nevztahují na historicky významná vozi­dla. 

Převodů aut mezi soukromými osobami se nová pravidla zatím netýkají – kromě on-line prodejů. , ...

V první fázi budou nové podmínky platit hlavně pro komerční prodejce. Převodu mezi soukromníky se tak zatím nedotkou, i když to není do budoucna vyloučené. Výjimku budou ale tvořit on-line prodeje přes specializované weby zabývající se prodejem autTo přinese mnohem větší dohled nad internetovými obchody. Profe­sionálové i internetové platformy totiž budou muset ověřovat stav každého vozidla k prodeji a vést k němu i náležitou dokumentaci. 

značnému ome­zení dojde také z hlediska vývozu. Vozidla, která už nesplňují podmínky provozu a nebude k nim vystaveno náležité potvrzení o přijatelném stavu nebudou moci být vyvážena. Pro ověření stavu bude EU vyžadovat dvě hlavní metody: Za prvé bude nutné doložit technickou kontrolu s kladným výsledkem. Za druhé by se měl vyžadovat posudek o stavu vozidla od nezávislého znalce. Zákaz vývozu by měl začít platit 5 let od chvíle, kdy pravidla vejdou v platnost.

Konkrétní data spouštění jednotlivých změn ale ještě daná nejsou. Vše závisí na tom, kdy se dohoda podepíše a jaké bude její finální znění. K podpisu by ale podle předpokladů mělo dojít už v roce 2026. Pak začnou platit jednotlivé časové lhůty, které dohoda nastavuje. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Evropská unie Prodej aut Nařízení
Zdroj: environment.ec.europa.eu, auto-mania.cz, moto.pl, eur-lex.europa.eu




Nejnovější z kategorie


Novoroční předpověď může zkomplikovat plány mnoha rodin

Pravidelné vypínání telefonu doporučují i odborníci

Některá oblíbená jídla z osmdesátek jsou populární dodnes

Android přichází s aktualizací, která může zachránit život

Od ledna se zvyšuje limit pro zaměstnanecké benefity

Jak zjistit, kdo vás přestal sledovat

Od nového roku začnou platit nová pravidla

Počasí se brzy prudce změní

Nejhorší věc, kterou můžete dát do lednice

V Kauflandu seženete skvělou čtečku knih.

Tato metoda obnoví zašlý silikon kolem vany

Mezizubní kartáčky by měly být součástí čistící rutiny

Mezizubní kartáček nebo ústní sprcha

Jaké počasí nás čeká v listopadu?

Těmto PINům se vyhněte

Vodafone

Digitální výuka se neustále rozšiřuje

Blíží se dny, kdy teploty klesnou pod nulu

Před aktualizací aplikace vypněte v mobilu tohle nastavení

Rodiče předškoláků čekají změny

Poškozené baterie mohou uvolňovat plyny, které způsobí zduření telefonu i bez viditelného poškození zvenku.

Na první pohled rutinní činnost, při které ale snadno vznikají chyby.

V supermarketech Globus zkouší novinku, která mnohé zákazníky překvapila.

Supermarkety se snaží bránit plýtvání potravin

Co znamená „i" ve slově iPhone?

V Severní Koreji jsou telefony pod dohledem vlády

Přes WhatsApp se šíří nový podvod.

Lidl nabízí pomůcku pro čisté a pohodlné grilování.

Střídání zimního a letního času by mohlo být brzy zrušeno

Při nákupu nového telefonu můžete narazit na novinku



Nejnovější
Nejnovější