Brusel zpřísňuje pravidla: Pokud vám v garáži stojí ojetina, dost možná už ji neprodáte
Jestli doma máte už nějaký ten pátek staré auto, které chcete v budoucnu prodat, je načase zpozornět. Z Bruselu se totiž blíží nový návrh nařízení o vozidlech s ukončenou životností. Postihne výrobce aut, komerční prodejce, ale i běžné majitele.
Evropská unie si tentokrát posvítila na to, jak funguje systém s vozidly, které už na silnice z hlediska bezpečnosti nepatří. Velké množství z nich totiž aktuálně končí někde v šedé zóně – na skládkách mimo Evropu a správný recyklační cyklus. Problémem je i prodej nebezpečných vozidel s vážnými technickými nedostatky nebo aut, u kterých došlo ke skrytí původní identity z důvodu krádeže nebo demontáže.
S auty se bude zacházet jinak
Z toho vyplývá potřeba nastavovat nová pravidla. Prozatímně tak vznikla mezi Radou EU, Evropskou komisí a Evropským parlamentem dohoda, která popisuje osud vozidel od jejich samotného návrhu až po stadium ukončení životnosti (stav ELV). Jednotlivé členské státy by měly především zavést kontroly, které by odhalovaly nelegální sběr, vývoz nebo zpracování starých aut s ukončenou životností. Někdy se totiž s vraky podvodně nakládá tak, jako by šlo o běžné ojetiny. Co dalšího se v dohodě chystá?
Jednotlivá vozidla „k vyřazení“ by mělo být nově snazší monitorovat. Automobilkám přibyde povinnost pamatovat už při návrhu svých modelů na to, že po ukončení jejich životnosti musí jít co nejvíce součástí zpětně využít. Vraky by tak měly jít například lépe rozebrat a použité materiály by od sebe měly jít lépe oddělit, aby se usnadnila recyklace. V současnosti totiž Evropa ročně produkuje 8 až 9 milionu tun odpadu z aut s ukončenou životností.
Jelikož EU už zahájila také svůj plošný boj proti plastovým odpadům, nová nařízení týkající se vozidel na plasty také pamatují. Do 6 let od uvedení nových pravidel v platnost by plasty měly obsahovat nejméně 15 % recyklovatelného materiálu. Do 10 let by se měl tento podíl zvýšit až na 25 %.
Zároveň na bedra výrobců spadne zodpovědnost za placení souvisejících nákladů se sběrem a zpracováním autovraků. To by z pohledu Evropské komise mělo ochránit zájmy majitelů vozidel s ukončenou životností, kterým odpadne starost se správnou likvidací aktuálně spojenou s finančními náklady.
Konec dosavadní volnosti při prodeji a vývozu ojetin
Zásadní novinkou je, že se bude muset při každé změně vlastníka dokazovat potvrzením, že auto není ve stavu ukončené životnosti. Bez vystavení takového dokladu bude omezená jak přeregistrace, tak vývoz vozidla.
Základním pravidlem pro určení stavu ELV přitom je opravitelnost vozu. Pokud opravit nejde, měl by být vyřazený. Roli ale může hrát i problém s určením stavu registrace nebo nedohledatelnost informací o majiteli. Tato pravidla se však nevztahují na historicky významná vozidla.
V první fázi budou nové podmínky platit hlavně pro komerční prodejce. Převodu mezi soukromníky se tak zatím nedotkou, i když to není do budoucna vyloučené. Výjimku budou ale tvořit on-line prodeje přes specializované weby zabývající se prodejem aut. To přinese mnohem větší dohled nad internetovými obchody. Profesionálové i internetové platformy totiž budou muset ověřovat stav každého vozidla k prodeji a vést k němu i náležitou dokumentaci.
K značnému omezení dojde také z hlediska vývozu. Vozidla, která už nesplňují podmínky provozu a nebude k nim vystaveno náležité potvrzení o přijatelném stavu nebudou moci být vyvážena. Pro ověření stavu bude EU vyžadovat dvě hlavní metody: Za prvé bude nutné doložit technickou kontrolu s kladným výsledkem. Za druhé by se měl vyžadovat posudek o stavu vozidla od nezávislého znalce. Zákaz vývozu by měl začít platit 5 let od chvíle, kdy pravidla vejdou v platnost.
Konkrétní data spouštění jednotlivých změn ale ještě daná nejsou. Vše závisí na tom, kdy se dohoda podepíše a jaké bude její finální znění. K podpisu by ale podle předpokladů mělo dojít už v roce 2026. Pak začnou platit jednotlivé časové lhůty, které dohoda nastavuje.
































































