Dnes se láme chleba pro miliony řidičů po celé Evropě. Brusel couvá a chystá zásadní verdikt
Dlouho to vypadalo, že si za deset let v Evropské unii už nepořídíme jiné auto než elektrické. Boj proti emisím skleníkových plynů bere EU natolik vážně, že před třemi lety naplánovala zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Už nyní ale může dojít k nečekanému zvratu.
Na ukončení výroby vozidel se spalovacími motory se v roce 2023 dohodla Evropská komise spolu s Evropským parlamentem a Radou EU. Dohoda byla součástí ekologických opatření, která se snaží bojovat proti změně klimatu a zajistit Evropanům čistší prostředí. Mnohá média plánovaný zákaz spalováků vykreslovala jako hotovou věc a připravovala řidiče na to, že si od roku 2035 koupí už jen elektromobil.
K dohodě však byla připojena i klauzule, podle které má unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumat, zda je tento postup reálný s ohledem na ekonomiku a situaci na trhu. Už tato klauzule sama o sobě naznačila, že rok 2035 je pro úplný přechod na elektromobily možná příliš brzkým datem a evropští zákonodárci nakonec mohou dohodu poupravit.
Německo tahá za nitky
Úplný zákaz výroby spalovacích motorů má už nyní své vlivné kritiky. Nejhlasitějším je německá vládní koalice složená z konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD). Kancléř Friedrich Merz proti plánu několikrát veřejně vystoupil a vyjádřil své přání zachovat alespoň výrobu aut s hybridním pohonem a s vysoce efektivním spalovacím motorem i po roce 2035. Podle jeho názoru by plánovaný zákaz spalováků poškodil evropský průmysl a snížil jeho konkurenceschopnost na světovém trhu.
Podobným směrem se zřejmě vydává i smýšlení Evropské komise, která má už dnes navrhnout strategii, aby byl plán ve svém původním znění zrušen. Média to oznámila s odvoláním na šéfa Evropské lidové strany (EPP) Manfreda Webera, který o tom promluvil na tiskové konferenci. Vypadá to tedy, že v Bruselu nechtějí čekat na revizi dohody do příštího roku. Někdo má opravdu zájem na tom, aby byla dohoda zrušena ještě letos.
Rozmysli se, Brusele, rozmysli
Snaha o co nejrychlejší verdikt je přitom logická. Evropské instituce nejsou z nejrychlejších a přezkoumání dohody se může vléct dlouhé měsíce. Mezitím automobiloví výrobci nebudou tušit, na čem jsou a kam mají směrovat budoucí výrobu. Zmatek v dlouhodobém plánování mají už nyní a pociťuje ho i automobilka Škoda Auto.
Manažer značky Jan Hoffman už v říjnu varoval, že nejasný konec spalovacích motorů negativně ovlivňuje investice. Škoda Auto podle něj kvůli plánu EU soustředí všechny své síly na to, aby mohla vyrábět konkurenceschopné hybridní a elektrické vozy. Pokud se Brusel najednou rozmyslí jinak a plán zruší nebo posune, bude potřeba přichystat se na víc možných scénářů. „Peníze na investice mohou chybět,“ přiznal Hoffman.
Eletromobily stále moc nefrčí
K posunutí konce výroby aut se spalovacím pohonem Evropskou komisi netlačí jen automobilky, ale i současná situace na trhu. Jakkoli jsou elektrická auta propagována jako ta nejlepší alternativa, co zachráňuje životní prostředí, zákazníci se o ně zatím neperou. V posledním roce zájem o jejich koupi dokonce celosvětově klesl o celých 10 procentních bodů na 14 procent.
Tato čísla přinesl průzkum poradenské firmy EY, která zjišťovala preference zákazníků ze 32 zemí světa včetně Česka. Ukázalo se, že celá polovina řidičů v příštích dvou letech plánuje pořízení auta se spalovacím motorem a 16 procent respondentů zvažuje nákup hybridu.
Elektromobily jsou podle EY pořád spojeny s určitou nedůvěrou. Lidé mají nejčastěji obavy z dojezdu, nedostatku dobíjecích stanic a kromě toho je straší i vysoké náklady na výměnu baterie. I z tohoto důvodu se evropští zákonodárci pozvolna odklánějí od původní ideologie a otázku spalovacích motorů začínají řešit pragmaticky.
Nové technologie jako nová cesta
Německý kancléř Merz vidí budoucnost ve vývoji nových technologií. Ačkoli podle něj elektromobilita zůstává hlavní cestou ke snížení automobilových emisí, využívat by se měly i další alternativy, jako jsou třeba syntetická paliva. „Nezpochybňujeme cíle, ale musíme se k nim vydat jinou cestou,“ prohlásil Merz.
Již brzy by mělo být jasné, zda z plánu zakázat výrobu spalovacích motorů od roku 2035 definitivně sejde. Hovoří se i o možném odkladu zákazu do roku 2045. Ať bude rozhodnutí jakékoli, dotkne se milionů řidičů po celé Evropě a nasměruje další vývoj místních automobilek, včetně Škody Auto.





























































