Dnes se láme chleba pro miliony řidičů po celé Evropě. Brusel couvá a chystá zásadní verdikt

     
Jindřiška Janoušková
16. 12. 2025 ▪ 15:36

Dlouho to vypadalo, že si za deset let v Evropské unii už nepořídíme jiné auto než elektrické. Boj proti emisím skleníkových plynů bere EU natolik vážně, že před třemi lety naplánovala zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Už nyní ale může dojít k nečekanému zvratu.

Sídlo Evropské komise v Bruselu
Sídlo Evropské komise v Bruselu
Foto: Shutterstock

Na ukončení výroby vozidel se spalovacími motory se v roce 2023 dohodla Evropská komise spolu s Evropským parlamentem a Radou EU. Dohoda byla součástí ekologických opatření, která se snaží bojovat proti změně klimatu a zajistit Evropanům čistší prostředí. Mnohá média plánovaný zákaz spalováků vykreslovala jako hotovou věc a připravovala řidiče na to, že si od roku 2035 koupí už jen elektromobil

K dohodě však byla připojena i klauzule, podle které má unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumat, zda je tento postup reálný s ohledem na ekonomiku a situaci na trhu. Už tato klauzule sama o sobě naznačila, že rok 2035 je pro úplný přechod na elektromobily možná příliš brzkým datem a evropští zákonodárci nakonec mohou dohodu poupravit. 

Německo tahá za nitky 

Úplný zákaz výroby spalovacích motorů má už nyní své vlivné kritiky. Nejhlasitějším je německá vládní koalice složená z konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD). Kancléř Friedrich Merz proti plánu několikrát veřejně vystoupil a vyjádřil své přání zachovat alespoň výrobu aut s hybridním pohonem a s vysoce efektivním spalovacím motorem i po roce 2035. Podle jeho názoru by plánovaný zákaz spalováků poškodil evropský průmysl a snížil jeho konkurenceschopnost na světovém trhu. 

Podobným směrem se zřejmě vydává i smýšlení Evropské komise, která má už dnes navrhnout strategii, aby byl plán ve svém původním znění zrušen. Média to oznámila s odvoláním na šéfa Evropské lidové strany (EPP) Manfreda Webera, který o tom promluvil na tiskové konferenci. Vypadá to tedy, že v Bruselu nechtějí čekat na revizi dohody do příštího roku. Někdo má opravdu zájem na tom, aby byla dohoda zrušena ještě letos. 

Brusel dlouhodobě bojuje proti škodlivým emisím. , ...

Rozmysli se, Brusele, rozmysli

Snaha o co nejrychlejší verdikt je přitom logická. Evropské instituce nejsou z nejrychlejších a přezkoumání dohody se může vléct dlouhé měsíce. Mezitím automobiloví výrobci nebudou tušit, na čem jsou a kam mají směrovat budoucí výrobu. Zmatek v dlouhodobém plánování mají už nyní a pociťuje ho i automobilka Škoda Auto.  

Manažer značky Jan Hoffman už v říjnu varoval, že nejasný konec spalovacích motorů negativně ovlivňuje investice. Škoda Auto podle něj kvůli plánu EU soustředí všechny své síly na to, aby mohla vyrábět konkurenceschopné hybridní a elektrické vozy. Pokud se Brusel najednou rozmyslí jinak a plán zruší nebo posune, bude potřeba přichystat se na víc možných scénářů. „Peníze na investice mohou chybět,“ přiznal Hoffman. 

Eletromobily stále moc nefrčí

K posunutí konce výroby aut se spalovacím pohonem Evropskou komisi netlačí jen automobilky, ale i současná situace na trhu. Jakkoli jsou elektrická auta propagována jako ta nejlepší alternativa, co zachráňuje životní prostředí, zákazníci se o ně zatím neperou. V posledním roce zájem o jejich koupi dokonce celosvětově klesl o celých 10 procentních bodů na 14 procent. 

Tato čísla přinesl průzkum poradenské firmy EY, která zjišťovala preference zákazníků ze 32 zemí světa včetně Česka. Ukázalo se, že celá polovina řidičů v příštích dvou letech plánuje pořízení auta se spalovacím motorem a 16 procent respondentů zvažuje nákup hybridu. 

Zájem o elektromobily loni poklesl. , ...

Elektromobily jsou podle EY pořád spojeny s určitou nedůvěrou. Lidé mají nejčastěji obavy z dojezdu, nedostatku dobíjecích stanic a kromě toho je straší i vysoké náklady na výměnu baterie. I z tohoto důvodu se evropští zákonodárci pozvolna odklánějí od původní ideologie a otázku spalovacích motorů začínají řešit pragmaticky.

Nové technologie jako nová cesta

Německý kancléř Merz vidí budoucnost ve vývoji nových technologií. Ačkoli podle něj elektromobilita zůstává hlavní cestou ke snížení automobilových emisí, využívat by se měly i další alternativy, jako jsou třeba syntetická paliva. „Nezpochybňujeme cíle, ale musíme se k nim vydat jinou cestou,“ prohlásil Merz.

Již brzy by mělo být jasné, zda z plánu zakázat výrobu spalovacích motorů od roku 2035 definitivně sejde. Hovoří se i o možném odkladu zákazu do roku 2045. Ať bude rozhodnutí jakékoli, dotkne se milionů řidičů po celé Evropě a nasměruje další vývoj místních automobilek, včetně Škody Auto. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Spalovací motory Elektromobily Evropská komise
Zdroj: idnes.cz, ekolist.cz, garaz.cz, e15.cz




Nejnovější z kategorie


Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.

Sídlo Evropské komise v Bruselu

Kde letos potkáte nejkrásnější vánoční tramvaj?

Autonomní vozidla míří na české silnice.

5 dopravních značek, u kterých máte pocit, že je navrhl znuděný grafik. Víte, co opravdu znamenají?

Google Mapy přicházejí s přelomovou funkcí.

Kontrolky v autě vyděsí snad každého řidiče

Po sedmdesátce přichází za volantem kritický bod: Zrak i reflexy začínají zrazovat

V Praze se znovuotevře modernizovaná stanice metra.

Závěrečné testy autoškol jsou nyní složitější.

Některým ojetinám se raději vyhněte.

Zákazu spalovacích motorů

Řidiči hlásí hit z Actionu za 37 korun

Tuto chybu dělá v zimě značná část řidičů

Dopravní značení se rozšiřuje o nové značky

Řidiči se v zimě dopouštějí mnoha nešvarů.

Příspěvek na dojíždění do práce. Kdo na něj má nárok?

Hyundai představil model, který zaujme každého řidiče.

Action prodává vychytávku, která zastaví mlžení oken během pár vteřin

V Praze je prý momentálně lepší využívat hromadnou dopravu.

Automobilka Kia modelem EV9 dohnala světové konkurenty

Jaké auto je mezi Čechy nejoblíbenější?

Problémy s nastartováním se objevují hlavně za mrazivých dní.

Největší hrozba zimních silnic není sníh ale černý led

Řada seniorů bude muset v roce 2026 povinně na lékařskou prohlídku

Zmrzlé dveře jsou v zimě poměrně běžným problémem.

Rozhodli jste se pro elektroauto pro jeho výhody spojené s parkováním?

Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu a ničí si lak

Novela zákona stanovuje, že vás v praxi může vyjít průjezd na oranžovou stejně draze jako na červenou.

Naučte se klimatizaci používat správně.



Nejnovější