EnergoZrouti.cz

Zrušte zákaz spalovacích motorů v EU od roku 2035, jinak dojde ke kolapsu, vyzývá italská premiérka

     
Tomáš Jelínek
9. 9. 2024 ▪ 13:30

Aktuálně platné nařízení, které má od roku 2035 úplně zakázat prodej nových vozidel se spalovacím motorem v Evropské unii, by podle italské premiérky mělo projít změnou. V opačném případě by totiž podle ní mohl hrozit kolaps průmyslu v celé unii.

Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 by se měl zrušit, jinak hrozí ekonomický kolaps, varuje italská premiérka
Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 by se měl zrušit, jinak hrozí ekonomický kolaps, varuje italská premiérka
Foto: Unsplash

Evropská unie by měla zrušit aktuálně plánovaný zákaz prodeje spalovacích motorů v celé EU, který má podle současných pravidel začít platit od roku 2035. Nově k tomu vyzvala italská premiérka Giorgia Meloni. Podle jejích slov je plánovaný zákaz ohrožením pro klíčové odvětví hospodářství Evropské unie, tedy automobilový průmysl. Pokud k zákazu dojde, mohlo by to podle Meloni vést k hospodářskému kolapsu.

Italská vláda pod vedením Meloni se v této otázce postavila do opozice vůči plánům Evropské komise, která v rámci snah o dosažení uhlíkové neutrality prosazuje zákaz nových vozidel poháněných benzínovými a dieselovými motory. Dle Meloni by měl být termín 2035 přehodnocen, zejména vzhledem k technickým a ekonomickým výzvám, kterým automobilový průmysl čelí. Podle italské vlády by mohl tento zákaz vést k tomu, že mnoho průmyslových podniků nebude schopno se včas přizpůsobit, což by vedlo k ohromným ztrátám pracovních míst, ohrožení investic a narušení celkové stability evropského automobilového sektoru.

Itálie, podobně jako další evropské země, má silnou a významnou automobilovou tradici. Značky jako Fiat, Ferrari nebo Lamborghini nejsou jen prestižními symboly, ale hrají důležitou roli v zaměstnanosti a ekonomice země. Přechod na elektromobilitu vyžaduje obrovské investice do výzkumu, vývoje a infrastruktury. Mnoho automobilek se potýká s problémy, jak efektivně transformovat své výrobní linky, aby splnily nové emisní normy. Italská premiérka ale tvrdí, že tento tlak je neudržitelný, zvláště když mnoho malých a středních podniků v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu není připraveno na tak razantní změnu.

Další obavou je, že náhlý přechod na elektromobily může vést k dominanci čínských výrobců, kteří již dnes ovládají značnou část trhu s bateriemi a komponenty pro elektromobily. Evropští výrobci by mohli ztratit svou konkurenceschop­nost, což by vedlo k dalším ekonomickým problémům.

Jedním z hlavních argumentů Meloni je, že plánovaný termín pro zákaz spalovacích motorů není realistický. Tvrdí, že přechod na elektromobilitu by měl probíhat postupně, s větším zohledněním regionálních specifik a ekonomických dopadů. Zatímco některé země jsou připraveny na rychlejší adopci elektromobilů, jiné, včetně Itálie, čelí výrazně větším výzvám.

Podle kritiků evropské strategie je elektrifikace dopravy zatím technologicky nevyzrálá. Přestože prodeje elektromobilů rostou, stále čelí problémům, jako je omezená dostupnost dobíjecích stanic, dlouhá doba nabíjení či nedostatečný dojezd vozidel. Navíc cena elektromobilů zůstává pro mnoho spotřebitelů nedostupná, což brání masové adopci této technologie. Situace, kdy evropští výrobci nemají příliš pokročilé technologie pak výrazně napomáhají v prodejích čínské konkurenci, což už pocítil na svých prodejích i německý koncern Volkswagen.

Meloni varuje, že pokud se tento přechod nebude řídit pragmaticky, může dojít k destabilizaci automobilového trhu, což by vedlo k propadu prodejů, klesajícím investicím a zániku mnoha pracovních míst. Tento scénář by měl vážné důsledky nejen pro Itálii, ale pro celou evropskou ekonomiku.

Italská vláda se tak snaží vyvolat debatu na úrovni Evropské unie s cílem odložit nebo zmírnit zavedení zákazu spalovacích motorů. Jejich cílem není úplně zastavit přechod na elektromobilitu, ale najít řešení, které by bylo ekonomicky a technologicky udržitelné pro všechny členské státy. Meloni také upozorňuje na to, že by se měly více podporovat alternativní technologie, jako jsou syntetická paliva (e-paliva), která by mohla nabídnout kompromis mezi tradičními spalovacími motory a elektromobily.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita EU Automobily Itálie Automobilový průmysl Giorgia Meloni Spalovací motory Zákaz spalovacích motorů
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.