EnergoZrouti.cz

Vlakem nebo tramvají? A proč ne obojím najednou. Středočeský kraj nechá zpracovat studie na využití vlakotramvají

  
Markéta Bártová
19. 10. 2023 ▪ 17:25

Ekologický provoz nebo odbourání přestupů mezi městskou a meziměstskou dopravou. Právě to by mohly být jedny z největších výhod využití vlakotramvají. Studie, zda je jejich využívání v souladu s tuzemskou legislativou si nechá zpracovat Středočeský kraj.

Dočkáme se v budoucnu vlakotramvají i v tuzemsku? Středočeský kraj to chce zjistit
Dočkáme se v budoucnu vlakotramvají i v tuzemsku? Středočeský kraj to chce zjistit
Foto: Unsplash+

Prověřit, zda by se v tuzemsku v příštích letech mohla objevit první vlakotramvaj se rozhodl Středočeský kraj. Ten si nechá zpracovat legislativní a provozně-technickou studii, která by budoucí využití tohoto způsobu dopravy, známého hlavně z Německa prověřila. Podle zprávy Středočeského kraje by měly být studie hotové už v příštím roce.

Dobré zkušenosti s provozem vlakotramvají, které umožňují kombinaci jízdy na městské i meziměstské trati mají například z německého Heilbronnu, kde vlakotramvaje jezdí už od roku 1998. Systém využití vlakotramvají v současnosti zkoumá stále více evropských měst díky možnosti využití elektrických jednotek s nulovými emisemi.

Využitelnost vlakotramvají mimo Středočeského kraje tak plánují v příštím roce prověřovat například i České dráhy. Ty chtějí v příštím roce do Česka první vlakotramvaj dovézt a vyzkoušet její využití na tratích z Tábora do Bechyně, z Třemešné do Osoblah a na několika dalších regionálních tratích.

„Je nutné si uvědomit, že na provoz vlakotramvají a lehkých kolejových vozidel ještě není česká legislativa nastavená. Nasazení této techniky vnímáme jako možnost dalšího rozvoje kolejové dopravy ve Středočeském kraji, a to i na tratích, které jinak nemusí mít pro klasickou železnici smysl,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Velkou výhodou využití vlakotramvají by podle zástupců Středočeského kraje bylo i zlepšení pohodlí pro cestující. V některých případech by totiž mohly být odbourány přestupy mezi městskou a meziměstskou dopravou.

Legislativní studie, kterou zpracuje firma Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D., mobility consultancy & advisory, dodá rešerši a analýzu právních a technických norem stávajících provozů v zahraničí a možnost implementace do našeho práva. Vzorovými zeměmi budou Německo a Maďarsko: „Německo bylo vybráno proto, že s provozem těchto systémů zde mají mnohaleté zkušenosti, a to hned v rámci několika integrovaných dopravních systémů. Analýza maďarské legislativy má odhalit reálné možnosti zavedení do českého právního prostředí, neboť systém vlakotramvají je zde poměrně nový a na rozdíl od Německa se tak bylo nutno vypořádat s většími technickými i legislativními překážkami v rámci postupného zpřísňování bezpečnostních, hlukových, ale i jiných limitů a norem, včetně aktuálních podmínek stanovených Evropskou komisí,“ vysvětluje Petr Borecký.

Obě studie by podle kraje měly být hotové do konce června příštího roku. Celkově jejich zpracování vyjde kraj na 3,3 milionu korun vč. DPH. To, zda budou vlakotramvaje v rámci kraje v budoucnu využity a kdy by případně mohlo dojít k zahájení výstavby železnic pro jejich propojení je ale zatím nejasné. Bližší informace by totiž měly poskytnout právě vytvářené studie.




Štítky: Veřejná doprava MHD Vlaky Tramvaje Vlakotramvaj Středočeský kraj