Upozornění: Platba v e-shopu vám může zablokovat víc peněz, než kolik stojí nákup. Odborníci radí, jak je rychle získat zpět

     
Dan Bright
26. 9. 2025 ▪ 18:24

Online supermarkety jsou rychlým a pohodlným způsobem, jak nakoupit bez front a tahání těžkých tašek. Zákazníci si ale čím dál častěji všímají, že při platbě kartou jim na účtu zmizí vyšší částka, než kolik nakonec stálo doručené zboží. Tento rozdíl může působit matoucím dojmem a u někoho vyvolat i obavy, zda nedošlo k chybě při platbě. Přitom se jedná o zcela běžnou praxi, se kterou se člověk může setkat i u dalších moderních služeb.

U online plateb se na výpisu účtu může dočasně objevit částka vyšší, než kolik ve skutečnosti zaplatíte.
U online plateb se na výpisu účtu může dočasně objevit částka vyšší, než kolik ve skutečnosti zaplatíte.
Foto: Shutterstock

Na první pohled se může zdát, že jde o omyl nebo nespravedlivý trik obchodníků. Ve skutečnosti je to standardní postup, který má chránit jak zákazníka, tak obchodníka. Pro běžného uživatele je ale důležité vědět, co tato blokace znamená, proč nastává, jak dlouho může trvat a co dělat, pokud peníze zůstávají nedostupné déle, než by měly.

Co je blokace peněz a proč se používá

Blokace peněz je proces, kdy banka na žádost obchodníka dočasně „zamkne“ určitou částku na kartě. Tyto prostředky nejsou odepsány, ale zároveň je nelze použít na jiné platby. Typicky se používá v situacích, kdy konečná cena není přesně známa při objednávce. U online supermarketů jde hlavně o ovoce, zeleninu či maso, které se účtují podle skutečné váhy.

Obchodník proto zablokuje částku vyšší, aby měl jistotu, že pokryje celou objednávku. Například pokud zákazník zadá 2 kilogramy jablek, obchodník může zablokovat cenu odpovídající maximální možné váze. Jakmile jsou jablka zvážena a nákup dokončen, skutečná částka bývá nižší a banka má uvolnit rozdíl zpět. Tento systém se nepoužívá jen u supermarketů – běžný je i u služeb, jako jsou samoobslužné čerpací stanice, carsharing nebo hotelové rezervace.

Některé bankovní aplikace zobrazují blokované částky odděleně, což zákazníkovi usnadňuje kontrolu. , ...

Jak proces funguje v online supermarketech

Po potvrzení objednávky požádá e-shop banku o autorizaci maximální odhadované částky. Na účtu se tedy objeví blokace, která může být o několik stovek vyšší než konečná cena. Jakmile je nákup zkompletován, vystaví obchodník fakturu na přesnou částku a odešle požadavek bance. Ta následně strhne pouze částku z faktury a rozdíl z blokace by měla uvolnit.

Pro zákazníka je důležité vědět, že proces uvolnění peněz není okamžitý. Zatímco samotné stržení probíhá prakticky ihned, odblokování zbytku se může protáhnout. V lepším případě to trvá několik hodin, v horším až několik týdnů (v extrémních případech až 30 dní). Záleží na kombinaci banky, karetní společnosti i samotného obchodníka. Ačkoliv se tedy může zdát, že e-shop peníze „sebral navíc“, ve skutečnosti jen čekají na technické dokončení transakce.

Dalším častým problémem je situace, kdy obchodník skutečně strhne vyšší částku, než odpovídá hodnotě zboží. To se může stát například při chybě ve vážení nebo v systému. V takovém případě je nutné ihned kontaktovat zákaznickou podporu a požadovat vrácení přeplatku. Pokud obchodník nereaguje, je na místě obrátit se na banku a zahájit reklamaci.

Blokace se používají i u některých online plateb za rozvoz jídla, kdy konečná částka může být jiná podle váhy nebo dostupnosti položek. , ...

Jak minimalizovat problémy a získat peníze rychleji zpět

Blokace samy o sobě sice nejsou chybou systému, ale zákazníka mohou dostat do nepříjemné situace. Pokud se částka neuvolní v obvyklém čase, první krok je obrátit se na zákaznickou podporu e-shopu. Obchodník může ověřit stav blokace a urychlit její uvolnění. Pokud se ani tak problém nevyřeší, další možností je kontaktovat banku a požádat o zahájení reklamace. V některých případech lze využít i mechanismus zvaný chargeback, kdy banka prověří oprávněnost blokace a případně ji uvolní.

Odborníci doporučují také několik preventivních opatření. Zákazníci by měli pravidelně sledovat stav účtu a všímat si blokovaných částek, které se liší od skutečných plateb. Je rozumné mít na kartě finanční rezervu, ideálně v řádu několika tisíc korun, aby dočasná blokace neznemožnila běžné platby. Některé bankovní aplikace navíc umožňují zobrazit blokované transakce odděleně, případně nastavit upozornění na neobvyklé částky.

Blokace tedy nejsou důvodem k panice, ale je dobré jim rozumět. Zákazník díky tomu ví, že peníze z účtu nezmizely, pouze čekají na uvolnění, a že v případě komplikací má k dispozici postup, jak situaci řešit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: E-shopy Platby Finance
Zdroj: eur-lex.europa.eu, europa.eu




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější