Tato hra pro děti sleduje jejich polohu. Rodiče o tom často nemají tušení. Takto sledování vypnete
Mobilní hry pro děti dnes často působí nevinně. Mají roztomilou grafiku, jednoduché ovládání a jsou dostupné zdarma. Jenže pod povrchem zábavy se v mnoha případech skrývá propracovaný systém sběru dat. A co hůř - tato data mohou být získávána i bez zřejmého důvodu. Mikrofon, GPS, identifikace zařízení, přístup ke kontaktům nebo stav sítě, to vše si některé aplikace vyžádají, přestože jde o obyčejnou závodní nebo logickou hru.
V roce 2025 na problém upozorňují i evropští regulátoři a ochránci soukromí. Mnoho těchto aplikací je totiž určeno dětem, přičemž rodiče často vůbec netuší, že hra sbírá údaje o poloze jejich dítěte, přenáší je do cloudu, a může je sdílet s desítkami reklamních platforem. A přitom by stačilo málo k lepšímu zabezpečení – zkontrolovat oprávnění a nastavit ochranu přímo v telefonu.
Hry, které vaše děti skutečně sledují
Nejde o hypotetické případy. Zde jsou tři konkrétní aplikace, které jsou v roce 2025 mezi dětmi oblíbené a zároveň skutečně sbírají nadbytečná data:
Roblox
Globální fenomén se stovkami tisíc hráčů v Česku. Hra vyžaduje přístup k mikrofonu, oficiálně kvůli hlasovému chatu. Jenže přístup k mikrofonu může být povolen i v režimech, které chat nevyužívají. Vývojář (Roblox Corporation) zároveň přiznává, že data mohou být využita pro účely moderace i marketingu. Na problém opakovaně upozorňovali neziskové organizace pro ochranu dětských práv i Evropský výbor pro ochranu údajů (EDPB).
Pokémon Go
Kultovní hra, která kombinuje realitu s virtuálním světem. Funguje pouze s aktivní GPS, ale shromažďuje údaje o poloze i na pozadí, bez nutnosti mít aplikaci spuštěnou. Funkce „Adventure Sync“ zaznamenává pohyb uživatele i při vypnutém displeji a bez vědomí dítěte. Společnost Niantic zároveň přiznala, že polohová data slouží i pro vývoj jejich vlastního mapovacího systému.
Racing Legends – Offline Games
Závodní hra dostupná zdarma, cílená primárně na děti. Ačkoliv nevyžaduje připojení k internetu, při instalaci si vyžádá přístup k poloze, identifikátoru zařízení a dalším údajům. Tyto informace následně sdílí se třetími stranami, typicky pro zobrazování cílené reklamy. Přístup k poloze zde nemá žádnou funkční roli v rámci samotné hry.
Rizika: sledování, která nevidíte
Rodiče často předpokládají, že aplikace schválené v obchodech jako Google Play nebo App Store prošly důkladnou kontrolou. Jenže realita je jiná. Miliony aplikací využívají obecné podmínky platforem a sbírají údaje dle souhlasu, který často poskytuje dítě automaticky během instalace.
To přináší několik zásadních rizik:
-
Zneužití polohy: Údaje o trase ze školy, domova nebo kroužků mohou být uloženy a předány reklamním nebo analytickým systémům.
-
Záznam zvuku bez vědomí: Hry s přístupem k mikrofonu mohou slyšet zvuky v okolí dítěte, i když není zřejmé, že mikrofon běží.
-
Profilování dítěte: Na základě údajů o chování, poloze nebo zařízení může být dítě zařazeno do marketingových kategorií a dostávat agresivní počet cílených reklam.
-
Rodičovský omyl: Mnozí rodiče v dobré víře instalují „nevinné“ hry, aniž by se podívali, jaká oprávnění hra skutečně vyžaduje.
Jak sledování vypnout a chránit své dítě
Dobrou zprávou je, že sběr dat lze do značné míry omezit. Klíčové je zkontrolovat oprávnění jednotlivých aplikací a využít nástroje pro rodičovskou kontrolu:
V nastavení telefonu:
-
Android: Nastavení > Aplikace > [název hry] > Oprávnění > Odebrat přístup k mikrofonu, poloze, kontaktům.
-
iOS: Nastavení > Soukromí a zabezpečení > Lokalizační služby / Mikrofon / Kontakty > Odmítnout přístup.
Využijte rodičovské nástroje:
-
Google Family Link umožňuje kontrolovat čas hraní, blokovat aplikace, nastavovat oprávnění.
-
Apple Čas u obrazovky umožňuje omezit obsah a schvalovat nové zpřístupnění.
-
Bezpečnostní aplikace třetích stran (např. Norton Family nebo Avast Family Guard) nabízejí analýzu datového chování aplikací.
Pozor na výběr her:
Pokud hra žádá přístup ke kameře nebo poloze, přestože se jedná o puzzle nebo závody, jde pravděpodobně o sběr dat pro reklamní účely. Obecně se doporučuje využívat bezpečnější alternativy, které se obejdou bez invazivních oprávnění a kladou důraz na soukromí.