Jak dlouho ještě ujedete po rozsvícení kontrolky prázdné nádrže. Po pár kilometrech už riskujete drahou opravu
Pokud se na palubní desce rozsvítí kontrolka rezervy, takzvané „hladové oko“, není radno brát ji na lehkou váhu a spoléhat se na bezpečné dojetí do cíle. Jednoduše totiž můžete s autem zůstat odříznutí na silnici, riskovat poruchu přímo v provozu nebo i rozsáhlejší škody na autě. Kolik kilometrů je tedy možné s rozsvícenou kontrolkou ujet a proč s dočerpáním paliva raději neotálet?
Mnohé řidiče nechává výstraha v klidu. Dobře vědí, že to hned neznamená, že se do několika minut ocitnou zcela bez paliva. Oranžové světlo totiž pouze poukazuje na snížení pohonných hmot většinou na 10 až 15 % celkové kapacity. Přehlížet tento signál úplně se ale nevyplatí.
Faktory ovlivňující dojezd na rezervu
Jestli spoléháte na garantovaný dojezd podle palubní desky nebo vlastní zkušenost z minulosti, může vás čekat překvapení. Konkrétní vzdálenost, kterou je možné na rezervu ujet, totiž ovlivňuje hned několik faktorů.
Je třeba počítat i s tím, že ani ukazatele zbývajícího paliva nemusí být zcela přesné. A to ani v případě drahých moderních automobilů, které vám ubývající vzdálenost v kilometrech ukazují přímo na displeji. Jedná se totiž pouze o výpočet na základě předešlých ujetých kilometrů.
Univerzální číslo, které bude platné pro dojezd všech aut, není možné určit. Rozdíly mezi jednotlivými modely bývají poměrně zásadní. Vše se odvíjí od typu motoru daného vozu a celkového objemu nádrže. Svou roli ale hraje také rychlost jízdy, zvolená trasa, nebo dokonce tlak v pneumatikách či aktuální počasí.
Proto není od věci při rozsvícení kontrolky přizpůsobit klesajícím zásobám také svůj jízdní styl a co nejvíc s palivem šetřit. Toho docílíte třeba zařazením nižší rychlosti a ideálně vypínáním motoru při delším stání. Vyhněte se prudkému zrychlování a pokud možno i složitému terénu.
Kolik kilometrů na rezervu zbývá?
Průměrný dojezd osobních vozidel se po rozsvícení výstrahy pohybuje nejčastěji kolem 60 až 80 km. Existují ale i auta, která dokážou klidně ujet ještě dalších 100 km. Taková dominují i žebříčku srovnání dojezdových vzdáleností na rezervu téměř stovky nejoblíbenějších aut ve Velké Británii podle studie společnosti Compare The Market z roku 2023.
Na prvních místech se s působivým dojezdem přes 120 km umístil Volkswagen Passat. Druhé a třetí místo svorně obsadily Volvo V40 a Ford Mondeo s rezervou kolem 112 km. Dojezd kolem 100 km mívají ale i BMW řady 5, Toyota Prius, Mercedes–Benz třídy E, Audi Q5, Range Rover Sport nebo Mazda 6 a Audi A6.
A jaké vozy jsou na tom podle stejného výzkumu naopak nejhůř? S vozy typu BMW M3 nebo Kia Picanto byste neměli s natankováním dlouho otálet. Na rezervu neujedou ani 52 km. Celkem běžných 60 km nedosáhne ani Fiat 500 a Mini Cooper se pohybuje přesně na této hranici.
Je ale důležité zdůraznit, že daná studie pracovala vždy s průměrem pro konkrétní model vozu bez zohlednění roku výroby a dalších parametrů. Údaje je tedy nutné brát spíš orientačně.
Prázdná nádrž – technické problémy na dohled
Kromě uvíznutí na silnici může ignorování svítící kontrolky věstit i větší problémy. Pokud totiž necháte palivo dojít, může to kvůli vzduchu v palivovém systému způsobit, že auto zůstane okamžitě stát. Pouhé dočerpání pak už ke znovuzahájení jízdy často nepomůže a bude nutné zavolat odtahovou službu. Riziko znehybnění nebo poškození vybavení vozidla hrozí zvlášť u dieselových motorů kvůli jejich potřebě odvzdušnění.
Jaké bývají další důsledky jízdy s téměř prázdnou nádrží? Může dojít k poškození palivového čerpadla, protože po vyčerpání paliva se už nepromazává a neochlazuje. Jeho oprava nebo výměna pak zamrzí. Může se totiž vyšplhat až na desítky tisíc korun.
Prázdná nádrž navíc podporuje kondenzaci vlhkého vzduchu na stěnách, což vede zvlášť u starších modelů aut s kovovými nádržemi k jejich korozi. Dalším důsledkem vlhkosti je, že voda stéká po stěnách nádrže a mísí se s palivem, což snižuje jeho kvalitu.
Kvůli hromadění nečistot na dně nádrže se při jejím vyčerpání mohou snadno dostat do palivového systému a hrozí tak ucpání filtrů. Když je nádrž plná, filtr nemá tolik práce, ale s vyprázdněním se koncentrace nečistot zvýší – a tím se zvyšuje i riziko ucpání.
































































