Policista upozorňuje na nenápadnou chybu, kterou dělá většina lidí. Tohle se teď mnohem víc hlídá
V Česku mají řidičské oprávnění miliony lidí. Někdo si „řidičák“ právě dělá, další o něj přichází. Letos už ho ztratilo přes 32 tisíc Čechů, byť případně řídí v podmínce. Jiní sice za volant sedají, ale mohou chybovat. Třeba řidiči s očními vadami pak dostávají tučnou pokutu. A jen kvůli brýlím či kontaktním čočkám.
Tři čtvrtiny Čechů mají řidičský průkaz. Část z nich ho ovšem dostala pod podmínkou, že budou za volantem nosit buď brýle, nebo kontaktní čočky. To je podstatné. Lidský zrak je totiž nejdůležitějším bezpečnostním prvkem při řízení. Jenže řidiči s očními pomůckami by se měli mít na pozoru. Stačí udělat jednu poměrně nečekanou chybu a při kontrole či správním řízení vás to může stát dost peněz.
Řidiči s oční vadou jsou výrazným rizikem
Povinnost nosit za volantem brýle či kontaktní čočky má v Česku zhruba čtvrtina řidičů. To dělá zhruba 1,5 milionu osob. Studie, jejíž výsledky vyšly v roce 2022 ve vědeckém časopise Transportation Research Interdisciplinary Perspectives (TRIP), přišla s nepřekvapivými výsledky – existuje významná souvislost mezi zhoršeným zrakem a řidičskými schopnostmi. Řidiči s očními vadami pochopitelně hůře vidí dění okolo sebe i dopravní značení. Podle BESIPu má přitom jen necelá třetina řidičů v ČR zcela dobrý zrak či jeho správnou korekci.
Odborníci se domnívají, že jízda s nekorigovanou oční vadou je vlastně dost podobná jízdě pod vlivem alkoholu. Riziko dopravní nehody se pak zvyšuje až čtyřikrát. BESIP uvádí, že špatný zrak ovlivňuje jízdu především při snížené viditelnosti. Riziko dopravní nehody přitom může růst při kratších cestách. Lidé si často nevezmou brýle či kontaktní čočky, pokud vyrážejí jen „za roh“, třeba do supermarketu nebo k lékaři. Jedná se ovšem o zbytečný hazard.
„Současná moderní auta jsou vybavena rozličnými bezpečnostními a asistenčními prvky, o které se starají odborné servisy. Nejdokonalejším a nejdůležitějším bezpečnostním prvkem je ale lidský zrak. Řidiči přitom často zapomínají, že by se o něj měli také dobře starat a pravidelně ho kontrolovat,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Kvůli zraku se lze dostat do křížku s policií
Z některých statistik vyplývá, že až pětina Čechů, kteří by měli nosit brýle či kontaktní čočky, tak nečiní. Taková jízda však není jen nebezpečná, ale může vás vyjít (ne)pěkně draho. Policie totiž kontroluje kódy, které se nacházejí na řidičském průkazu v jeho dolní části. Jedná se o tzv. harmonizované kódy, jež jsou uvedeny v příloze č. 5 vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů. Policisté díky nim okamžitě vědí, jak byste měli, či neměli řídit.
Harmonizované kódy dle zákona „zaznamenávají podmínky a omezení řidičského oprávnění, profesní způsobilost řidiče a další administrativní záležitosti“. Hned na začátku jejich seznamu se přitom nacházejí „zdravotní důvody“ a hned pod číslem 01 „ochrana nebo korekce zraku“. 01.01 říká, že řidič musí řídit v brýlích a 01.02 s kontaktními čočkami. Ovšem pozor! Kdo má harmonizovaný kód pro řízení v brýlích a bude mít nasazeny kontaktní čočky, porušuje zákon! Až 01.06 totiž umožňuje řídit v brýlích či s kontaktními čočkami.
Jaká vám může hrozit pokuta?
Další harmonizované kódy týkající se zraku předepisují oční kryt či další specifické pomůcky, které je třeba používat, je-li to zapsáno v řidičském průkazu. V opačném případě vám totiž hrozí nemalá sankce. Při silniční kontrole je možné dostat na místě pokutu až 2 000 korun, v případném správním řízení pak 1 500 až 2 500 korun. Nejedná se tedy o pakatel. Je si tak třeba zapamatovat, že předepsané brýle nemohou suplovat kontaktní čočky, což platí i naopak!































































