Největší změna pro držitele řidičáků skupiny B za poslední roky. Dotkne se milionů Čechů

     
Hana Smětáková
12. 6. 2025 ▪ 10:06

Řidiče vlastnící řidičské oprávnění skupiny B čeká zásadní revoluce. Změna se přitom nebude týkat pouze nových žadatelů, ale i těch, kteří již řidičské oprávnění vlastní. Novinka se dotkne toho, co přesně a za jakých podmínek budete moci řídit.

Obytné vozy se nebudou muset již omezovat na váhu 3,5 tuny
Obytné vozy se nebudou muset již omezovat na váhu 3,5 tuny
Foto: Shutterstock

O přijetí nové směrnice již delší dobu diskutuje Evropský parlament. Jednání jsou v plném proudu a ačkoliv ještě nevstoupila v platnost, již teď je patrné, jaké benefity z ní budou vyplývat a koho se dotknou.

Řidičák pro skupinu B nově i pro vozidla nad 4 250 kg

V současné době je možné s řidičským oprávněním skupiny B řídit vozidla o maximální hmotnosti 3,5 tuny. Brzy by se však tento limit měl posunout na 4,25 tuny. Tuto novinku přitom uvítají zejména milovníci obytných vozů. Ti se nově nebudou muset při výběru obytného vozu nijak omezovat nebo kvůli dovolené absolvovat výcvik pro skupinu C1. 

Přijetí této směrnice již delší dobu řeší Evropský parlament. Původně se předpokládalo, že legislativa bude hotová již po loňských červnových volbách do Evropského parlamentu, bohužel se tak zatím nestalo. Jisté však je, že se změna plánuje a otázkou zůstává, jakou podobu směrnice získá a kdy vstoupí v platnost.

Plánovanou novinku oceňují milovníci obytných vozů , ...

Diskutuje se o nutnosti absolvovat školení

Podle nové směrnice by mělo být možné řídit obytné vozy přesahující hmotnost 3,5 tuny, ale nepřevyšující hmotnost 4,25 tuny pouze s řidičským oprávněním skupiny B. Podmínkou by však údajně mělo být absolvování školení nebo zkoušky z odborné způsobilosti. 

Tento požadavek je zcela pochopitelný. Řízení těžšího vozidla totiž s sebou může vyžadovat zvládnutí nových dovedností. Tímto způsobem tedy alespoň dojde k ověření toho, že si řidič s obytným vozidlem v běžném provozu skutečně dokáže poradit. Potvrzení o absolvování zmíněného školení by mělo být uvedeno v řidičském průkazu prostřednictvím harmonizovaného kódu. 

Změna se dotkne i těžších elektrifikovaných aut

Budoucí evropská legislativa bere v úvahu také moderní elektrifikovaná vozidla, která mnohdy váží okolo tří tun. Vozidla na alternativní pohon, jejichž hmotnost se bude pohybovat v rozmezí od 3 500 do 4 250 kg, budou moci rovněž řídit ti s řidičským oprávněním skupiny B. Nebude to však automatické. Podmínkou by mělo být vlastnění řidičského oprávnění po dobu minimálně dvou let. 

Co můžete s „béčkovým řidičákem“ šoférovat nyní?

Jelikož zmiňovaná legislativa ještě neplatí, připomeňme si, co mohou řidiči aktuálně řídit s oprávněním skupiny B. Jedná se o:

  • automobily o hmotnosti maximálně 3,5 tuny,

  • motocykly s automatickou převodovkou se spalovacím motorem do objemu 125 ccm a do výkonu 11 kW,

  • přípojná vozidla o hmotnosti 750 kg (za předpokladu, že hmotnost celé jízdní soupravy nepřesáhne 3,5 tuny),

  • vozidla ze skupin AM, A1 s automatickou převodovkou, A tříkolová a vozidla ze skupiny B1. 

V zahraničí mohou platit jiná pravidla , ...

V zahraničí to může fungovat jinak

Ačkoliv by se mohlo zdát, že s řidičským oprávněním skupiny B můžete řídit v zahraničí stejná vozidla jako u nás, ve skutečnosti to není tak jednoduché. Každá země má totiž tak trochu jiná pravidla. Pokud si budete chtít na dovolené půjčit skútr s tím, že jej můžete řídit i u nás, můžete narazit.

Tak například v Portugalsku můžete na skútr nasednout až od 25 let. Na druhou stranu ve Španělsku platí stejné podmínky jako u nás. Předpisy byste však porušovali v Řecku, Itálii nebo třeba v Chorvatsku. Například ve zmíněné Itálii je vyžadována praxe, často formou tréninkových jízd. Na druhou stranu k cizincům zde bývají shovívaví a zdejší půjčovny si často kvůli dodržování legislativy nechtějí odlákat klientelu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: řízení Skupina B Směrnice
Zdroj: top.cz, vespaclubpraha.cz, cebia.cz, auto.cz