Největší autobusový dopravce v Rakousku nakoupí další desítky autobusů na vodík a elektřinu

  
Martin Bárta
4. 3. 2022 ▪ 14:30

Na Rakouských cestách se již brzy začnou objevovat další autobusy na elektřinu a vodík. Největší místní dopravce totiž podepsal novou rámcovou smlouvu, která zajistí pořízení několika desítek těchto vozidel.

Solaris Urbino Hydrogen
Solaris Urbino Hydrogen
Foto: Solaris

Nová rámcová smlouva mezi polským výrobcem autobusů Solaris a největším provozovatelem autobusové dopravy v Rakousku – Österreichische Postbus AG zajistí modernizaci regionální veřejné dopravy po celé zemi. Mezi roky 2022 až 2025 tak bude moci provozovatel autobusů získat až 106 nových vozidel na elektřinu uloženou v baterií nebo vodík.

Vodíkových a bateriových autobusů rychle přibývá

V rámci nové smlouvy tak bude možné nakoupit až 24 bezemisních autobusů na elektřinu Urbino 9 LE. S mnohem větším množstvím se ale počítá hlavně pro vodíkové autobusy. Tam smlouva zajišťuje nákup až 82 kusů Urbino 12 Hydrogen.

Modely Urbino nejsou ničím novým ani v tuzemských městech. Velká většina z nich je ovšem nakupována s provozem na stlačený zemní plyn CNG jako je tomu například v případě Liberce nebo motorovou naftu. I v Česku se ale už objevují průkopníci, kteří chtějí vodíkové technologie v autobusové dopravě nasadit. V současnosti tak probíhá třeba zakázka na nákup těchto autobusů v Ostravě. Zakázku, jejíž součástí je Škoda Electric ale i polský Solaris, ale už několik měsíců přezkoumává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) po stížnosti dalšího z výrobců autobusů – SOR Libchavy.

Vodíkové a bateriové autobusy se v posledních letech stávají způsobem jak odstranit hluk a emise skleníkových plynů z veřejné dopravy v centrech mnoha evropských metropolí. Podle některých výrobců tak zájem o tyto modely za poslední roky raketově vzrostl, přičemž mnohé naznačuje tomu, že trend v dalších letech ještě zrychlí.

Nové vodíkové autobusy, které bude v rámci smlouvy Solaris dodávat do Rakouska mají k dispozici palivové články o výkonu 70 kW. Elektřina je v nich vyráběna reverzní elektrolýzou a následně je přenášena přímo na hnací ústrojí, tedy do elektromotorů. Samotný vodík je u modelů Urbino uložen v nádržích na střeše autobusu podobně jako je tomu u CNG.

Malé elektrobusy Urbino 9 LE pak mají sadu baterií o kapacitě asi 280 kWh, která pohání taktéž elektromotory. Všechny modely jsou tak díky elektromotorům velmi tiché. Elektrobus 9 LE je vytvořen hlavně pro kombinaci městské a meziměstské jízdy. Praktické využití díky své délce 9 metrů najde i na úzkých horských cestách, kterých je v Rakousku bezpočet.




Štítky: Elektrobusy Vodík Solaris Rakousko Autobusy Ostrava ÚOHS Urbino Škoda Electric SOR Libchavy
Zdroj: RED