EnergoZrouti.cz

Nabíjecí stanice každých 60 kilometrů, vodík každých 100 kilometrů, navrhují poslanci EU

  
Tomáš Jelínek
19. 10. 2022 ▪ 16:15

Každých 60 kilometrů nabíječka pro elektromobil, každých 100 kilometrů čerpací stanice na vodík. Přesně tak si poslanci Evropského parlamentu představují situaci do roku 2026 na evropských silnicích. Instalace nabíječek ale v mnoha zemích včetně Česka stále zaostává.

Nabíjecí stanice by měly být podle EU na „každém kroku“
Nabíjecí stanice by měly být podle EU na „každém kroku“
Foto: Pixabay

Aby se země evropské sedmadvacítky staly klimaticky neutrální, bude podle poslanců evropského parlamentu nutné dramaticky rozšířit možnosti nabíjení elektromobilů a čerpání vodíku. Podle nových návrhů by tak měla být nabíjecí stanice pro elektromobil dostupná na hlavních silnicích po celé EU do vzdálenosti maximálně 60 kilometrů. Maximálně do 100 kilometrů by pak řidiči měli najít i čerpací stanici na vodík.

Nový návrh Evropský parlament přijal v rámci návrhu pravidel EU, která mají podpořit rozšiřování infrastruktury pro alternativní čerpací stanice pro osobní a nákladní automobily. V rámci návrhu jsou ale řešeny i vlaky a letadla, které by měly své emise v příštích letech také dramaticky snížit podle plánu EU na snížení emisí do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990.

V souladu s návrhem nových pravidel požadují poslanci stanovení závazných vnitrostátních cílů na bezemisní infrastrukturu. Jednotlivé členské státy by pak měly předložit své plány, jak chtějí těchto cílů dosáhnout.

Dobíjecí stanice by pak podle plánu EU měly být dostupné snadno pro všechny značky vozidel a stejně tak by mělo být snadné i jejich dobíjení. Čerpací stanice by měly řidičům snadno zpřístupnit cenu za kilowatthodinu dobité energie či kilogram načerpaného vodíku. Do roku 2027 by také mohl být zřízen takzvaný společný evropský přístupový bod, který by shromažďoval data o dostupnosti jednotlivých stanic, čekacích dobách, cenách a dalších datech po celé EU.

Už současný vývoj počtu nabíjecích stanic ukazuje, že rozvoj infrastruktury pro nabíjení je v zemích EU velmi nerovnoměrný. Zatímco v zemích jako Německo, Nizozemsko, Finsko, Švédsko a dalších nová infrastruktura vzniká vcelku rychle i když na očekávaný rozvoj elektromobily stále pomalu, v zemích mezi které patří Česko je situace opačná. Zatímco Nizozemsko s poloviční rozlohou oproti České republice nabízí už více jak 50 tisíc veřejných nabíjecích stanic, v Česku jich je něco málo přes tisícovku.




Štítky: Vodík Elektromobilita Elektromobily Auto Nabíjení Evropská unie EU Nabíjecí stanice