EnergoZrouti.cz

Klimatická změna se nevyhne ani železnici. Ochrana před extrémy vyjde na miliardy

  
Martin Bárta
4. 4. 2024 ▪ 11:55

Extrémní klimatické jevy velmi často končí omezením a rušením spojů na železnici. Její provozovatel ve Velké Británii se tak chystá jen v příštích pěti letech investovat téměř tři miliardy liber do opatření, která by tomu měla předcházet.

Klimatická změna se nevyhne ani železnici
Klimatická změna se nevyhne ani železnici
Foto: Unsplash

Rychlé změny klimatu s sebou přinášejí i obrovské náklady na mnoha frontách. Své o tom vědí například i tuzemští zemědělci, kteří díky rychlému nástupu jara a následným mrazům podobně jako v minulých letech přišli o úrodu meruněk. Pro opatření, které problémům způsobeným vlivy stále extrémnějšího počasí tak mnoha firmám i státům nezbývá než investovat velké finance.

Příkladem by mohl být správce většiny železniční infrastruktury ve Velké Británii – společnost Network Rail. Ta bude muset kvůli ochraně železnice před dopady klimatické krize a extrémního počasí investovat jen v příštích pěti letech 2,8 miliardy liber.

Poslední roky se totiž nesou ve znamení extrémních letních teplot, zimních záplav a dalších ničivých meteorologických jevů. Právě v těchto situacích ale musí železnice jako kritická infrastruktura nadále zůstávat dostupná a bezpečná.

Protože příští roky neukazují na žádné zlepšení situace, ale podle meteorologů i klimatologů se výkyvy počasí budou nadále zhoršovat, musí provozovatel železnice investovat do výrazné úpravy infrastruktury. Díky investicím by tak po celém ostrovním království mělo vzniknout tisíce kilometrů kanálů, výrubů nebo náspů, které by měly železnici ochránit vůči záplavám nebo sesuvům půdy.

Jak ukázala data, která přinesl server The Guardian přímo od železničářů, jen pojmenovaných bouří, tedy těch výrazné intenzity bylo v posledních 12 měsících více než 14. Mnoho z nich pak ovlivnilo velké množství spojů a tím i statisíce cestujících, kteří se nedostali do školy nebo zaměstnání.

Velmi výraznou událostí pak bylo například zrušení spojů Eurostar, které jezdí pod Lamanšským průlivem na trase mezi Francií a Velkou Británií. Ty byly zrušeny snad v nejméně vhodnou chvíli, a to před oslavami Nového roku. Hlavním důvodem ke zrušení přitom byly zatopené tunely v jižní Anglii.

Investice nejen do železniční infrastruktury, ale i na dalších místech tak budou v příštích letech kvůli klimatické změně pravděpodobně rychle narůstat.




Štítky: Železnice Doprava Vlaky Vlaková doprava Vlakové cesty železniční doprava