Experti varují: Nový podvod na sociálních sítích cílí na Čechy. Už nalákal tisíce lidí
Podvodníci se v posledních měsících zaměřili na uživatele sociálních sítí v Česku. Využívají falešné reklamy, které vypadají jako běžná propagace známých značek, nebo deepfake videa, v nichž vystupují veřejně známé osobnosti. Cílem je nalákat lidi na podvodné e-shopy či investiční platformy a vylákat z nich peníze.
Lidé přiznávají, že reklamy na falešné e-shopy na ně působí na první pohled důvěryhodně. Design stránek i loga firem jsou často téměř k nerozeznání od originálů, což vyvolává dojem, že jde o reálný výprodej nebo časově omezenou akci. Někteří zákazníci se o podvodu dozvídají až ve chvíli, kdy objednané zboží nikdy nedorazí, nebo jim z účtu mizí další peníze.
Falešné reklamy a podvodné e-shopy
Ministerstvo průmyslu a obchodu i Svaz obchodu a cestovního ruchu varují, že falešné kampaně se šíří hlavně na Facebooku a Instagramu. Typicky lákají na extrémně nízké ceny sportovního vybavení, elektroniky nebo nábytku. Stránky mají české texty a napodobují známé e-shopy jako například Sportisimo, Tescomu nebo Super Zoo.
„Lidé by měli být obezřetní a než cokoli objednají, ověřit si, zda jde o oficiální web prodejce. Pokud doména vypadá podezřele nebo obsahuje cizí znaky, raději nenakupujte,“ upozorňuje Česká obchodní inspekce.
Podvodníci často využívají i tzv. dropshippingové podvody. Objednané zboží sice často dorazí, ale je nefunkční nebo zcela jiné, než bylo na fotkách. Vrácení peněz je v takových případech téměř nemožné, protože provozovatelé sídlí mimo EU a nereagují na reklamace.
Deepfake videa se známými tvářemi
Rostoucí hrozbou jsou i deepfake videa. Podvodníci v nich využívají tváře známých politiků nebo podnikatelů a nabízejí „zaručené“ investiční příležitosti. Hodně rozšířený byl případ falešného videa s Andrejem Babišem, které se šířilo na sociálních sítích. Senioři na základě videa investovali desítky tisíc korun a přišli o úspory.
Novinky.cz zase informovaly o případu, kdy deepfake video s prezidentem Pavlem přesvědčilo seniorku k investici do kryptoměn. Následně byla kontaktována falešnými „poradci“ a postupně přišla o stovky tisíc korun.

Jak podvod poznat?
Základní rychlá kontrola je jednoduchá: zkontrolujte si url adresu. Doména oficiálních e-shopů bývá krátká, bez zvláštních znaků nebo čísel. Pokud stránka končí neobvyklou koncovkou (.shop, .xyz) nebo obsahuje překlepy v názvu značky, je to podezřelé. Podezřelé jsou i stránky bez údajů o provozovateli či kontaktní adresy.
Kromě toho si všímejte i jazykových chyb v textu, nedokonalých překladů nebo chybějících obchodních podmínek. Pokud na stránce není uvedeno IČO, DIČ ani sídlo provozovatele, je to velký varovný signál.
Jak se bránit zneužití dat?
Podvodníci často získají osobní údaje uživatele už jen tím, že klikne na falešnou reklamu nebo se registruje na podvodném webu. Vaše jméno, e-mail a telefon pak mohou kolovat mezi různými podvodníky. Proto je dobré používat jednorázové e-mailové adresy pro registrace a zapnout dvoufázové ověření u sociálních sítí i bankovnictví.
Pokud máte podezření, že vaše data mohla uniknout, změňte hesla a sledujte pohyby na bankovních účtech. Lze také ověřit, zda vaše e-mailová adresa neunikla v některém z datových úniků.
Co dělat, když už jste naletěli?
Pokud jste již zaplatili a zboží nedorazilo, je vhodné okamžitě kontaktovat banku a pokusit se platbu reklamovat. V případě opakovaného výskytu falešných zásilek nebo podvodných kampaní můžete informovat Českou obchodní inspekci nebo policii. Nikdy neposílejte peníze zpět, nevolejte na čísla uvedená v podezřelých zprávách a hlavně nesdílejte své osobní údaje.

Nejlepší obranou je prevence
Důvěřujte jen oficiálním kanálům značek. Raději klikněte na odkaz z oficiálního webu než na reklamu v sociální síti. Ověřte si IČO a provozovatele v obchodním rejstříku a hledejte recenze na Heureka.cz nebo Zboží.cz. Pokud nabídka působí příliš lákavě, často jde o past.