EnergoZrouti.cz

Baterií pro elektromobily začíná být nedostatek. EU ale schválila novou legislativu, která situaci ještě ztíží

  
Lenka Nováková
10. 12. 2022 ▪ 11:05

Přestože se evropské automobilky v blízké budoucnosti obávají nedostatku baterií pro elektromobily, EU už připravila novou legislativu, která podmínky jejich výroby ještě zpřísní.

Bateriový modul pro elektrické skútry Kumpan
Bateriový modul pro elektrické skútry Kumpan
Foto: Kumpan Electric

Baterie pro elektromobily, elektrické skútry ale třeba i pro elektrické autobusy v poslední době po dlouhých letech začaly zdražovat a to hlavně kvůli velké poptávce po lithiu, které se díky nedostatku zpracovávajících firem stává stále dražší. Evropská unie ale nyní schválila legislativu, která pomůže životnímu prostředí a opětovnému využití vzácných kovů z baterií, možná ale přispěje k dalšímu zdražení baterií.

Podle nové legislativy z dílny EU by tak od roku 2024 měly být postupně zaváděny požadavky na udržitelnost týkající se uhlíkové stopy, podílu recyklovaného obsahu baterií, ale i výkonu nebo trvanlivosti baterií.

„Baterie hrají v našich životech stále důležitější roli. Baterie by měly být udržitelné a snadno recyklovatelné, ať už pohánějí naše auta, kola, domácí spotřebiče nebo slouží jiným účelům. Dohoda, které bylo dnes dosaženo, stanoví jasná pravidla na podporu zvyšování používání a výroby baterií a zajišťuje, že se to děje bezpečným, kruhovým a zdravým způsobem.“ uvedl na tiskové konferenci po jednání Frans Timmermans, místopředseda pro Green Deal.

Už od poloviny roku 2025 by tak výrobci baterií měli do svých baterií zavádět vyšší množství recyklovaných součástí, a to hlavně drahých kovů. Procento podílu recyklovaných součástí by podle EU mělo u přenosných baterií do roku 2027 být na minimálně 63 %. Na konci desetiletí by pak měl podíl být ještě o 10 procent vyšší.

U baterií pro lehké dopravní prostředky, tedy osobní elektromobily, skútry a další podobná vozidla by měl podíl recyklovaných součástí baterií dosáhnout do roku 2028 51 % a do roku 2031 61 %.

Podle EU by mělo novými nařízeními dojít ke zvýšení podílu recyklovaných baterií a tím ke snížení potřeby těžit další zdroje, které jsou v případě těžkých kovů spojeny jak s environmentálními dopady tak i dopady sociálními. Společnosti, které budou chtít na trh v EU uvádět baterie tak budou nuceny prokázat, že jejich materiály pocházely z odpovědné těžby a zpracování.

Nové legislativní požadavky by tak mohly přinést další zdražení baterií či snížení jejich dostupnosti pro evropské automobilky. Většina z baterií, které jsou v současnosti dodávány do EU totiž pochází z Asie, kde velmi často dochází kvůli výrobě k devastaci životního prostředí, ale i využívání levné pracovní síly včetně té dětské.

Zpřísnění podmínek pro bateriové články v EU tak může pomoci se snížením jejich dopadu na životní prostředí, zároveň ale zvýší nároky na dodavatele, kterých je v samotné Evropské unii dosud jen minimum. Legislativa by také mohla být problém pro konkurenceschopnost EU vůči Číně, která dodává baterií na trhy v EU nebo USA největší množství.




Štítky: Elektromobily EU Evropská unie Baterie Auto Elektromobilita Konkurenceschopnost
Zdroj: Evropská komise