Silné mrazy omezují provoz elektrických autobusů v Berlíně

  
Martin Bárta
11. 2. 2021 ▪ 09:57

Silné mrazy posledních dnů se projevily i na dopravní obslužnosti Berlína. Místní dopravní podnik totiž musel několik elektrických autobusů, které se rychleji vybíjí nahradit jinými elektrobusy či naftovými jednotkami.

Elektrobus Volvo při nabíjení v zastávce
Elektrobus Volvo při nabíjení v zastávce
Foto: Volvobuses.com

Silné mrazy, které aktuálně sužují velkou část Evropy si vybírají daň i na provozu elektrických vozidel. Své by o tom mohli říci řidiči autobusů v německém Berlíně, kde nepojízdné elektrické autobusy musely být v několika případech nahrazovány na trati za jiné elektrické autobusy či naftová vozidla.

Nedostatečná kapacita kvůli nízkým teplotám

Jak uvedl server Focus.de, který s informací přišel, byly problémy s elektrickým autobusy v Berlíně jen za pondělí 23 krát. Autobusy musely být následně na trati nahrazeny jiným vozidlem což zkomplikovalo komfort cestujících a přidělalo vrásky na čele i provozovateli berlínské dopravy – společnosti BVG – Berliner Verkehrsbetriebe.

Silné mrazy totiž u elektrických autobusů stejně jako u jejich dieselových předchůdců mají vyšší nároky na energii kvůli vytápění. A právě to se pro elektrické autobusy stalo kamenem úrazu jelikož právě kvůli potřebě silného vyhřívání došlo k rychlému vyčerpání kapacity baterií.

Podle informací měly problémy hlavně autobusy, které se nabíjejí pouze v depu před vyjetím. Autobusy, které mají nabíječky i na konečných stanicích a přes den tak dochází k jejich opětovnému nabíjení takové potíže nezaznamenaly.

Jak uvedli zástupci BVG, autobusy by měly dle výrobce vydržet jízdu až 130 kilometrů při minus deseti stupních celsia. Jak je tedy možné, že i přes vyšší nároky na topení toto nebylo dodrženo teď bude provozovatel s výrobcem řešit.

Pro dopravní společnost je navíc fungování v silnějších mrazech důležité i do budoucna, kdy plánuje postupně vyměnit všechny naftové autobusy za ty elektrické. Tím by mělo dojít ke snížení emisí skleníkových plynů v Berlíně. Podle informací BVG se totiž dieselové autobusy prodražují a jejich provoz do roku 2035 vyjde až na 2,94 miliardy eur.

Elektromobily trpí v zimě snížením dojezdu

Elektromobily v silných mrazech trpí už z logiky věci nižším dojezdem na jedno nabití akumulátorů. To je způsobeno právě vyššími nároky na spotřebu elektrické energie právě pro vyhřívání vozidla. A právě vyšší odběr z baterií se ve výsledku projeví i na snížení dojezdu celého auta.

Podle testu, který provedl norský autoklub NAF v minulém roce ale nejsou oproti běžným představám řidičů dojezdy sníženy až tak drasticky. Podle testů je totiž reálný dojezd elektrického vozidla v zimě zkrácen přibližně v průměru o 20 %. Norové tím také vyvrátili deziluze o tom, jak se kapacita baterií v zimě u elektromobilů sníží i o více než padesát procent.




Štítky: Elektromobil Německo Zima
Zdroj: Focus