EnergoZrouti.cz

Přichází doba elektromobilová. V Evropské unii začne platit zákaz benzínu a nafty od roku 2035

  
Nikola Stránská
12. 5. 2022 ▪ 10:22

Od roku 2035 by na půdě Evropské unie mohlo být možné registrovat pouze elektromobily či vozidla využívající zelený vodík. Podporu by tak neměla mít ani syntetická paliva, která podle studií mají podobné emise jako konvenční paliva.

Tankování paliva
Tankování paliva
Foto: Engin Akyurt z Pixabay

Už od roku 2035 by v Evropě mohly být nově registrovány pouze vozy s elektromotory. Alespoň takové jsou už delší dobu výsledky debat, které na úrovni Evropského parlamentu, ale i členských zemích EU probíhají. Jak uvádí německý server Handelsblatt na základě informací od francouzského předsednictví nebudou od roku 2035 platit ani žádné výjimky pro syntetická paliva.

Na e-paliva zapomeňte, jejich emise jsou stejné jako u benzínu a nafty

Pokud by došlo ke schválení tohoto návrhu, který má v současnosti už vcelku velkou podporu některých zemí, znamenalo by to, že od roku 2035 si v Evropské unii už nikdo nezaregistruje žádné osobní a užitkové vozidlo, které bude vypouštět emise skleníkových plynů. To by ve výsledku znamenalo využití pouze čistých elektromobilů s energií uloženou v bateriích a vodíkových vozidel, která by ovšem musela využívat pouze takzvaný zelený vodík, tedy ten vyráběný čistě z obnovitelných zdrojů energie.

Zda k přísnému zákazu ale opravdu dojde či se jeho termín neposune ale zatím není možné předpovědět. Podle zprávy evropského think-tanku InfluenceMap ze začátku loňského roku totiž nejen dodavatelé autodílů v celé EU silně lobbují proti tomu, aby k zákazu nedošlo. Přechod na elektromobily by totiž pro společnosti jako je Bosch znamenal rozsáhlé snížení sortimentu, a tím i snížení zisků. Elektromobily totiž oproti konvenčním vozidlům obsahují mnohem menší množství součástek, které se navíc málokdy porouchají. Firmám, které dodávají automobilové díly by se tak s přechodem na elektromobily dramaticky snížil odbyt.

Pokud by došlo k omezení registrací nových vozidel pouze na ta bez emisí CO2, byl by to problém i pro takzvaná syntetická paliva. Ty v současnosti vyvíjí jak některé společnosti zabývající se těžbou a zpracováním ropy, tak i samotné automobilky. Nejdál ve vývoji je podle svých vyjádření značka Porsche, která by chtěla syntetická paliva využívat ve svých prémiových vozidlech.

Syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva ale mají podle studie sice nižší emise oxidu uhličitého než je tomu u běžných fosilních paliv. Jejich emise prachových částic jsou ale stejné či podobné jako je tomu u vozidel spalujících běžný benzín či motorovou naftu. Jejich dočasné využití po přechodnou dobu by ale i tak podle odborníků nedávalo smysl.




Štítky: Auto Elektromobily Elektromobilita Benzín Nafta Paliva Čerpací stanice Evropská unie Zákaz benzínu a nafty
Zdroj: RED