EnergoZrouti.cz

V Dánsku začnou do dvou let jezdit první vlaky na baterie, které vyvíjeli i Češi

  
Martin Bárta
3. 5. 2022 ▪ 15:00

Siemens získal novou objednávku na sedm vlakových souprav Mireo Plus B poháněných bateriemi z Dánska. Ty by měl do země dodat jako vůbec první bateriemi poháněné vlaky do roku 2024.

Siemens Mireo
Siemens Mireo
Foto: Siemens

Už do konce roku 2024 by měly být v Dánsku uvedeny do provozu první vlakové soupravy poháněné elektřinou uloženou v bateriích. Místní železniční společnosti Midtjyske Jernbaner je dodá Siemens. Samotné vlaky ale mají i značnou stopu z České republiky. Na jejich vývoji se totiž podílejí i elektrotechnici z vývojových pracovišť v Plzni a Praze.

Baterie prodlouží bezemisní dojezd mimo trolejové vedení

Siemens dodá dánskému dopravci rovnou sedm nových bateriových vlaků Mireo Plus B. V zemi přitom půjde o vůbec první zakázku na bateriové vlaky, které by tak měly zahájit pilotní projekt. V případě úspěšného provozu plánuje Midtjyske Jernbaner následnou výměnu všech dieselových vlakových souprav v celé zemi. Je ale samozřejmě možné, že mimo bateriových vlaků se místo těch s dieselovým motorem objeví i vlaky na vodík nebo ty poháněné elektřinou odebíranou z troleje.

Všech sedm dvouvozových vlakových souprav by mělo také pomoci v zeleném přechodu a snižování emisí skleníkových plynů z dopravy.

„Pořízením vlaků Mireo Plus B nahrazuje Midtjyske Jernbaner konvenční dieselová vozidla nejmodernějšími a lokálně zcela bezemisními vlaky. Ty výrazně přispějí tím, že nabídnou udržitelnou a ekologickou možnost mobility. Jsme nadšeni, že Midtjyske Jernbaner zvolil energeticky úsporné vlaky Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility, které rovněž nabídnou vysokou úroveň jízdního komfortu a lepší zážitek pro cestující,“ řekl Albrecht Neumann, generální ředitel divize kolejových vozidel společnosti Siemens Mobility.

Samotné dvouvozové soupravy, které se v Dánsku objeví nabídnou místo pro 120 sedících. Jejich rychlost je až 140 km/h a dojezd kolem 80 kilometrů při provozu na baterie. Ty lze nabíjet přímo přes trolejové vedení 25kV v elektrifikovaných úsecích a zároveň i rekuperací brzdné energie. Vlaky tak budou moci díky bateriím prodloužit svůj bezemisní dojezd i na místa, která nejsou pokryta trolejovým vedením. Nová objednávka z Dánska je třetí, kterou Siemens k modelu Mireo Plus B eviduje. První dvě objednávky pochází z Německa na celkem 51 kusů souprav.




Štítky: Vlak Elektřina Elektromotory Baterie Vlaky na baterie Siemens Dánsko
Zdroj: RED