EnergoZrouti.cz

V Česku bude víc autobusů na vodík a elektřinu, nový zákon vstupuje do první fáze

  
Tomáš Jelínek
1. 12. 2022 ▪ 18:36

V Česku budou brzy více přibývat autobusy na vodík a elektřinu uloženou v bateriích. Vstoupil totiž v platnost nový zákon, který stanoví minimální podíly nízkoemisních vozidel při jejich nákupech.

Elektrický autobus Solaris v ulicích německého Bonnu
Elektrický autobus Solaris v ulicích německého Bonnu
Foto: Solaris

V Česku začátkem prosince vstoupil v platnost nový zákon, který upravuje podíly nízkoemisních vozidel v nových zakázkách. Dopravní podniky a další provozovatelé veřejné dopravy tak budou muset průběžně zvyšovat podíl nízkoemisních vozidel ve svých vozových parcích.

„Aktivně jsme prosazovali co nejrychlejší schválení tohoto zákona tak, jak to požadovala Evropská unie. Díky jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů se na českých silnicích bude pohybovat více vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Zákon, který upraví podíly nízkoemisních vozidel tak bude mít vliv na veřejné zakázky. V nich budou objednavatelé veřejných služeb v přepravě muset dodržet určité množství vozidel s nízkými emisemi. Na silnicích by se tak v příštích letech měly ve větším množství objevovat autobusy poháněné elektromotory s energií uloženou v bateriích či ve vodíku.

Plnění stanovených podílů mezi nově pořizovanými nízkoemisními vozidly bude podle zákona sledováno ve dvou časových obdobích. To první, které se začátkem prosince vstoupilo v platnost bude platit až do prosince roku 2025. Následující a přísnější fáze pak bude trvat do konce roku 2030.

V první fázi tak budou muset provozovatelé veřejné dopravy zajistit podíl nízkoemisních autobusů ve výši 41 %. Nový zákon vychází z evropské legislativy, která by měla podpořit čistou mobilitu s důrazem na snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030.




Štítky: Elektromobily Autobusy Auto Doprava Elektromobilita Vodík Autobusy na vodík
Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)








Kraje