EnergoZrouti.cz

Tisíc kilometrů, žádné emise. Mercedes-Benz se pochlubil rekordním nájezdem vodíkového kamionu

  
Tomáš Jelínek
26. 9. 2023 ▪ 13:18

Víc jak tisíc kilometrů na jedno naplnění nádrže a absolutně bez emisí oxidu uhličitého. Mercedes-Benz ukázal nový rekordní dojezd svého vodíkového náklaďáku. Už během pár let by jej chtěl poslat do sériové výroby.

Tisíc kilometrů bez emisí, Mercedes se pochlubil rekordem vodíkového kamionu
Tisíc kilometrů bez emisí, Mercedes se pochlubil rekordem vodíkového kamionu
Foto: Daimler Truck AG

Více jak tisíc kilometrů a žádné emise skleníkových plynů, právě tím se nově pochlubila automobilka Daimler Trucks, která má pod svými křídly značku nákladních automobilů Mercedes-Benz. Její vodíkový náklaďák GenH2 Truck totiž na jedno naplnění nádrže ujel zatím rekordních 1047 kilometrů na cestě z Wörth am Rhein do Berlína.

Strategii investic do vodíkových a bateriových technologií v nákladní dopravě, které by měly pomoci snížit emise skleníkových plynů, které tento způsob přepravy zboží vytváří firma oznámila už před třemi lety. Už tehdy generální ředitel firmy představil koncept vodíkového náklaďáku GenH2 Truck. Ačkoliv model nadále zůstává ve fázi prototypu schváleného pro provoz na veřejných komunikacích, Daimler Truck pokračuje v jeho rychlém vývoji.

V nedávné době tak GenH2 Truck prošel testováním například v Brennerském průsmyku na rakousko-italské hranici, který v současnosti patří mezi jednu z nejvytíženějších evropských silničních tras. Právě Brennerský průsmyk, který je pro nákladní vozidla jednou z velmi náročných tras tak ukázal, že se vodíkový pohon nezalekne ani dlouhého stoupání.

Zapečetění nádrže vodíkového kamionu před rekordní jízdou , Daimler Truck...

Aktuální rekord ujetých 1047 kilometrů navíc není jen údajem, který by prezentovala sama firma v rámci marketingu. To, že nákladní vozidlo na vodík uvedenou vzdálenost ujelo totiž potvrdili i zástupci testovací organizace TÜV Rheinland, kteří před vyjetím vozidla zapečetili jeho nádrže, aby nemohlo být palivo po cestě doplněno.

„K dekarbonizaci dopravy potřebujeme jak bateriový, tak vodíkový pohon. Překonáním hranice 1000 kilometrů na jedno naplnění jsme nyní působivě ukázali, že na cestě k sériové výrobě děláme velmi dobrý pokrok. Náš dnešní rekordní nájezd je zároveň připomínkou toho, že dekarbonizace dopravy vyžaduje kromě správných technologií pohonu ještě dva další faktory: infrastrukturu zelené energie a konkurenceschopné náklady ve srovnání s konvenčními vozidly,“ uvedl k rekordní jízdě Andreas Gorbach, člen představenstva Daimler Truck AG.




Štítky: Vodík Mercedes-Benz Německo Doprava Automobily Emise Daimler Hydrogen Nákladní doprava Kamiony