EnergoZrouti.cz

Policie se konečně zabývá kouřícími vraky na českých silnicích, píše německý server

     
Tomáš Jelínek
1. 9. 2024 ▪ 09:14

Problémů s kouřícími vraky na tuzemských silnicích si opět všímá i německé veřejnoprávní médium MDR. Podle něj tato vozidla konečně začíná ve větší míře přímo na silnicích kontrolovat policie, která na místě odebírá technickou způsobilost. Některá z vozidel, která jsou podle měření policie ve špatném stavu, přitom nedávno získala plaketu na emisní kontrole při STK.

Česká policie se zaměřuje na kouřící vraky na silnicích, píší v Německu
Česká policie se zaměřuje na kouřící vraky na silnicích, píší v Německu
Foto: Unsplash

Německé veřejnoprávní médium MDR přineslo zprávu o intenzivních kontrolách české policie zaměřených na auta s nevyhovujícími emisemi. Tento krok je podle článku reakcí na množství starších dieselových vozů na českých silnicích, které nesplňují emisní normy, přestože mají platnou technickou kontrolu. Jak Němci uvádí, policie nyní používá mobilní měřící stanice, které odhalují nedostatky ve výfukových plynech. Kontroly se zaměřují na místa, kde jsou vozidla více zatížena a produkují viditelné emise.

MDR zmiňuje, že průměrné stáří automobilů na českých silnicích dosahuje 16,2 let, což je výrazně nad průměrem Evropské unie. Tento fakt má zásadní dopad na kvalitu ovzduší, zejména ve městech a oblastech s hustým dopravním provozem. Mnoho starších dieselových vozů stále jezdí po silnicích, přičemž jejich majitelé často využívají různé triky, jak obejít emisní testy. Někteří například přidávají do paliva speciální přísady nebo se před technickou kontrolou projedou po dálnici, aby se zlepšil výkon motoru a snížily emise během testování.

Článek také poukazuje na to, že reakce veřejnosti na tyto policejní kontroly jsou smíšené. Zatímco někteří řidiči vítají snahu o zlepšení kvality ovzduší, jiní kritizují metody policie, zejména kvůli tomu, že dieselové motory mají specifické vlastnosti, které mohou být při krátkodobém měření zavádějící. Policie však tyto námitky odmítá a tvrdí, že její postup je v souladu s platnými předpisy a že jde o nezbytný krok k ochraně veřejného zdraví.

MDR také zmiňuje, že i přes tyto kontroly zůstávají starší dieselové vozy v České republice populární, a to především kvůli jejich nižší ceně a dostupnosti. Tato skutečnost naznačuje, že problém starších vozidel s vysokými emisemi se bude řešit ještě dlouho, protože mnoho lidí nemá prostředky na nákup novějších a ekologičtějších vozů. Policie proto plánuje v kontrolách pokračovat, aby snížila množství škodlivin vypouštěných do ovzduší a zlepšila kvalitu života obyvatel.

Zpráva z Německa tedy jasně ukazuje, že zatímco česká policie učinila významný krok směrem k řešení problému, čeká ji ještě dlouhá cesta, než se podaří výrazněji zlepšit kvalitu ovzduší na českých silnicích. Starší vozidla s vysokými emisemi jsou stále velkým problémem, který bude vyžadovat nejen kontrolní opatření, ale i systémová řešení, například podporu pro přechod na novější a ekologičtější vozidla.

Problémem ale v Česku zůstávají i stanice technické kontroly, které provádějí měření emisí výfukových plynů. Podle statistik z Informačního systému technických prohlídek (ISTP) je podle Libora Fleischhanse z Asociace emisních techniků a opravářů dlouhodobě viditelné, že ne všechny stanice dodržují pravidla měření a jejich stanicemi tak prochází i vozidla, která by neměla. Sám Fleischhans na problémy dlouhodobě upozorňuje na svém účtu na sociální síti X.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Německo Automobily STK Stanice technické kontroly Měření emisí
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.